دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1395 - 14:51

افزایش قیمت نفت در معاملات پایان هفته

قیمت نفت در معاملات پایان هفته در سایه احتمال تمدید توافق اوپک در خرداد سال آینده تقویت شد تا معاملات در این هفته با افزایش قیمت بسته شود.
کد خبر : 159732

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ قیمت نفت برنت در روز جمعه با 14 سنت افزایش به 55.79 دلار در هر بشکه رسید، نفت خام آمریکا نیز 9 سنت افزایش قیمت را تجربه کرد و در رقم 53.45 دلار ایستاد.


خبر برخی منابع از احتمال تمدید توافق اوپک برای کاهش تولید، قیمت طلای سیاه را تا بشکه ای 55.79 دلار افزایش داد.


از زمان توافق اعضای اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت برای کاهش تولید به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز، قیمت نفت در بازه 50 دلاری در نوسان است. این توافق که از ابتدای ژانویه شروع شد، به مدت 6 ماه ادامه دارد.


به نظر می رسد، بیشتر تولیدکنندگان به توافق وفادار بودند اما مشخص نیست که این کاهش تولید بر ذخایر نفت جهان که در سطح بسیار بالایی قرار دارند نیز موثر باشد. آمارها نشان می دهد که اعضای اوپک تا 90 درصد به توافق پایبند بودند و این بهترین عملکرد اوپک در تاریخ بوده است.


البته ذخایر نفت آمریکا در 6 هفته گذشته بشدت افزایش یافته و ذخایر نفت و بنزین این کشور نیز به رکورد بی سابقه ای در هفته گذشته رسیده است.


تعهد کشورهای تولیدکننده نفت به کاهش تولید، باعث تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش امیدها نسبت برتری تقاضا نسبت به عرضه شده است.


قیمت نفت سبک ایران در بازارهای جهانی نیز در هفته منتهی به سوم فوریه (15 بهمن) با 40 سنت افزایش، به 53 دلار و یک سنت برای هر بشکه رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته