دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1395 - 09:53
در گفت‌وگو با آنا؛

حسن رحیمی: کمیل از حیثیت نام ایران دفاع کرد/ تا المپیک 2020 کشتی‌ می‌گیرم/ نگران حسن یزدانی نباشید

کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد گفت: نظر منصور برزگر محترم است اما من 26 سال دارم و تا المپیک 2020 توکیو در تیم ملی می مانم.
کد خبر : 159845

حمیدرضا نقیبی، گروه ورزشی- تیم ملی کشتی آزاد ایران موفق شد در رقابت‌های جهانی کرمانشاه در بازی فینال با نتیجه 5 بر 3 آمریکا را شکست دهد و به عنوان قهرمانی دست یابد. با توجه به اینکه این دیدارها به صورت تیمی برگزار می‌شد پیروز شدن در کشتی اول خیلی مهم بود چرا که آغاز مناسبی برای دیگر کشتی‌گیرانی بود که می‌خواستند در ادامه روی تشک بروند. حسن رحیمی که کاپیتان تیم ملی هم است در اولین کشتی دیدار نهایی مقابل حریفش به پیروزی رسید تا سنگ بنای قهرمانی ایران را گذاشته باشد.


* ششمین قهرمانی ایران در جام جهانی اتفاق بزرگی بود که افتاد؟


- همین‌طور است. کسب عنوان قهرمانی همان‌طور که گفتید اتفاق بزرگی است که خوشبختانه برای تیم کشتی آزاد افتاد. شیرینی این قهرمانی با توجه به اینکه میزبان هم بودیم دوچندان شد.


* این اتفاق مهم در حالی افتاد که به نظر می‌رسد که حداقل تیم ایران تا رسیدن به فینال کار سختی پیش‌رو نداشت؟


- این‌طور نبود که ما به راحتی به فینال برسیم. همه تیم‌ها خوب بودند و تلاش کردند تا بازنده نباشند. این تلاش خوب آزادکاران ایران بود که باعث شد ما از همان کشتی اول برابر تیم ترکیه موفق باشیم و بعد از آن هم هند و مغولستان را مغلوب کنیم. حریفان ما همه تلاش خود را کردند تا بازنده نشوند اما این ما بودیم که با همه وجود کشتی گرفتیم و خوشبختانه برنده هم بودیم. تنها در فینال بود که آمریکایی‌ها که تیم بهتری بودند کمی برای ما دردسر ایجاد کردند، هرچند در پایان بازنده شدند.


* کشتی اول در مسابقات تیمی خیلی مهم است به خصوص اگر این کشتی در بازی فینال باشد، کاری که به خوبی آن را برابر حریف آمریکایی انجام دادی.


-همین‌طور است چرا که کشتی اول استارت تیم محسوب می‌شود و برنده شدن انگیزه نفرات بعدی را بیشتر می‌کند. من هم توانستم چراغ اول را روشن کنم و با شکست آنتونی راموس که افتخارات خوبی برای کشورش در رقابت های مختلف به دست آورده بود، قدرت بیشتر ایران را نسبت آمریکا از همان ابتدا نشان دادم. در ادامه نفرات بعدی با شایستگی تلاش کردند تا تیم ملی موفق باشد. در میانه راه به مشکل کوچکی خوردیم اما در آخرین کشتی که آن هم تعیین کننده است، کمیل قاسمی از حیثیت نام ایران دفاع کرد و با پیروزی کار را تمام کرد تا ارزش کار کشتی‌گیران ایران ثابت شود.


* تیم ملی برای رسیدن جام قهرمانی با چهار تیم مسابقه داد که به غیر از مسابقه با هند در سه کشتی دیگر به روی تشک رفتی که در این میان به سختی از سد کشتی گیر مغولستانی گذشتی. به نظر می‌رسید این حریف را دست کم گرفته بودی.


-بحث دست کم گرفتن نبود. زانابازار زاندانبود مغولی همچون دیگر کشتی‌گیرانی که در رقابت‌های جام جهانی شرکت کرده بودند تمرینات خوب و مستمری را پشت سر گذاشته بود و با حداکثر آمادگی به این مسابقات آمده بود. البته مهم‌ترین دلیلی که که باعث شد کشتی آسانی برابر این حریف نداشته باشم این بود که این کشتی‌گیر ناشناخته بود و برای همین کمی برایم ایجاد دردسر کرد.


* با مصدومیت رضا یزدانی و غیبت اجباری او، وظیفه کاپیتانی تیم‌ملی روی دوش تو بود. این مسئولیت اذیتت نکرد؟


-من اسم کاپیتان را نمی‌پسندم. رضا یزدانی و دیگر قدیمی‌های کشتی ایران موافق نبودند که از لفظ کاپیتان استفاده شود. در رقابت‌های جام جهانی کشتی کرمانشاه قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین آزادکار تیم ملی بودم و تلاش کردم تا در کنار دیگر بچه‌ها ایران را موفق کنیم. در کشتی عناوین مهم نیست و آنچه اهمیت دارد مرام، معرفت و رفاقتی است که در میان کشتی‌گیران ما وجود دارد. من سرباز تیم ملی در مسابقات جام جهانی بودم و وظیفه‌ام این بود که خوب کشتی بگیرم و با همه وجودم درخدمت تیم ملی باشم.


* به عنوان کاپیتان تیم ملی از کیفیت مسابقات قهرمانی جهان در کرمانشاه رضایت‌ داشتی؟


به‌نظرم همه چیز خوب بود. بچه‌ها حداکثر تلاش خود را کردند تا موفق از میدان خارج شوند و شکر خدا هم این اتفاق افتاد و توانستیم با قهرمانی جام را در تهران نگه داریم. شرایط میزبانی و حمایت تماشاگران خوزستانی بی‌نظیر بود و جا دارد از تمام کسانی که جوی فوق‌العاده را برای ما فراهم کردند، تشکر کنیم.


*یکی از انتقاداتی که نسبت به جام جهانی می‌شود به کیفیت تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها بر‌می‌گردد. اینکه تیم‌ها با ترکیب اصلی خود در کرمانشاه حاضر نشدند و تیم ملی هم با توجه به نفرات تیم‌های شرکت کننده کار سختی برای قهرمانی نداشت؟


-ترکیب تمامی تیم‌های شرکت‌کننده خوب بود و غیر از روسیه همه با بهترین‌های خود به کرمانشاه آمده بودند. نیامدن روس‌ها هم به این خاطر بود که آنها بعد از المپیک تغییر وزن دارند و تقریبا یک سالی استراحت می‌کنند. برای همین هم روس‌ها با تیم دوم خود به ایران آمدند. تیم ما هم عالی بود و از همان کشتی اول برابر ترکیه بدون کوچکترین کم‌کاری به مصاف حریفان خود رفتیم و درنهایت برنده هم شدیم. در بازی فینال شروع خوبی داشتیم و آمریکایی‌ها هم با همه وجود کشتی گرفتند. هر چند در نهایت تسلیم ما شدند و جام قهرمانی به ایران رسید.


* یکی از اتفاقاتی غیر منتظره‌ای که در بازی فینال افتاد ضربه فنی شدن حسن یزدانی مقابل حریف آمریکایی‌اش، چه بود؟


-اگر حرفه‌ای فکر کنیم، از باخت حسن یزدانی نباید ناراحت و نگران شویم. در رقابت‌های امسال بزرگان زیادی بودند که بازنده شدند. یزدانی دو روز مانده به مسابقات در شرایطی که به شدت سرما خورده بود، با قرص و دارو خود را به کرمانشاه رساند. آقای خادم به خاطر انگیزه بالای حسن به او میدان داد. او در کشتی فینال بدنش کم آورد و بازنده شد. من وقتی رفتم تا به او روحیه دهم به من گفت که بیماری به بدن به او فشار آورده و برای همین هم روی تشک لحظاتی دراز کشید. شک ندارم که در تورنمنت‌های بعدی یزدانی تیلور آمریکایی را شکست می‌دهد.


* منصور برزگر اعلام کرده کشتی‌گیران قدیمی باید جای خود را به‌جوانترها بدهند تا تیم ملی کشتی در المپیک 2020 موفق شود. حسن رحیمی چه زمانی قصد خداحافظی از کشتی را دارد؟


-برزگر پیشکسوت کشتی ماست و نظرشان را که البته قابل احترام است، بیان کرده ولی من تازه 26 سالم است و تا زمانی که این توانایی را در خود ببینم که می‌توانم برای کشتی کشورم موفق باشم، به‌روی تشک می‌روم. آن زمانی که دیدم نفر بهتری از من هست دیگر در تیم ملی نمی‌مانم و خداحافظی می‌کنم ولی تا زمانی که هستم حداکثر تلاشم را خواهم کرد تا بهترین بمانم. هدف من حضور در المپیک 2020 توکیو است و اگر بدنم این قابلیت را داشت که تا آن موقع بهترین باشم، تلاش می‌کنم تا حریفانم را مغلوب کنم و برای ایران افتخارآفرینی کنم.


* پاداش قهرمانی را چه زمانی دریافت می‌کنید؟


-مثل اینکه به تیم قهرمان پاداشی در حدود 20 تا 30 هزاردلار می‌دهند. فدراسیون این پاداش را به سرپرست تیم ملی می‌دهد و او هم به کشتی‌گیران سهم‌شان را می‌دهد. من فکر می‌کنم تا آخر هفته این پاداش را دریافت کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته