دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1395 - 12:32
/موافق استیضاح وزیر راه/

شهریاری: استیضاح وزیر راه وظیفه ما بود

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «شناخت وزیر بهداشت و درمان از جاده‌های کشور بیشتر از وزیر راه و شهرسازی است»، گفت: آخوندی می‌توانست وزیرموفقی باشد، به جز در وزارت راه و شهرسازی!
کد خبر : 160190

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حسینعلی شهریاری در نشست علنی امروز ـ یکشنبه اول اسفند ـ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح استیضاح "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم به کنایه گفت: خوشحالیم که مشکلات دولت تمام شده است و وزیرمحترم، امروز در صحن علنی مجلس حاضر شده‌اند!


نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم می‌دانم درخصوص بند 13 متن استیضاح وزیر راه مطالبی را بیان کنم که تعداد فوت شده‌های جاده های کشور سرسام آور است.


وی در ادامه تصریح کرد: براساس آمار رسمی سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته 16 هزار و 300 نفر در جاده‌های کشور کشته شده و حدود 313 هزار نفر نقص عضو به دلیل تصادفات جاده‌ای در کشور داشته‌ایم. اگر کمی دقت کنیم مشاهده می شود که تعداد زیادی از تخت‌های آی سی یو و بیمارستانی مربوط به افرادی است که در تصادفات جاده‌ای زخمی یا مجروح شده‌اند.


شهریاری بیان کرد: تلفات جاده‌ای هزینه‌های سنگینی را به سیستم بهداشت و درمان کشور و مردم ایران اسلامی تحمیل می‌کند که ریشه در زیرساخت‌های غیراستاندارد جاده‌های کشور دارد.


وی با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب مورد بی مهری دولت قرار گرفته است، گفت: بندر چابهار قرار بود به یکی از بنادر بزرگ کشور تبدیل شود؛ ولی زیرساخت‌های لازم جهت ترانزیت کالا فراهم نشده است.


این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: اگر قرار باشد در بندری سالانه 6 میلیون تن کالا تخلیه شود، نیازمند تردد ترانزیتی 2 هزار کامیون 20 تنی است؛ راه‌های غیراستاندارد، اجازه تزانزیت کالا را نمی‌دهد.


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: کریدور شمال – جنوب که در دولت پیش شروع به کار کرد، قرار بود به شاهراه ارتباطی تبدیل شود، اما این مهم تاکنون محقق نشده است. متأسفانه در تنها جاده شمال تلفات سنگینی در تصادفات روزانه به مردم تحمیل می‌شود.


وی گفت: براساس آمار رسمی فقیرترین مردم کشور ما در استان سیستان و بلوچستان هستند که می توان با ایجاد زیرساخت ترانزیتی بندر چابهار آن را مرتفع کرد، اما دولت اقدامی جدی تاکنون انجام نداده است.


شهریاری ادامه داد: براساس برنامه ریزی قبلی ،بندر چابهار باید فعال می شد تا مانع آغاز به کار بندر گواتر شود، اما این اتفاق هم رخ نداده و بندر گواتر به شدت فعال شده است. با فعالیت کریدور شمال – جنوب قرار بود از طریق بندر چابهار کالا به آسیای میانه و افغانستان ارسال شود، اما این مهم نیز محقق نشده است.


معضل فرودگاه چابهار


نماینده مردم زاهدان در مجلس گفت: فرودگاه چابهار علی رغم تصویب رسمی در تیر ماه سال جاری، به دلیل درگیری برخی نهادهای استان سیستان و بلوچستان تاکنون محقق نشده است. منطقه آزاد تجاری چابهار رقمی در حدود 230 میلیون یورو آماده سرمایه گذاری دارد،اما به دلیل فقدان فرودگاه این سرمایه گذاری صورت نگرفته است.


وی گفت:تجار خارجی و سرمایه گذاران برای تردد به بندر چابهار دچار مشکل هستند؛ زیرا آنها ناچارند از فرودگاه نظامی چابهار با فاصله 40 کیلومتری از این بندر استفاده کنند.


شهریاری با بیان اینکه آقای عباس آخوندی می توانست وزیر موفقی باشد به جز در وزارت راه و شهرسازی! گفت: شناختی که آقای هاشمی وزیر بهداشت و درمان کشور از جاده های کشور دارد، بهتر و بیشتر از شناخت و اطلاعات آقای آخوندی از وضعیت جاده هاست.


وی در ادامه گفت: وزیر بهداشت و درمان در چند سفری که به استان سیستان و بلوچستان داشتند،با خودرو در جاده های این استان تردد کرده و از نزدیک با وضعیت منطقه آشنا شدند،اما تاکنون وزیر راه و شهرسازی سفری به استان سیستان و بلوچستان نداشته اند تا بدانند وضعیت جاده ای این استان تا چه اندازه وخیم است.


حضور ما به عنوان استیضاح‌کننده وزیر راه و شهرسازی براساس وظیفه بوده است


عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: شاخص جاده های روستایی استان سیستان و بلوچستان حدود 30 درصد است، در حالی که متوسط کشوری رقمی در حدود 55 درصد است، یعنی این استان به لحاظ شاخص های جاده های روستایی از نرم کشور پایین تر است.


نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است، ولی حتی یک کیلومتر آزادراه نداریم و پروژه هایی که وجود دارند، همگی مربوط به دولت قبل است که نیمه کاره مانده اند.


وی افزود:حضور ما به عنوان استیضاح کنندگان وزیر راه و شهرسازی براساس وظیفه بوده است و ما قائل به نتیجه نیستیم. ما تلاش می‌کنیم براساس سوگندی که خورده‌ایم از حقوق ملت دفاع کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته