دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1395 - 10:51
غفوری‌فرد در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد

دانشگاه آزاد اسلامی، پایگاهی علمی برای جهان اسلام و صدور انقلاب

رئیس هیات نظارت و بازرسی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است دانشگاه آزاد اسلامی با این امکانات و با وجود دکتر ولایتی در راس هیات موسس و امنا و مدیران دیگر دانشگاه، به‌راحتی می‌تواند پایگاه علمی برای جهان اسلام و صدور انقلاب باشد.
کد خبر : 160102

حسن غفوری‌فرد برای انقلابیون و نسل‌های اول تا سوم انقلاب فردی شناخته شده است. وی سه فوق لیسانس و یک دکتری اخذ کرده و سال‌ها در سمت‌هایی مانند رئیس دانشگاه، وزارت، رئیس سازمان تربیت بدنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... مسئولیت داشته است.


غفوری‌فرد از مدیران مرحوم آیت‌الله هاشمی رئیس فقید هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی بوده و شناخت دقیقی از ایشان و دکتر ولایتی دارد.


مسیر و زیرساخت‌های دانشگاه آزاد اسلامی آماده است تا تبدیل علم به ثروت و فناوری صورت پذیرد. مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند. ما به اندازه کافی برای آموزش افراد کار کرده ایم، حالا باید از این علم استفاده کنیم تا تولید ثروت و کار برای فارغ‌التحصیلان انجام شود

گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با وی درباره ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، انتصاب دکتر ولایتی و ادامه مسیر دانشگاه آزاد اسلامی را پی می‌گیریم.


* دانشگاه آزاد اسلامی با نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گره خورده است. اگر قرار باشد در این دانشگاه اقدامی صورت پذیرد که باعث شادی روح وی شود، چیست؟


- من فکر می‌کنم اگر بخواهیم خدمتی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کنیم و بخشی از خدمات ایشان را شکرگزاری کنیم تا روح‌شان شاد شود، انجام کار مفید برای انقلاب است. الان با این امکانات خیلی خوبی که میراث و یادگار ایشان است، می‌شود کارهای مفیدی برای این مملکت و برای انقلاب اسلامی کرد. خود آقای هاشمی امکانات خیلی خوبی در اختیار مسئولان دانشگاه آزاد قرار دادند که با آنها می‌شود، خیلی کار کرد.


این امکانات و تجهیزات که میراث آقای هاشمی است، چه مراکز فرهنگی و چه ساختمان ها و چه مساجد و چه آزمایشگاه‌ها، اینها میراث خیلی خیلی بزرگی است، دانشگاه آزاد اسلامی نه فقط برای ایران، بلکه می‌تواند برای دنیا کار کند. امام (ره) یک بار به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی فرمودند کاری کنید که دیگران بیایند اینجا برای تحصیل و نه اینکه دانشجویان ما بروند خارج. الان ما این امکانات را داریم، الان ما حداقل باید از کشورهای اطراف خودمان دانشجو بگیریم، می‌توانیم پایگاه علمی جهان اسلام شویم. دانشگاه آزاد اسلامی با این امکاناتش و ان شاءالله با مدیریت خوب آقای ولایتی و دوستان خوبی که آنجا هستند، به راحتی می‌تواند پایگاه علمی برای جهان اسلام باشد.


اگر این امکانات در خدمت انقلاب اسلامی باشد، می توانیم منطق و فکر انقلاب را صادر کنیم. شعاری که در ابتدای انقلاب می دادیم این بود، «جهان را با منطق، مسلمان می کنیم». دانشگاه آزاد اسلامی می تواند این کار بکند. نام این دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی است و نام اسلامی را به دنبال دارد، دانشگاه امیرکبیر این لفظ را ندارد، دانشگاه تهران ندارد، اینجا(دانشگاه آزاد اسلامی) می تواند پایگاه علمی جهان اسلام شود، پایگاه فرهنگ اسلامی باشد و من خیلی امیدوارم به این موضوع.


* دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مورد توجه امام و رهبر معظم انقلاب بوده است. در خاطرات تاسیس شاهدیم که امام یک میلیون تومان به دانشگاه کمک می کند. رهبری هم بعد از فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی، ابتدا به دانشگاه آزاد توجه می کنند و آقای ولایتی را به عنوان رئیس هیات موسس منصوب می‌کنند. دلیل توجه امام و رهبری به این دانشگاه را شما در چه می دانید؟


- اولا هم امام و هم مقام معظم رهبری قبل از اینکه یک فرد سیاسی یا اقتصادی باشند یک فرد مذهبی_علمی هستند. امام بیشتر از اینکه یک رهبر سیاسی باشند، رهبر مذهبی بود. مقام معظم رهبری قبل از هر چیز یک رهبر مذهبی هستند. در مذهب و دین ما هم دین اهمیت بالایی به عالم و علم می دهد. احادیث متعددی مانند «اطلبوا العلم من المهد الی اللحد» وجود دارد. پیامبر در شان مردم ایران فرموده است که اینها آدم هایی هستند که اگر علم در ثریا هم باشد، دنبالش می روند. حتی در احادیث، نگاه کردن به در خانه عالم هم ثواب دارد. از سوی دیگر اولین آیاتی که به پیغمبر نازل می شود، چیست؟ اقرا باسم ربک الذی خلق...هم از قلم هست، هم از علم هست، ببینید قلم در زمان 1400 سال پیش که کسی قلم ندیده بوده و می گویند در کل عربستان 7-8 نفر نوشتن بلد بودند. سه بار علم آمده، دو بار اقرا آمده و یک بار هم قلم. توجه کنید، این از اهمیت اولین آیاتی که به پیغمبر نازل شد آن هم در آن دوران.


مقام معظم رهبری دکتر ولایتی که یکی از نزدیک ترین افراد به خود و مورد اعتماد صددرصدی امام و رهبری بودند و شخصی دانشگاهی است را به ریاست هیان موسس دانشگاه آزاد منصوب کرد. دکتر ولایتی شخصیتی با سطح بسیار بالای دانایی است

بنابراین طبیعی است که رهبران مذهبی آن هم رهبران بزرگی مثل امام خمینی(ره) یا خود مقام معظم رهبری که الان دارند انقلاب را جهانی می کنند، تاکیدشان بر علم بسیار زیاد است. برای علم و مراکز علمی اهمیت بسیار بسیار بالایی قائل هستند و بویژه دانشگاه آزاد اسلامی که یک و نیم میلیون الی دو ملیون جوان به آنجا می روند.


* پس شما این نگاه ویژه را یک نگاه گفتمانی می‌دانید؟


- اینجا هم موضوع علم و هم موضوع جوانان هست، هم موضوع اینکه مقام معظم رهبری بارها راجع به اقتصاد دانش بنیان صحبت کرده اند؛ اهمیتی که امام و مقام معظم رهبری قائلند به این دلائل است. آن پولی که امام به دانشگاه آزاد کمک کردند آن موقع خیلی مهم بود. البته مبلغش مهم نیست، مهم این بود که ایشان توجه داشتند به این دانشگاه و اگر حتی یک دانه یک ریالی هم می دادند این ارزش داشت.


مقام معظم رهبری هم دکتر ولایتی -که یکی از نزدیک ترین افراد به خود و مورد اعتماد صددرصدی امام و رهبری بود و شخصی دانشگاهی است- را منصوب کردند. دکتر ولایتی شخصیتی با سطح بسیار بالای دانایی است. قبل از هر چیز پزشک دانشگاهی هستند. این نشان از اهمیتی است که مقام معظم رهبری هم برای جوانان قائل هستند و هم برای علم و دانش.


* دانشگاه آزاد اسلامی یک فصل موفق در استقرار و توسعه داشته. این فصل را پشت سر گذاشته و الان در فصل شکوفایی است. شما اگر بخواهید پیشنهاداتی بدهید برای اینکه سرعت این شکوفایی بیشتر شود، چیست؟


- در یکی دو دهه پیش، ما بیش از دو میلیون پشت کنکوری داشتیم. شرایط سختی بود. خوشبختانه الان ظرفیت دانشگاه‌های ما بیش از تعداد کنکوری‌هاست. یعنی الان تمام پشت کنکوری ها می توانند درس بخوانند. دانشگاه آزاد این زیرساخت را فراهم کرده است. زیرساختهایی مثل آزمایشگاه، کتابخانه، نمازخانه و... ایجاد کرده است. من چند واحد را از نزدیک دیده ام و غبطه خوردم به این اقدامات. مثلا واحد قزوین، نجف آباد، تهران و .... زیرساخت ها، آزمایشگاه ها، کتابخانه ها، نمازخانه ها، مکان های فرهنگی و مذهبی، اینها همه ساخته شده است. خود دانشگاه آزاد هم تعداد زیادی دکتر تربیت کرده تا هیات علمی اش تامین باشد.


بنابراین الان از لحاظ کمی دیگر نیازی نیست و الان می توانند از لحاظ کیفی خود را تقویت کنند. این تقویت با کمک نیروهایی است که خودشان و دانشگاه های دیگر با کمک فارغ التحصیلان داخلی و خارجی که به کشور برگشته اند، تربیت کرده‌اند.


مسیر و زیرساخت‌های دانشگاه آزاد اسلامی آماده است تا تبدیل علم به ثروت و فناوری صورت پذیرد. مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند. ما به اندازه کافی برای آموزش افراد کار کرده ایم، حالا باید از این علم استفاده کنیم تا تولید ثروت و کار برای فارغ‌التحصیلان انجام شود.


* ویژگی دانشگاه آزاد اسلامی این است که می تواند بدون اتکا به درآمد نفتی کار انجام دهد. موافق این موضوع هستید؟


- بله همین گونه است. ما در دوران دولت قبلی، تقریبا 800 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم، خب اینها را می توانستیم برای جوان های این مملکت کار ایجاد کنیم اما چه شد؟ صرف واردات چینی و اینها شد. برای کارگران چین کار ایجاد کردند. ما الان به اندازه کافی ظرفیت دانشگاهی و درآمد ارزی داریم، به اندازه کافی نیروی تحصیلکرده و دانش آموخته داریم. باید با یک مدیریت خوب از این ظرفیت‌ها استفاده شود. من خیلی امیدوارم آقای دکتر ولایتی بتوانند این کار را انجام دهند تا بتوانیم تولید ثروت کنیم و آن تمدن بزرگ اسلامی مورد نظر آقا را محقق کنیم.


گفت‌وگو: سیدمحمد سادات اخوی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته