دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1395 - 16:55

اردوغان: طرح محرمانه‌ای با قطر نداریم

رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با یک روزنامه عرب‌زبان گفت آنکارا هیچ طرح یا برنامه محرمانه‌ای با قطر ندارد و از همه کشورهای منطقه می‌خواهم تا همکاری‌های میان خود را افزایش دهند.
کد خبر : 159405

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رجب طیب اردوغان در مصاحبه با روزنامه العرب چاپ قطر در پاسخ به سوالی درباره وجود برخی نگرانی‌ها درباره نزدیکی روابط ترکیه و قطر گفت: «ما تمایل به گسترش همکاری‌ها با همه کشورهای منطقه داریم. موضوع مهم برای ما این است که همه برادران ما در منطقه نسبت به داشتن زندگی در سایه صلح و امنیت تعظیم کنند. ما نمی‌توانیم هدف یا برنامه‌ای جز این داشته باشیم.»


وی افزود: «توافقات و دیدارهای ما شفاف است و به سمع و نظر همگان و همه کسانی که خواهان توسعه چنین روابطی هستند، می‌رسد.»


اردوغان تاکید کرد: «ببینید، من واضح می‌گویم که هیچ جدول کاری و طرح و برنامه محرمانه نداریم و خلاف آنچه در افکار عمومی است، ما اختلاف‌نظر نیز نداریم. ما بار دیگر از همه کشورهای منطقه می‌خواهیم تا همکاری‌های میان خود را افزایش دهند.»


رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: «روابط ترکیه و قطر در همه زمینه‌ها به‌ویژه در سال‌های اخیر شاهد رشد سریعی بوده است و ما به سطح ممتازی در این روابط رسیده‌ایم. روابط مستحکمی که میان دو کشور وجود دارد متکی بر روابط تاریخی میان ماست. ما به یکدیگر اعتماد داریم و هر دو کشور از اراده سیاسی مستحکمی برای ارتقای سطح این روابط به بهترین حالت ممکن برخوردارند و اعتماد متقابل میان دو کشور آن‌ها را به سطح راهبردی در روابط متمایل کرده است.»


اردوغان تاکید کرد: «همکاری‌های گسترده در این سطح میان ترکیه و قطر موضوعی فوق‌العاده مهم برای آینده منطقه است. من مطمئنم که نشست آینده کمیته راهبردی (که سال جاری در دوحه برگزار می‌شود) به سود هر دو کشور خواهد بود. ما ابراز همدردی دولت قطر و حمایتش را از ما در کودتای 15 جولای 2016 (25 تیر) و تحولات ترکیه بعد از آن را فراموش نمی‌کنیم. قطر اثبات کرده است که دوست واقعی و حامی ما در روزهای سخت است.»


وی درباره واکنش دوگانه غرب نسبت به وقوع کودتا در ترکیه گفت: «خلاف آنچه مورد انتظار بود، کشورهای غربی با موضوع کودتا در ترکیه به نحو شایسته‌ای برخورد نکردند و حتی نتوانستند با ما در این‌باره ابراز همدردی کنند و حتی به ذهنشان خطور نکرد که چند روز پس از این رخداد به ما تسلیت بگویند. ما هیچ پیام حمایتی قوی علیه این تلاش نافرجام از جانب غرب ندیدیم.»


رئیس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از این مصاحبه به نحوه همکاری‌های ترکیه با شرکای منطقه‌ای‌ خود ازجمله قطر و عربستان نسبت به موضوع سوریه پرداخت و گفت: «پیش از هر چیز باید این نکته را بیان کنم که ما از آغاز رخدادها در سوریه در سال 2011 به صورت مستحکم با عربستان و قطر همکاری در راستای امنیت و صلح مردم سوریه داشته‌ایم.»


وی با بیان اینکه ترکیه خواهان توقف ریختن خون‌ در سوریه است، گفت: «سفرهای ما به چند کشور خاورمیانه که شامل بحرین، عربستان و قطر می‌شود فرصتی طلایی برای مستحکم‌تر کردن روابط دوجانبه برای تبادل نظر درباره موضوعات منطقه‌ای و در راس آن‌ها موضوع سوریه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته