دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1394 - 11:55
علی اصغر احمدی:

کشورگشایی در هلال احمر را مصلحت نمی‌دانیم / به یمن از طریق عمان کمک می‌کنیم

دبیر کل جمعیت هلال احمر به تشریح عملکرد این جمعیت در هفته هلال احمر پرداخت و در خصوص ادغام اورژانس و هلال احمر گفت: کشورگشایی در هلال احمر را مصلحت نمی‌دانیم.
کد خبر : 15922

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا علی اصغر احمدی، دبیر کل جمعیت هلال احمر، در نشست خبری هفته هلال احمر به فعالیت‌های این جمعیت اشاره کرد و گفت: جمعیت هلال احمر یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین جمعیت‌ها در دنیا است که بزرگی خود را از بزرگی مردم ایران دارد به طوری که جمعیت هلال احمر با بیش از ۲ میلیون داوطلب در کشور فعالیت می‌کند که البته این رقم برای ما کم است و باید تا حدی پیشروی کنیم که در هر خانوار یک امدادگر داشته باشیم.


وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نام‌گذاری امسال به نام سال دولت ملت همزبانی و همدلی گفت: باید این شعار و سیاست رهبری را در قالب هفته هلال احمر نیز استفاده کنیم همچنین پیشنهاد رئیس جمهوری مبنی بر دنیای عاری از خشونت را سرلوحه کار خود قرار دهیم.


وی ادامه داد: شعار امسال هفته هلال احمر «انسان مهربان و دنیای آرام» است زیرا همه مردم در شرایط خاص هم به کمک نیاز دارند و هم کمک‌کننده هستند.


دبیر کل جمعیت هلال احمر یادآور شد: درخواست دیدار با رئیس جمهوری کتبا تقدیم شده و منتظر پاسخ و تعیین زمان ملاقات با حسن روحانی هستیم. همچنین با هماهنگی سید امیر محسن ضیائی تصمیم گرفتیم که در صورت ملاقات این دیدار در داخل نهاد ریاست جمهوری نباشد.


وی از خبرنگاران خواست به صورت داوطلبانه به عضویت جمعیت هلال احمر درآیند زیرا خبرنگاران در تمام حوادث جلو‌تر از امدادگران اقدام به تهیه گزارش و خبر و ارائه خدمت می‌کنند.


وی در همین راستا ادامه داد: عضویت همه مردم کشور مد نظر ما است و حتی حضور داوطلبانه رئیس جمهوری، وزرا و نمایندگان مجلس دور از ذهن نیست و عضویت آنان می‌تواند به نحو چشمگیری به جمعیت هلال احمر کمک کند.


کشورگشایی در هلال احمر را مصلحت نمی‌دانیم


وی در خصوص ادغام اورژانس کشور و سازمان هلال احمر گفت: در خصوص ادغام اورژانس و هلال احمر مذاکراتی با وزیر بهداشت صورت گرفته که البته نکات حقوقی و قانونی وجود دارد بنابراین باید به راهکاری برسیم که به نفع سلامت مردم کشور باشد زیرا ما در پی ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به مردم هستیم و کشورگشایی در هلال احمر را مصلحت نمی‌دانیم.


احمدی با تاکید بر اینکه به زودی جلسه‌ای مشترک بین جمعیت هلال احمر و وزیر بهداشت در همین ارتباط تشکیل خواهد شد گفت: اورژانس جاده‌ای اولویت اول هلال احمر است.


وی در خصوص اینکه آیا هلال احمر ایران پیشنهاداتی برای ارائه در مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 داشته است یا خیر، گفت: ما عضو صلیب سرخ جهانی و جمعیت هلال احمر هستیم و در قانون و اساسنامه ما نوع ارتباطات بر پایه کمک‌های بشر دوستانه به مردم سراسر جهان غیر از اسرائیل غاصب است بنابراین ما نیازی نداشتیم که در 1+5 شرکت کنیم ارائه خدمات به مردم دنیا در اساسنامه ما وجود دارد و ارتباطات کاری با آمریکا در راستای اهداف بشر دوستانه است.


ارسال کمک‌های امدادی به یمن از طریق عمان


دبیر کل جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه حرف سیاسی نمی‌زنم به تحولات یمن و بازگشت کمک‌های بشردوستانه ایران از سوی عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: بازگشت کمک‌های بشردوستانه ایران بر اثر کارشکنی‌های عربستان صورت گرفت و آنچه که در یمن رخ داده است تجاوز مردم سعودی به مردمی است که در همه شرایط دچار فقر هستند.


وی افزود: هلال احمر ایران نیز قبل از این تجاوز و بر اساس اتفاقاتی که در کشور یمن رخ داد ۴ محموله امدادی، غذایی تحویل آن‌ها داده بود ولی پس از حمله سعودی‌ها در ۶ فروردین به یمن شرایط جدیدی رخ داد و برای ما سوال است که عربستانی که متجاوز است در کدام جایگاه بین‌المللی قرار گرفته است که امر و نهی می‌کند بنابراین حرکت سعودی‌ها در بازگرداندن هواپیمای بشردوستانه ایران کاملا غیرانسانی بود.


احمدی با بیان اینکه صلیب سرخ نیز در این امر عاجز شده است، افزود: ما آنقدر جرات داریم که سختی‌ها را بپذیریم و بار دیگر به مردم مظلوم یمن کمک کنیم اما باید توجه داشته باشیم که حتی آن‌ها اجازه برگشت مجروحان یمنی تحت درمان در ایران را به کشور یمن نداده‌اند.


احمدی ادامه داد: به دنبال بازگشت کمک‌های ارسالی به یمن تصمیم گرفته شد راهکارهای دیگری به غیر از مسیر هوایی برای ارسال این کمک‌ها در دستور کار قرار گیرد بر همین اساس مذاکراتی از سوی وزارت امور خارجه با برخی از کشورهای همسایه خلیج فارس صورت گرفته است تا محموله‌های امدادی جمعیت هلال احمر ایران از طریق کشور عمان به ایران به دست مردم یمن برسد.


دبیر کل جمعیت هلال احمر یادآور شد: در کشور عمان جمعیت هلال احمر و یا صلیب سرخ وجود ندارد بلکه یک موسسه خیریه وابسته به عمان در کشور یمن کارهای خیریه انجام می‌دهد که ما می‌خواهیم از طریق این موسسه کمک‌های امدادی را به مردم یمن برسانیم و امیدواریم با همکاری وزارت امور خارجه محموله‌هایی که به کشور عمان ارسال شده خیلی زود به یمن فرستاده شود.


وی در خصوص آخرین وضعیت ارسال کمک‌های ایران به نپال گفت: ما از نخستین زمان حادثه نپال ابراز همدردی خود را اعلام کردیم ولی شرایط ورود هواپیمای کمک‌ها به نپال تاکنون وجود نداشته است. بر این اساس محموله ۴۰ تنی بالغ بر اقلام دارویی، خوراک و پوشاک آماده شده است که برای احداث کلینیک سرپایی و اعزام پزشک، پرستار و امدادگر ارسال شده است.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته