دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1395 - 16:59

وزیر آموزش و پرورش: مدیریت تربیتی باید در مدارس حاکم شود

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: به جای اینکه به تربیت فکر کنیم، باید به مدیریت تربیتی بیندیشیم و مدیریت تربیتی بدان معناست که مواظب کوچکترین حرکت و رفتار خودمان که در تربیت دانش آموزان موثر است، باشیم تا روال تربیت خدشه‌دار نشود.
کد خبر : 160885

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در جمع معاونان پرورشی و مدیران سازمان دانش آموزی استان‌ها، اظهار کرد: همه افراد یک مدرسه در هر سمتی که قرار دارند باید با تعامل خوب و سازنده با دانش آموزان برخورد کنند و مربی پرورشی برای ایجاد این تعامل باید بسترسازی کند، از این رو مسئولیت مربیان امور تربیتی بسیار سنگین است.


وزیر آموزش و پرورش افزود: رابطه ارگانیکی در مدرسه باید جایگزین رابطه مکانیکی شود، رابطه مکانیکی، رابطه‌ای براساس مقررات و برخورد انضباطی است و دانش آموز از بدو ورود به مدرسه از طریق بلندگو دائما مورد خطاب قرار می‌گیرد، این نوع رابطه که در شخصیت او تاثیرگذار است باعث می‌شود، دانش آموز به الگوهای مثبت بی‌اعتماد شود.


وی افزود: رابطه ارگانیکی براساس صمیمیت شکل می‌گیرد و موجب علاقه دانش آموزان به معلم و مدرسه می‌شود، در این نوع رابطه که در برخی مدارس اجرا می‌شود، اگر دانش آموزی در خانواده دچار مشکل باشد و در بدو ورود به مدرسه چهره‌اش شاداب نباشد، برخورد عوامل مدرسه با او به گونه‌ای است که مشکلی بر مشکلات او افزوده نشود و در این فرآیند است که تربیت صحیح محقق می‌شود.


دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گوییم دانش آموز را تربیت کنیم، جمله درستی نیست، زیرا دانش آموز در فرآیندهای زندگی تربیت می‌شود، بنابراین مدرسه باید بستری را فراهم کند تا دانش آموز به خوبی تربیت شود.


وی افزود: برای رفع بسیاری از مشکلات نیازی به منابع مالی نیست، بلکه با همت وسلیقه می‌توان فضای آموزشی را به بهترین صورت تغییر داد.


مدیریت تربیتی باید در مدارس حاکم شود


دانش آشتیانی تصریح کرد: به جای اینکه به تربیت فکر کنیم، باید به مدیریت تربیتی بیندیشیم و مدیریت تربیتی بدان معناست که مواظب کوچکترین حرکت و رفتار خودمان که در تربیت دانش آموزان موثر است، باشیم تا روال تربیت خدشه‌دار نشود.


وی نقش اساسی بر تربیت دانش آموزان را برعهده معلمان دانست و افزود: تاثیر مثبت یا منفی رفتار معلم بر دانش آموز بستگی به نوع تعاملی دارد که با دانش آموزان برقرار می‌کند و لازمه تعامل، فراگیری مهارت‌ها و آموزش‌های مورد نیاز توسط معلم است.


وزیر آموزش و پرورش قرائت نمرات دانش آموزان توسط معلم در کلاس را یکی از عوامل منفی موثر در تربیت دانست و اضافه کرد: با این رفتار، روحیه دانش آموزان ضعیف‌تر، شکسته می‌شود و اعتماد به نفس آنها از بین می‌رود و دو دستگی بین دانش آموزان ایجاد می‌شود، زیرا معلم دانش آموزان را به زرنگ‌ها و تنبل‌ها تقسیم کرده است.


دانش آشتیانی با اشاره به نقش خانواده در تربیت فرزندان افزود: تقسیم کار و مسئولیت دادن به دانش آموزان علاوه بر اینکه در مدرسه باید انجام شود در خانواده نیز باید صورت گیرد تا دانش آموزان مسئولیت پذیر و اعتماد به نفس آن‌ها تقویت شود.


وی تصریح کرد: در مدرسه باید مدیریت تربیت حاکم شود و به جای مربی پرورشی، همه ارکان مدرسه فرآیند تربیت را مدیریت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب