دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1394 - 11:33
رئیس واحد کرج تاکید کرد

استفاده از ظرفیت‌های علمی استادان و دانشجویان در بخش بهره‌وری فناوری/ علم، کلید اساسی حل مشکلات

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: بهره گیری از ظرفیت‌های علمی استادان و دانشجویان و همچنین تبدیل ایده‌های علمی به ثروت و تجاری سازی آن در قالب آیین نامه‌های موجود از اولویت‌های این دانشگاه است.
کد خبر : 16106

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر بهروز میرزا در مراسم بزرگداشت روز معلم با تبریک این روز اظهار کرد: معرفت افزایی صبر، حرکت در مسیر الهی و عدالت از نکات شاخص حضرت علی (ع) بود به گونه‌ای که پیامبر اکرم (ص) ایشان را میزان الحق نامیدند و امیدواریم بتوانیم شیعه واقعی و پیرو آن حضرت باشیم.


رئیس واحد کرج خدمت به اسلام و علم را کلید اساسی حل مسائل کشور دانست و افزود: همه انسان‌ها را به دین و دانششان می‌سنجند و علم مانند چراغ راه، روشنگر و راهگشای زندگی انسانهاست.


میرزا، عوامل موثر پیشرفت و توسعه به زعم جامعه‌شناسان را نهادهای تعلیم و تربیت و آموزشی بویژه مدارس و دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم افراد متخصص و آگاه تربیت کنیم ناگزیر هستیم بر پژوهش و تحقیق در دانشگاه‌ها تاکید کنیم.


وی ادامه داد: در گذشته منابع مادی، پول و ثروت و اقتصاد را باعث پیشرفت و توسعه یافتگی یک جامعه عنوان می‌کردند ولی اکنون مشخص شده است که نیروی متخصص و ماهر به عنوان سرمایه اصلی یکی از دو عامل سرمایه مادی و سرمایه انسانی تاثیرگذار است.








رئیس واحد کرج: بهره گیری از ظرفیت‌های علمی استادان و دانشجویان و همچنین تبدیل ایده‌های علمی به ثروت و تجاری سازی آن در قالب آیین نامه‌های موجود از اولویت‌های این دانشگاه است

این مسئول با توجه به رشد و توسعه پرشتاب در جهان امروز ادامه داد: آموزش اساس هر پیشرفتی است و رکن اصلی آن نیز استاد و معلم است.


وی آموزش را نوعی سرمایه گذاری دانست و افزود: توان تولیدی و علمی کشور در سایه آموزش افزایش خواهد یافت و مقام معظم رهبری نیز در بیانات راهگشای خود دانش را یکی از سه عامل فرهنگ، دانش و اقتصاد به عنوان عوامل پایداری و اقتدار در جامعه عنوان کرده‌اند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از تلاش‌های شبانه روزی استادان، مسئولان و کارکنان این واحد دانشگاهی تقدیر کرد و گفت: در قرآن مجید بیش از ۷۸۰ مرتبه از علم و دانش سخن گفته شده که در تمامی این آیات مبارکه به پرهیز از جهل و نادانی توصیه شده است و این توجه خاص بر امر آموزش و فناوری را می‌طلبد.


وی با بیان این موضوع که در ۱۰ سال آینده باید حداقل ۵۰درصد درآمد تولید ناخالص ملی جامعه (GDP) از طریق اقتصاد دانش بنیان تامین شود، نگاهی گذرا به برنامه‌های علمی و آموزشی پیش روی واحد کرج داشت و گفت: تلاش می‌کنیم از تمام توان استادان و دانشجویان در بخش بهره وری فناوری استفاده کنیم تا به این اهداف دست پیدا کنیم.


وی تاکید کرد: بهره گیری از ظرفیت‌های علمی استادان و دانشجویان و همچنین تبدیل ایده‌های علمی به ثروت و تجاری سازی آن در قالب آیین نامه‌های موجود از اولویت‌های این دانشگاه است.


میرزا، کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد با کمک شرکت‌های دانش بنیان، سالم سازی بخش‌های اداری، مالی آموزشی، فرهنگی، اتوماسیون دانشگاه، گسترش رشته‌های چندنظمی و تحصیلات تکمیلی برای هماهنگی با بازار کار و تقاضای جامعه را از برنامه‌های تدوین شده در این دانشگاه بیان کرد.


وی تکریم متقابل دانشجو، کارمند و استاد را از مسائل مهم این دانشگاه برشمرد و افزود: بحث صرفه جویی و نظارت مالی و جلوگیری از هزینه‌های غیراولویتی باعث شده است که این دانشگاه به تراز مثبت مالی برسد و با برنامه ریزی‌های آموزشی نیز ۸ رشته جدید پس از تجمیع واحد علوم تحقیقات البرز و واحد کرج در مقطع تحصیلات تکمیلی به رشته‌های این دانشگاه افزوده شد.


میرزا با توجه به انتخاباتی که در پیش روست بر نشاط سیاسی موجود در دانشگاه تاکید کرد و افزود: دانشگاه به هیچ گروه و جناح و تشکلی اجاره داده نمی‌شود و برای تمامی تشکل‌ها بودن فضای مناسب فعالیت در قالب مقررات دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی باز است ولی آیین نامه‌ها و ضوابط موجود در دانشگاه باید رعایت شود.








میرزا با توجه به انتخابات پیش رو: دانشگاه به هیچ گروه و جناح و تشکلی اجاره داده نمی‌شود و برای تمامی تشکل‌ها بودن فضای مناسب فعالیت در قالب مقررات دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی باز است ولی آیین نامه‌ها و ضوابط موجود در دانشگاه باید رعایت شود

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد کرج هم در این مراسم گفت: خداوند متعال ابزار درک معرفت و علم را در وجود انسان قرار داد و این بالا‌ترین اهمیت را در اسلام دارد.


وی اظهار کرد: علم و فضیلت آن دلیلی است که باعث می‌شود برای امثال مرحوم مطهری بزرگداشت گرفته شود و در روایات ائمه اطهار فراوان دیده می‌شود که برای تعلیم علم و فضیلت اهمیت فراوان قرار داده شده است.


حجت الاسلام فرید با توجه به بیانات حضرت علی (ع) افزود: مولای متقیان در بیانات خود فرموده‌اند: دنبال علم باشید که مدارسه آن تسبیح است، تعلمش حسنه است، بحث و مباحثه جهاد است و علم رفیق انسان در تنهایی، زینت دوستان و اسلحه‌ای در برابر دشمنانش است. و در سایه علم است که اطاعت پروردگار شکل می‌گیرد.


این مسئول گفت: همه ما وظیفه داریم از ساحت علم و دانش پاسداری کنیم و جامعه باید همیشه دانشمندان را تکریم کرده و عزیز بدارد. آراستن خویشتن به علم، تخصص و تعهد آن چیزی است که باید مد نظر قرار گیرد.


فرید از خداوند متعال آرزوی توفیق درک مقام وشان معلم برای همگان مسئلت داشت و برای استادان و معلمان که همچون شمع با فروزش نور علم و دانش خود جامعه را به سوی روشنایی‌ها هدایت می‌کنند سلامتی و موفقیت آرزو کرد.


استاد بودن یک امر عادی و یک شغل ساده در جامعه نیست


سخنران دیگر این مراسم معاون فرهنگی واحد کرج بود که طی سخنان مبسوطی به حقوق متقابل استاد و دانشجو و آداب حضور در کلاس از نگاه اسلام پرداخت و درباره حقوقی که استاد نسبت به دانشجو دارد، گفت: استاد باید مورد احترام باشد، دانشجو باید در برابر استاد مستمع خوبی باشد، صبر و شکیبایی در مورد پاسخ‌های استاد داشته باشد، عیوب استاد خود را بپوشاند، از خوبی‌های او ذکر کند و از غیبت و بدگویی او جلوگیری کند، با دشمنان استاد هم نشینی نکند و با دوستان وی دشمنی نکند و همچنین نحوه سخن گفتنش با استاد به گونه‌ای باشد که حالت امری نباشد.


دکتر محمدحسن برهانی فر در مورد حقوق دانشجو نسبت به استاد نیز گفت: کتاب‌های متعددی در مورد حقوق و آداب استاد نوشته شده است که برخی از این موارد را نام می بریم. استاد باید پوشش، منش، رفتار و گفتار خاص و ویژه داشته باشد و نسبت به کلاس و دانشجو حرمت قائل شود. استاد بودن یک امر عادی و یک شغل ساده در جامعه نیست.


وی استاد بودن را یک وظیفه خطیر الهی و اجتماعی دانست و با توجه به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) گفت: از نظر پیامبر گرامی اسلام (ص) استاد باید قبل از ورود به کلاس به خداوند پناه ببرد از اینکه خدای ناکرده بلغزد یا سبب لغزش کسی شود، ظلم به دانشجو کند یا به خودش ظلم شود، از اینکه دیگران را بی‌سواد نگاه دارد یا اینکه خودش بی‌سواد باشد، و بگوید خدایا به نام تو و با یاد تو شروع می‌کنم و با توکل به تو تدریس می‌کنم.


معاون فرهنگی واحد کرج افزود: تقسیم نگاه و توجه بین دانشجویان و اداره کلاس به گونه‌ای که دانشجو از حضور در کلاس و علم آموزی خسته نشود، از دیگر وظایف یک استاد در اداره کلاس است. خداوند را شاکریم که در این دانشگاه جامع و مطرح در سطح بین المللی چنین استادانی تدریس می‌کنند که محبوب دانشجویان خود هستند و سرچشمه علم، ادب، ایمان، فرهنگ و اعتقاد هستند.


همچنین در پایان این مراسم از دکتر محمدرضا اردکانی، دکتر ابراهیم هادوی، دکتر محمدعلی لسانی، دکتر رحیم خستو، دکتر عطاءاله کوپال، دکتر محمدرضا بلیاد، دکتر محمد حشمدار، دکتر علیرضا هژبری، دکتر علی سربی، دکتر محمدحسن زارگزی، مهندس فرهاد نوروزیان، مهندس رامین تهوری، دکتر علیرضا نیک روان شلمانی، مهندس حسن ملاجان، دکتر سیدشاپوررضا شجاعی، دکتر محمدرضا پریانی، دکتر شادمان پورموسی، دکتر مانی میرفیضی، دکتر اعظم شکری چشمه سبزی، دکتر مجید زهره بندیان و سوسن عرب بهمنی و بهناز گنجی نمین به عنوان استادان برگزیده تجلیل شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته