دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1395 - 15:45

آیا مصر به بحران سیاسی در لیبی خاتمه می‌دهد؟

طبق اعلام منابع خبری، رئیس حکومت وفاق ملی لیبی امروز سه‌شنبه در قاهره با فرمانده کل ارتش این کشور دیدار می‌کند تا به رایزنی درباره حل بحران سیاسی در لیبی بپردازند.
کد خبر : 159136

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز عربی، اشرف ثلثی، سخنگوی حکومت وفاق ملی لیبی که ریاست آن را فائز سراج برعهده دارد گفت نشست سراج با خلیفه حفتر می‌تواند تحولی اساسی در روند حل بحران سیاسی در این کشور ایجاد کند.


ثلثی افزود: «این امیدواری وجود دارد که با کمک حکومت مصر مواضع دو طرف به یکدیگر نزدیک شود.»


از سوی دیگر روزنامه رای‌الیوم نوشت:‌ «خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش لیبی وابسته به پارلمان شهر طبرق، واقع در شرق لیبی شب گذشته (دوشنبه) وارد فرودگاه بین‌المللی قاهره شد.»


به‌گفته یک منبع امنیتی در مصر، خلیفه حفتر را در این سفر هیاتی عالی‌رتبه همراهی می‌کنند و قرار است با برخی از شخصیت‌ها و مسئولان مصری دیدار کنند.


حکومت سراج سال گذشته در ایجاد وحدت در لیبی که بعد از انقلاب سال 2011 که به سرنگونی معمر قذافی منجر شد، دچار هرج و مرج شده است، شکست خورد. قاهره با تشکیل کمیته معین درباره لیبی که ریاست آن را محمود حجازی، رئیس ستاد مشترک ارتش مصر برعهده دارد می‌کوشد بحران همسایه غربی خود را حل و فصل کند.


در حالی مقدمات دیدار میان فائز سراج و خلیفه حفتر در حال فراهم شدن است که پایگاه خبری الخلیج‌الجدید به‌نقل از خلیفه حفتر ماه گذشته اعلام کرده بود که هیچ‌گونه برنامه‌ای برای دیدارش با سراج وجود ندارد. همچنین سراج پیشتر در اظهاراتی گفته بود که انتظار می‌رود در ماه فوریه (بهمن) نشستی با حفتر در قاهره برگزار شود. او زمان رسمی برگزاری این نشست را بیان نکرده بود.


مصر 12 ژانویه (23 دی) میزبان سراج و 20 همان ماه (1 بهمن) میزبان خلیفه حفتر بود و در این دو دیدار، تحولات لیبی و چگونگی توافق بر سر حل بحران سیاسی بررسی شد. همچنین قاهره در چند هفته گذشته صحنه دیدارهای گسترده‌ای میان شخصیت‌های پارلمانی، سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای لیبی بود و تلاش می‌شد تا همه طرف‌ها به توافق صخیرات پایبند باشند.


اعضای پارلمان لیبی و کنگره ملی سراسر این کشور 17 دسامبر 2015 (26 آذر 1394) در مراسمی با نظارت سازمان ملل متحد در شهر صخیرات مراکش در زمینه تشکیل دولت وحدت ملی توافق‌نامه صلحی را امضا کردند.


باوجود گذشته بیش از یک سال از توافق صخیرات، حکومت شرق لیبی که در کنترل خلیفه حفتر است و در طبرق حضور دارند، حکومت وفاق ملی را به رسمیت نمی‌شناسند و آن را فاقد مشروعیت می‌دانند. از سوی دیگر مارتین کوپلر، فرستاده سازمان ملل متحد به لیبی بارها اعلام کرده است که وفاق ملی، حکومت قانونی لیبی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته