دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1395 - 13:21

ظریف: برجام جعبه پاندوراست و هیچ مذاکره‌ای درباره آن نخواهیم داشت

وزیر امور خارجه کشورمان هر گونه احتمال درباره مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای را رد کرد.
کد خبر : 160517

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمد جواد ظریف در گفت و گو با شبکه ان‌بی‌سی گفت که برجام «جعبه پاندورا» است و اعتقاد دارد که این توافق، نهایی است.


جعبه پاندورا، به روایت افسانه‌های یونانی جعبه‌ای بود با محتوای تمامی بلاها و شوربختی‌های ناشناخته بشریت از جمله کار، بیماری، مرگ و غیره. اینک از این عبارت برای اشاره به بازگشت به معضلات استفاده می‌شود.


این در حالی است که برخی از مقامات آمریکایی خواستار مذاکره مجدد درباره برجام شده بودند.


ظریف در بخشی از این مصاحبه به موضوع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پرداخت و گفت تحریم‌ها هیچ اثری ندارد و ایران پاسخ خوبی به چنین اقداماتی نخواهد داد.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به شبکه ان‌بی‌سی گفت: «تهدید هرگز علیه ایران کارا نبوده است. اگر آنها تصمیم بگیرند با زبان احترام و با زبان منافع مشترک با ما سخن بگویند نتیجه بهتری حاصل می‌شود.»


او درباره احتمال مذاکره مجدد درباره برجام گفت برجام یک توافق چند جانبه است و توافق‌های چند جانبه نمی‌توانند مجددا مورد مذاکره قرار بگیرند. زیرا مثلا این می ماند که ما جعبه پاندورا باز کنیم.


او همچنین گفت که اگر آمریکا بخواهد به صورت یک جانبه برجام را کنار بگذارد «ایران گزینه‌های بسیاری» روی میز دارد.


او درباره احتمال مذاکره با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «امکان چنین چیزی پدید نیامده است. درخواستی برای این دیدار انجام نشده است. اما اگر نیاز به این دیدار درباره مسائل هسته‌ای باشد ما مکانیسم‌هایی در توافق هسته‌ای برای ملاقات وزرا داریم.»


او همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه به دستور مسافرتی ترامپ پرداخت و گفت: «این دستور نشان دهنده دشمنی با ایرانی‌ها است. حتی ایرانی‌های عضو پارلمان اروپا. آنها دیگر نمی‌توانند به آمریکا بروند. این گیج کننده است. آمریکا در حال ارسال چه پیامی است؟»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته