دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1395 - 09:05
رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی:

استیضاح‌کنندگان وزیر راه باید زمینه پاسخگویی را افزایش دهند

رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی درباره جلسه امروز استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس گفت: به جای استیضاح وزیر راه باید زمینه‌های پاسخگویی مسئولان و مقامات در کشور افزایش یابد.
کد خبر : 160044

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، از چندی پیش زمزمه‌های استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به گوش می‌رسید؛ استیضاحی که هرچند محورهای متعددی برای آن عنوان می‌شود اما با این حال برخی اصلی‌ترین علت آن را سانحه ریلی هفتخوان سمنان و برخورد دو قطار با هم می‌‌دانند که 44 کشته بر جای گذاشت.


پس از این سانحه بود که محسن پورسیدآقایی با حضور در برنامه تلویزیونی زنده ضمن عذرخواهی از مردم از سمت مدیرعاملی شرکت راه‌آهن استعفا کرد؛ موضوعی که برخی آن را قربانی کردن معاونان از سوی عباس آخوندی قلمداد کردند.


پیش‌تر هم زمانی که آنتونف 140 سقوط کرد و با 40 کشته خبرساز شد، جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی وقت از سمت خود استعفا کرد.


با این حال استیضاح وزیر راه و شهرسازی با 34 امضا اعلام وصول شد که البته پیش از جلسه امروز، تعداد امضاکنندگان این استیضاح حدود 80 نفر بود اما تعدادی از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند.


مهم‌ترین محورهای این استیضاح هم عدم شفافیت در خرید هواپیما، عدم توجه و برنامه ریزی درحوزه مسکن، عدم شفافیت و نظارت در فعالیت‌های اقتصادی و قراردادهای شرکت فردوگاههای کشور، حوادث متعدد مرگبار ریلی - جاده و هوایی در کشور و ... عنوان می‌شود.


در همین رابطه ابوالفضل بهره‌دار رئیس فدراسیون حمل و نقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه در اغلب کشورها مسئول مافوق با بروز سوانح این چنینی استعفا می کند، عنوان کرد: در سایر کشورها مقامات خود را مسئول بروز سوانح و حوادث در حیطه تحت سرپرستی خود می دانند اما در کشور ما عرف عموما پاسخگویی مقام مسئول است.


وی افزود: به عقیده من باید سوانح و حوادث ریشه یابی شوند و زمینه ای فراهم شود تا مسئولان به مردم پاسخ دهند.


بهره‌دار تصریح کرد: اگر ریشه یابی برای سوانح نداشته باشیم، یقینا اتفاقات بعد هم اجتناب ناپذیر خواهد بود و اهمیت این موضوع بسیار بالاتر از استیضاح شخص وزیر است.


رئیس فدراسیون حمل و نقل کشور تاکید کرد: پس از بروز هر سانحه ای باید عوامل اصلی بروز آن و راه های مقابله با تکرار حوادث مشخص شود تا تکرار نشوند.


وی بیان کرد: هر چند استیضاح وزیر راه حق قانونی مجلس است، اما در شرایط فعلی باید علل و عوامل محورهای مطرح شده برای چنین استیضاحی مشخص و بررسی شوند.


بهره دار گفت: استیضاح وزیر راه صرفا برای سانحه هفتخوان و برخورد قطارها با هم نیست، اما اگر در این استیضاح سیاسی کاری صورت گرفته و سایه اندازد، از مسیر کارشناسی دور خواهیم شد که بهتر است قدم در چنین مسیری نگذاریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته