وزیر آموزش و پرورش: مدارس باید از حالت قفس خارج شود
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا از ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در همایش روانشناسی مدرسه که در دانشگاه الزهراء برگزار شد،درباره نشاط و شادابی در مدارس گفت: یکی از مشکلات ما این است که روابط مکانیکی و ارگانیکی وجود دارد و تا زمانی که رابطهها مکانیکی است نشاط و شادابی داخل مدرسه نمیآید و اگر بحث آسیب های اجتماعی مطرح است به همین علت است.
وی گفت: فضای مدرسه نیز خشن است و جلوی نشاط را میگیرد. باید مدارس از حالت قفس خارج شود.
آشتیانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تا وقتی ایمان در شخصیت انسان به رفتار تبدیل نشود وی در خسران است، گفت: ماموریت نظام تعلیم و تربیت در سند تحول بنیادین آمده و روح حاکم بر آن تربیت است.
وی افزود: تا وقتی که میان آموزش و پرورش تفاوت قائل نباشیم مشکلات پابرجا هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مسیر توسعه جوامع از نظام تعلیم و تربیت میگذرد، عنوان کرد: آنچه باعث توسعه میشود تفکیک آموزش از پرورش و توجه به تربیت است. امر پرورش تنها به مربی پرورشی برنمیگردد بلکه به معلم و خانواده نیز بستگی دارد.
دانش آشتیانی تاکید کرد: معلم را از چرخه تربیت خارج کردهایم در حالی که رفتار معلم در کلاس و نوع تعامل وی در تربیت نقش مهمی دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به علت ناکارآمدی آموزش، پژوهش را نیز از امر آموزش و پرورش جدا کردهایم گفت: دانش آموز پژوهشگر اگر در برنامه درسی فعالیت پژوهشی کند موفق است.
وی ادامه داد: باید هدف ما تربیت باشد، به همان اندازه که معلم دینی به درس دینی می پردازد باید معلم ریاضی نیز به آن بپردازد.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه تا وقتی نگاه ما نسبت به مقوله تربیت اصلاح نشود و معلمان ماموریت تربیت در کلاس درس نداشته باشند مشکلات حل نمی شود و به اهداف تربیتی نمیرسیم اظهار کرد: سالهای زیادی است انتقاداتی به آموزش و پرورش درباره حجم کتب درسی وارد میشود اما چرا مشکل حل نشده است؟ این موضوع هم به نگرش ما باز می گردد زیرا ماموریت یادگیری فیزیک و شیمی است و خانواده ها فرزندشان را به کلاس های آموزشی مربوط میفرستند.
انتهای پیام/