دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1395 - 13:53
بررسی وضعیت نمایندگان ایران در آستانه آغاز لیگ قهرمانان آسیا

کارشناس فوتبال: قهرمانی باشگاه‌های ایرانی در آسیا غیر ممکن است/ بازیکنان خارجی، تفاوت تیم‌های ایرانی با عربی

مجتبی تقوی گفت: اگر بخواهیم از نظر فنی به وضعیت چهار نماینده ایران نگاه کنیم شاید در ظاهر آنها شانس زیادی برای موفقیت در این رقابت‌ها نداشته باشند اما احساس من این است که مانند سال گذشته از چهار تیم دو تیم ما به دور بعد رقابت‌ها صعود می‌کنند.
کد خبر : 160168

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، دور گروهی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا از فردا آغاز می‌شود و در اولین روز مسابقات دو تیم استقلال تهران و خوزستان برابر حریفان اماراتی و عربستانی قرار می‌گیرند و در روز دوم هم پرسپولیس در عمان میزبان الهلال است و ذوب‌آهن به مصاف العین امارات می‌رود.


مجتی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد شرایط نمایندگان ایران برای حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا گفت: «سطح فنی مسابقات باشگاهی در ایران تفاوت زیادی با کشورهای دیگر دارد و زمانی که نمایندگان ما مقابل تیم‌های خارجی قرار می‌گیرند تفاوت بین تیم‌ها آشکار می‌شود. این تفاوت‌ها هم از چند مساله نشات می‌گیرد که مهمترین آن مشکلات مالی و سطح امکانات باشگاه‌های ما است.»


وی ادامه داد: «باشگاه‌های ما به دلیل نبود امکانات و مشکلات مالی فراوانی که دارند همیشه در مقابل دیگر تیم‌های آسیایی اذیت می‌شوند. متاسفانه هر ساله شاهد تضعیف تیم‌های ایرانی در آسیا هستیم و هیچ‌کس هم توجهی به این مساله نمی‌کند. در حال حاضر هم نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشکلات زیادی دارند. هر چهار نماینده ایران که باید در این رقابت‌ها به میدان بروند با کمبود بودجه و امکانات روبرو هستند. استقلال خوزستان که باید به عنوان اولین نماینده ایران و قهرمان لیگ ما در این مسابقات شرکت کند پول کافی برای تامین مخارج سفرش را ندارد.»


تقوی افزود: «متاسفانه در فوتبال ما به جای اینکه به باشگاه‌ها توجه شود تمرکز روی تیم ملی قرار می‌گیرد و فوتبال تیم ملی محوری را داریم. باشگاه‌های ما هر روز با بحران مدیریتی و مشکلات مالی روبرو هستند و AFC هم که با وضعیت فوتبال ایران آشنایی دارد به ما تذکر جدی داد که با این روال در سال‌های آینده از تعداد سهمیه تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا کاسته می‌شود.»


وی در رابطه با تقابل تیم های ایرانی با تیم‌های عربی که از امکانات مالی خوبی برخوردار هستند اظهار داشت: «در حال حاضر نمایندگان ایران باید در آسیا به مصاف تیم‌های عربی بروند، تیم‌هایی که از بالاترین امکانات برخوردارند و بازیکنان خارجی باکیفیتی هم در اختیار دارند. متاسفانه در تقابل این تیم‌ها با نمایندگان ایران شاهد تحقیر شدن فوتبال خودمان هستیم. مسائل مالی به طور حتم روی کیفیت فنی تیم‌ها تاثیر می‌گذارد. وقتی بازیکنان ما مقابل تیم‌هایی قرار می‌گیرند که قیمت بازیکنان آنها چندین برابر دریافتی آنها از باشگاه‌های داخلی است قطعا در روحیه آنها تاثیر می‌گذارد و این مساله تاثیر مستقیم در بازی آنها می‌گذارد.»


کارشناس فوتبال در مورد عدم استفاده تیم‌های ایرانی از بازیکنان باکیفیت خارجی در لیگ قهرمانان آسیا بیان کرد: «در حالی که اکثر تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا شرکت می‌کنند بازیکنان باکیفیت خارجی را در ترکیب تیم خودشان دارند اما چهار نماینده ایران از نعمت چنین بازیکنانی محروم هستند. تفاوت فوتبال ما با تیم‌های عربی هم همین بازیکنان خارجی است که در تقابل تیم‌ها این بازیکنان هستند که باعث برد آنها مقابل تیم‌های ما می‌شوند.»


وی افزود: «در حال حاضر پرسپولیس به عنوان یک تیم باکیفیت در فوتبال ما که صدرنشین لیگ هم است تنها 13-14 بازیکن در ترکیب تیمش دارد و دست مربی روی نیکمت بسته است. این تیم اگر چند بازیکن باکیفیت خارجی داشت قطعا در آسیا حرف زیادی برای گفتن داشت. استقلال هم از بازیکنان جوان زیادی بهره می‌برد اما این تیم هم نیمکت ضعیفی دارد و از بازیکنان باکیفیت بین‌المللی که بتوانند در میادین خارجی کار را برای این تیم‌ها دربیاورند محروم است.»


تقوی در مورد شانس صعود نمایندگان ایران به دور بعد رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا گفت: «همیشه فوتبالیست‌های ما در میادین بین‌المللی با غیرت خودشان توانسته‌اند افتخارات زیادی را کسب کنند. اگر بخواهیم از نظر فنی به وضعیت چهار نماینده ایران نگاه کنیم شاید در ظاهر شانس زیادی برای موفقیت در این رقابت‌ها نداشته باشند اما احساس من این است که مانند سال گذشته از چهار تیم دو تیم ما به دور بعد رقابت‌ها صعود می‌کنند.»


وی افزود: «در دور بعد مسابقات هم قطعا تیم‌های قدری مقابل نمایندگان ما قرار می‌گیرند و در این مرحله است که تفاوت فوتبال ما با تیم‌های دیگر آسیایی مشخص می‌شود. با شرایط فعلی که در فوتبال ما وجود دارد فقط باید به فکر صعود از گروه خودمان باشیم و توقع قهرمانی از تیم‌های ایرانی در آسیا توقع بیهوده ای است و تقریبا می‌توان گفت غیرممکن است.»


تقوی ادامه داد: «نمایندگان ایران نه تنها نمی‌توانند در آسیا افتخاری کسب کنند بلکه در بازی‌های لیگ هم ضربه می‌خورند. در حال حاضر تیم‌های ما باید بازی‌های فشرده‌ای برگزار کنند و این مساله باعث می‌شود که فشار زیادی روی تیم‌ها وارد شود. تیم‌هایی که باید با تعداد بازیکن محدودی در دو جام بازی کنند قطعا فشار بازی‌ها و خستگی روی بازیکنان اصلی تاثیر می‌گذارد و در بازی‌های لیگ روی نتایج آنها اثرگذار است.»


وی در مورد نقش فدراسیون در بهتر شدن اوضاع فوتبال ایران در مسابقات بین‌المللی بیان کرد: «فدراسیون باید به مانند کشورهای پیشرفته پایش را از مسابقات داخلی کنار بکشد و برگزاری‌ بازی‌های لیگ را به باشگاه‌ها واگذار کند و خودش به عنوان ناظر روی بازی‌ها نظارت کند و در مسائل ریز باشگاه‌ها دخالت کند. واقعا باید برای نمایندگان ایران در آسیا آسیب شناسی جدی صورت گیرد به دلیل اینکه با تذکری که AFC به فوتبال ما داد اگر نتایج خوبی در لیگ قهرمانان آسیا نگیریم تعداد سهمیه‌های خودمان را از دست می‌دهیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته