۱۷/ اسفند /۱۴۰۳
12:07 30 / 11 /1395

فرهادی: بسیاری از رشته‌ها باید بازنگری شوند/ ۷۱ رشته جدید ایجاد شده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه بسیاری از رشته‌های دانشگاه‌ها نیاز به بازنگری دارند، خبر داد که امسال ۷۱ رشته جدید بین رشته‌ای ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی در بیست و پنجمین مراسم تجلیل از اعضای هیات‌ علمی نمونه کشوری گفت: «دانشگاه یک نهاد برگزیده، فاخر، مهم و غیرجایگزین است، دانشجویان و اساتید نیز از ویژگی برگزیدگی برخوردارند. البته این بدان معنا نیست که تمام بهترین‌ها در دانشگاه هستند، بیرون از دانشگاه نیز نخبگان و فرهیختگان حضور دارند و در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.»


او افزود:‌ «دانشگاه محل تجمع سازمان‌‌یافته نخبگان علمی است، دانشگاه مجموعه‌ای متشکل از چند صد هیات علمی و چندهزار دانشجو و حجم بزرگ و وسیعی از امکانات و فضاهای کالبدی است که محیطی را برای کسب علم و انجام پژوهش و تمرین فرهیختگی فراهم می‌آورد.»


وزیر علوم گفت:‌ «اگر ضوابط، رویه‌ها و قوانین که وجهه حقوقی دانشگاه است را کنار بگذاریم قطعا استاد و دانشجو دو رکن اصلی دانشگاه هستند. عده‌ای جوان با انبوهی از آرمان و آرزو وارد دانشگاه می‌شوند. از سوی دیگر عده‌ای از اهل علم و تحقیق قرار دارند که در جایگاه استاد پذیرای دانشجویان هستند تا یاری‌گر آنان شده و با انتقال دانش به آنها امروز دانشگاه را بسازند.»


او افزود: «این تصویر ساده نقش بی‌بدیل و ممتاز استاد دانشگاه را برجسته می‌کند و به رخ می‌کشد. نقشی که او را بیش و پس از آنکه یک انتقال‌دهنده ساده و محض دانش و اطلاعات باشد در جایگاه الگو و مربی قرار می‌دهد این نقشه دقیقا همان نکته‌ای است رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند.»


فرهادی گفت:‌ «آن‌چه خاطره‌ها را می‌سازد و در حافظه‌ها جا خوش می‌کند معمولا نه محتوا و جنس دانش و اطلاعات بلکه روش‌ها و نوع برخورد و نحوه مواجهه‌ای است که استاد با دانشجو دارد. دانش و حجم اطلاعات یک استاد همه آن چیزی نیست که یک استاد باید داشته باشد. ذهن تیز، دانش سرشار و روزآمد نیازمند روش و منش نیز هست، سلوک فردی توانایی و مهارت در برابر برقراری ارتباط با دانشجو، حسن خلق و فروتنی عالمانه در عین رعایت چهارچوب‌ها از ویژگی‌هایی است که یک استاد را به تراز فرهیختگی می‌رساند.»

گوشتیران
قالیشویی ادیب

او ادامه داد: «استاد نمونه همان اسوه‌ای است که نقش و شأن نمونه بودن خود را توأم با آموزش و انتقال دانش در تربیت سازنده و دادن امید و ترسیم آینده‌ای زیبا و برانگیزاننده به دانشجو انتقال می‌دهد. دانشگاه اگر محل تولید و توزیع دانش است باید محل تولید و تکثیر معنا، امید و پویایی نیز باشد.»


فرهادی همچنین در پاسخ به خواسته اساتید برتر درباره افزایش بی‌حد دانشگاه‌ها گفت:‌ «متاسفانه خیلی از رشته‌های تحصیلی در برخی از دانشگاه‌ها، دانشجو ندارند و نمی‌توانند دانشجو جذب کنند. باید در بسیاری از رشته‌ها بازنگری شود، دانشگاه‌های سطح یک و دو خودشان می‌توانند بازنگری درس‌ها را در دستور کار قرار دهند، دانشگاه‌های دیگر هم می‌توانند از آنها استفاده کنند.»


او افزود: «ما واحد جدیدی را در دوره جدید مصوب نکردیم. امسال ۷۱ رشته جدید که اکثرا بین رشته‌ای هستند را ایجاد کردیم و همین مسیر را دنبال خواهیم کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر