دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1395 - 15:29

آمار تکان‌دهنده سازمان ملل متحد از بحران یمن

سازمان ملل متحد بیانیه تکان‌دهنده‌ای از وضعیت انسانی در یمن منتشر کرد.
کد خبر : 161181

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از گاردین، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن هشدار داد، 17 میلیون تن از مردم این کشور در معرض گرسنگی قرار دارند و 7 میلیون تن از این عده در آستانه مرگ در اثر قحطی و گرسنگی قرار دارند.


جنگ داخلی در یمن از سال 2015 میان حوثی‌ها و متحدان آن‌ها از جمله علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری اسبق یمن از یک سو و عبدربه منصور الهادی، رئیس‌جمهوری (در تبعید) یمن و وفاداران او از سوی دیگر درگرفته است. این جنگ با مداخله ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان، شدیدتر از قبل شد.


جیمی مک گلدریک، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن در بیانیه‌ای با اعلام نگرانی شدید نسبت به افزایش درگیری‌ها و تنش‌ها در یمن و حضور نیروهای نظامی در سواحل غربی این کشور گفت: «بیش از ۱۷ میلیون تن در یمن در حال حاضر نمی‌توانند غذا به دست آورند و دائم مجبورند به وعده‌های غذایی مختصری اکتفا کنند.»


این مقام سازمان ملل متحد گفته است که زنان و دختران وضعیت بغرنج‌تری داشته و وعده‌های غذایی کمتری از دیگران دریافت می‌کنند.


مگ گلدریک گفته است که «تقریبا هفت میلیون یمنی در حال حاضر نمی‌دانند وعده‌های غذایی بعدی‌شان از کجا تامین خواهد شد و این گروه و بیش از هر زمان دیگری به خطر گرسنگی نزدیک هستند.»


وی هشدار داد که اگر نهادهای جهانی راه حلی برای این ایده پیدا نکنند، جهان با یک «فاجعه انسانی» در یمن رو به رو خواهد شد.


هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در یمن ادامه داد: «استمرار تنش‌های نظامی از بیش از یک ماه قبل هزینه‌های زیادی را بر دوش غیر نظامیان گذاشته است و باعث شده شرایط انسانی در این کشور فقیر در سایه افزایش محدودیت‌ها برای ورود کالاهایی اساسی از جمله مواد غذایی اصلی به بندر الحدیدة وخیم‌تر شود.»


صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف) در گزارشی که روز سه شنبه منتشر کرد، متذکر شده است که ۴۶۲ هزار کودک یمنی از وضعیت سوء غذایی شدید رنج می‌برد.


پیشتر نیز فائو و یونسکو در گزارشی مشترک نسبت به وضعیت انسانی در یمن هشدار داده و گفته بودند که ۱۷.۱ میلیون یمنی در تامین وعده های غذایی خود با مشکل مواجه هستند.


طی ماه‌های اخیر حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف عربی به مواضعی در یمن افزایش یافته و نگرانی مجامع جهانی حقوق بشری را برانگیخته است. این حملات ضمن افزایش شمار تلفات غیرنظامی در یمن به تعمیق بحران انسانی در این کشور جنگ زده منجر شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته