دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

‌قلب «رقصنده با گرگ‌ها» ایستاد

مایکل بلیک رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس برنده جایزه اسکار در سن 69 سالگی از دنیا رفت.
کد خبر : 16042

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مایکل بلیک، نویسنده آمریکایی که فیلم‌نامه «رقصنده با گرگ‌ها» را به عنوان دومین فیلم‌نامه‌اش بر اساس اولین رمان خود به همین عنوان نوشت و برای همین فیلم‌نامه برنده جوایز اسکار، گلدن‌ گلوب و اتحادیه نویسندگان سینمایی آمریکا شد، شنبه شب در سن 69 سالگی درگذشت.


به گزارش ورایتی، دنیل اوستروف همکار تهیه‌کننده و کارگزار مایکل بلیک خبر درگذشت او را تأیید کرد. اوستروف اعلام کرد که مایکا بلیک بعد از سپری کردن دوران طولانی دست‌و‌پنجه نرم کردن با یک بیماری، در شهر توسکان آریزونا در آرامش از دنیا رفته است.


مایکل لناکس بلیک متولد 1945 در کارولینای شمالی، فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه نیومکزیکو بود و پس از آن در مدرسه فیلم برکلی در کالیفرنیا تحصیل کرده و ساکن کالیفرنیا شده بود. اولین فیلم‌نامه او درامی با عنوان «شوالیه‌های استیسی» بود که در سال 1983 جلوی دوربین رفت. بلیک اولین رمانش را با عنوان «رقصنده با گرگ‌ها» در سال 1988 نوشت که بیش از 3/5 میلیون نسخه از آن به فروش رفت و به 15 زبان ترجمه شد. وی با نگارش فیلم‌نامه‌ای بر اساس این رمان و فیلم «رقصنده با گرگ‌ها»ی برنده هفت جایزه اسکار که کوین کاستنر در سال 1990 کارگردانی و در آن بازی کرد، توانست جوایز اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، گلدن گلوب، اتحادیه نویسندگان سینمایی آمریکا و جوایز متعدد دیگر را از آن خود کند و نامزد بفتا شود.


بلیک سال گذشته حقوق اقتباس دنباله «رقصنده با گرگ‌ها» را با عنوان «جاده مقدس» فروخت. وی همچنین کتاب زندگینامه خود را با عنوان «مثل یک سگ دونده» در سال 2002 منتشر کرد و چندین رمان و کتاب غیر داستانی و فیلم‌نامه، از جمله رمان‌های «قدم گذاشتن به والهالا» و «به درون ستارگان» و فیلم‌نامه «راه‌پله پر پیچ‌و خم» را نوشت.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته