دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1395 - 13:07

نکات ایمنی برای استفاده از مواد شوینده در هنگام خانه‌تکانی

یک فوق تخصص ریه گفت: استفاده از مواد شوینده به‌ویژه موادی که حاوی گاز کلر است موجب آسیب به مجاری تنفسی می‌شود به گونه‌ای که این مساله می‌تواند خطر ابتلا به سندروم تحریک‌پذیری دائمی در مجاری تنفسی و آسم را نیز به همراه داشته باشد.
کد خبر : 160508

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر رستم یزدانی افزود: خانم‌‌های باردار، افراد مسن، بیماران ریوی و کسانی که بیماری قلبی دارند به هیچ وجه نباید از مواد شوینده استفاده کنند.


وی در ادامه گفت: آنچه باعث نگرانی ما می‌‌‌‌‌شود معضل استفاده از شوینده‌ها به ویژه شوینده‌‌‌های حاوی گاز کلر در افراد سالم است، زیرا تماس با این مواد موجب بروز بیماری تحریک پذیری مجاری تنفسی یا اختلال در فعالیت مجاری تنفسی در آنها می‌شود.


این فوق تخصص ریه با بیان اینکه در اغلب موارد داشتن زمینه ژنتیکی موجب بروز بیماری‌هایی مانند آسم و بیماری‌های حساسیتی می‌شود، افزود: اما تماس ناگهانی با مقدار زیادی از مواد محرک نیز می‌تواند عامل بروز این بیماری‌ها باشد.


یزدانی با تاکید براینکه افراد تا حد امکان از مصرف مواد شوینده حاوی گاز کلر (مواد مایع) به شدت خودداری کنند، گفت: در صورت لزوم افراد به خاطر داشته باشند این موارد را در حجم کم استفاده کنند و به هیچ وجه شوینده‌ها را با هم و یا با آب مخلوط نکنند.


وی افزود: شوینده‌ها نباید در محیط‌های در بسته مورد استفاده قرار بگیرند و افراد توجه داشته باشند در زمان استفاده از این مواد حتما جهت محافظت از پوست از دستکش استفاده کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب