دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1395 - 16:18

افشای نقشه آل‌خلیفه برای تبعید شیخ عیسی قاسم به ترکیه

منابع خبری عرب‌زبان از توافق پادشاه بحرین با رئیس‌جمهوری ترکیه در سفر اخیرش به منامه برای تبعید رهبر شیعیان بحرین به ترکیه خبر دادند.
کد خبر : 159316

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری پانوراما الشرق‌الاوسط، در آغاز انتفاضه مردمی 14 فوریه 2011 (25 بهمن 1389) شیخ عیسی قاسم، رهبر جنبش الوفاق به‌عنوان یکی از فعالان مخالف نظام بحرین و رهبر جنبش‌های مردمی برای مطالبه حقوق مشروعشان مطرح شد و اقدام به برپایی اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه ظلم و طغیان‌گری‌های نظام آل‌خلیفه کرد.


نظام آل‌خلیفه همچنان به اعمال غیر قابل توجیه خود ادامه داد تا اینکه چندی پیش حکم به سلب تابعیت رهبر شیعیان این کشور داد و مجددا آتش زیر خاکستر انقلاب مردم بحرین را که شش سال به طول انجامیده بود، شعله‌ور کرد.


در حال حاضر و با افزایش احتمال تبعید شیخ عیسی قاسم، شیعیان بحرین کفن‌پوش به خیابان‌ها آمده‌اند تا از رهبرشان حمایت کنند و این موضوع می‌تواند عامل تسریع در سقوط دولت دست‌نشانده عربستان باشد.


پانوراما الشرق‌الاوسط در ادامه این گزارش به موضوع سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به منامه و دیدارش با حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین درباره تبعید شیخ عیسی قاسم به ترکیه پرداخت و از توافقشان در این‌زمینه خبر داد.


این پایگاه عرب‌زبان نوشت: «حمد بن عیسی کشور مسلمانی که سیاست‌های آل‌خلیفه (درباره شیخ عیسی قاسم و سلب تابعیتش) را تایید کند تا بتواند عیسی قاسم را به آن کشور تبعید کند و دستگاه‌های اطلاعاتی آن همه تحرکات و تماس‌هایش را با هوادارانش کنترل و نظارت کنند و گزارش به حکومت بحرین بدهند، نمی‌یافت. او به‌دنبال کشور مسلمانی بود که دارای دو ویژگی باشد؛ نخست، اینکه تعداد شیعیانش اندک باشد و امکانات سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای نداشته باشند. دوم، اینکه ایران و جبهه مقاومت در این کشور تاثیرگذار نباشند تا اینکه شیخ عیسی قاسم در این کشور با کمک ایران به یک جبهه مخالف قوی تبدیل نشود.»


طبق این گزارش، بهترین گزینه برای بحرین، ترکیه بود، زیرا همه شروط لازم را برای تبعید شیخ عیسی قاسم در اختیار دارد به‌ویژه اینکه با آمریکا و اسرائیل نیز روابط قوی دارد و به همین دلیل حمد بن عیسی با اردوغان درباره تبعید عیسی قاسم به ترکیه و همکاری امنیتی در این زمینه به توافق دست یافت.


در طرف مقابل، بحرین متعهد شده است که برخی مشکلات مالی ترکیه را با سرمایه‌گذاری در این کشور حل کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته