دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1395 - 13:40
احداث پالایشگاه جدید آبادان با فاینانس چشم بادامی ها؛

حیات تازه برای قدیمی‌ترین پالایشگاه خاورمیانه

پالایشگاه آبادان به دلیل قدمت بالا،‌ راندمان مناسبی ندارد و از همین‌رو وزارت نفت تصمیم گرفته است تا برخی بخش های قدیمی را جمع‌آوری کرده و پالایشگاه جدیدی در این منطقه احداث کند.
کد خبر : 158162

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، حمید شریف رازی،‌ مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران این مطلب را در نشستی خبری با خبرنگاران اعلام کرد و گفت:‌ پالایشگاه آبادان جز قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های دنیا به شمار می‌رود و می‌توان تغییر صنعت را در این پالایشگاه دید.


وی ادامه داد:‌ این پالایشگاه با وجود این قدمت راندمان مناسبی ندارد و به همین دلیل در طول زمان همواره به دنبال نوسازی این پالایشگاه بوده ایم و به دلیل قدیمی بودن تجهیزات،‌سالانه حدود 700 میلیون دلار هزینه مازاد پرداخت می شود.


شریف رازی افزود:‌ در حال حاضر بیش از 40 درصد از محصولات پالایشگاه آبادان را نفت کوره یا همان مازوت تشکیل میدهد که قیمتی برابر با یک سوم قیمت نفت خام دارد و با اجرای این طرح به 25 درصد خواهد رسید.


وی با اشاره به اینکه پالایشگاه آبادان یکی از نمادهای صنعتی سازی در کشور به شمار می رود،‌ تاکید کرد:‌ از همین رو حفظ این پالایشگاه برای کشور مهم است و از سوی دیگر جانمایی این پالایشگاه بسیار مناسب است،‌بنابراین تصمیم گرفتیم تا واحدهای قدیمی را از این پالایشگاه جمع کنیم و به جای آن پالایشگاه جدید با ظرفیت 210 هزار بشکه تاسیس شود.


شریف رازی ادامه داد:‌ از پالایشگاه کنونی نیز ظرفیت 150 هزار بشکه ای حفظ می شود و در مجموع 360 هزار بشکه ظرفیت این پالایشگاه خواهد بود.


وی به کاهش 40 هزار بشکه ای پالایشگاه آبادان با اجرای این طرح اشاره کرد و گفت:‌با وجود این کاهش،‌به دلیل کیفیت بهتر محصولات ارزش تولید افزایش پیدا می کند.


‌مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران توجه به مسائل زیست محیطی را یکی از مهمترین محورهای احداث پالایشگاه جدید دانست و ادامه داد:‌ انتشار گوگرد به میزان 600 تن کاهش پیدا می‌کند و تولید گوگرد در پالایشگاه آبادان از 100 تن به 700 تن خواهد رسید.


وی افزود: همچنین جمع آوری نفت نشت شده در طول زمان و استانداردهای یورو 4 و 5 در تولید محصول از دیگر اقدامات انجام شده در خصوص محیط زیست است.


شریف رازی با اشاره به اینکه این پروژه 2 میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه در بر دارد خاطرنشان کرد: ما بعد از برجام مکاتباتی با کنسرسیومی از چین و ایران داشتیم و ظرف یک سال گذشته تلاش کردیم که بخش اول فاینانس را به تایید برسانیم که میزان آن یک میلیارد و 20 میلیون دلار است که توسط بیمه دولتی چین مجوز صادر شد و بانک چینی نیز موافقت خود را اعلام کرد و در حال حاضر در حال نهایی شدن بیمه دولتی چین برای اجرای پروژه هستیم.


وی ادامه داد: کار طراحی پروژه از قبل آغاز شده بود و هفته گذشته نیز عملیات اجرایی را آغاز کردیم.


سهم 50 درصدی چینی ها در احداث پالایشگاه جدید


مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تصریح کرد: در این پروژه 50 درصد کار مربوط به شرکت ایرانی و 50 درصد سهم و کار نیز مربوط به شرکت چینی است.


وی بیان کرد: این پالایشگاه 210 هزار بشکه‌ای از برق موجود در پالایشگاه استفاده خواهد کرد و ما نیز 60 مگاوات به ظرفیت برق پالایشگاه اضافه می‌کینم. بخار توسط دو بویلر 150 تنی تامین می‌شود و بعد از اجرای طرح میزان تولید بنزین که در حال حاضر 13 میلیون لیتر است 16 درصد افزایش خواهد یافت. سه میلیون لیتر تولید بنزین سوپر خواهیم داشت. میزان تولید نفت سفید که در حال حاضر 7 میلیون و 200 هزار بشکه است دو برابر خوهد شد. میزان تولید گازوئیل که 17 میلیون لیتر است 7 درصد افزایش خواهد یافت که بخشی خوراک واحدهای جدید می‌شود.


شریف رازی با اشاره به اینکه این طرح 360 هزار بشکه ظرفیت دارد ، افزود: هر فاز آن 4 سال به طول می‌انجامد و چنانچه تسهیلات فاینانس فاز دوم برسد پروژه ظرف 4.5 سال به اتمام خواهد رسید.


وی یادآور شد: واحدهای قدیمی پالایشگاه نیز از مدار تولید خارج شده و به صورت موزه نگهداری خواهند شد.


مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با ابراز امیدواری از اینکه در فاز اول و دوم پالایشگاه 6 تا 7 هزار نفر در پیک کار مشغول به کار شوند، خاطرنشان کرد: تلاش ما آن است که با آموزش بتوانیم از خدمات و به کارگیری بومی های منطقه استفاده کنیم.


وی گفت: لایسنس پروژه قبلا اخذ شده و مربوط به شرکت‌های اروپایی دانمارک، فرانسه و ایتالیا است.


شریف رازی تاکید کرد: با اجرایی شدن پروژه میزان تولید از 400 هزار بشکه به 360 هزار بشکه کاهش یم‌یابد اما به دلیل افزایش راندمان میزان تولید فرآورده رشد خواهد کرد.


وی اظهار داشت: پالایشگاه آبادان بسیار قدیمی است و هیچ گونه شاخص‌های بین المللی در آن رعایت نمی‌شود تا اجایی که حتی سالانه 700 میلیون دلار ضرر می‌دهد حتی زماین که قیمت نفت 110 دلار بود میزان ضرردهی تا یک میلیارد دلار نیز رسیده بود لذا ما با اجرای این پروژه و بعد از اجرای هر دو فاز پالایشگاه را از حالت زیان‌دهی به سوددهی خواهیم رساند.


شریف رازی گفت: ضریب نلسون بعد از اجرای پروژه نیز 4 تا 5 خواهد بود و طرح‌های بعدی پالایشگاه نیز در کاهش میزان نفت کوره زیر 10 درصد است و به ترتیب نفت کوره تبدیل به بنزین خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه در گذشته بسیاری از خطوط لوله که از زیر شهر تهران عبور می‌کردند قدیمی بوده و همچون یک بمب ساعتی عمل می‌کردند افزود: در برخی جاها ضخامت خط لوله بسیار کاهش یافته و به قدری خطرناک بود که اگر آسیب می‌دید فاجعه انسانی رخ می‌داد اما ما سعی کردیم مسیر خطوط لوله را تغییر دهیم و از مسیرهایی عبور دهیم محل مسکونی نباشند اما مشکلی که د اریم این است که هر قدر محدوده کارمان به خارج از شهر کشانده می‌شود شهر نیز توسعه پیدا می‌کند اما در هر صورت اکنون برای تمام خطوط سیستم حفاظت و کنترل در نظر گرفتیم و با شهرداری هم مشکلی نداریم و مجوزهای لازم اخذ شده فقط در منطقه سرخه‌حصار لازم است که کیوسک نگهداری تعبیه شود و به این ترتیب ما هیچ گونه نارضایتی از سوی نهادهای دولتی نداریم.


شریف رازی با تکذیب اینکه هیچ گونه ورق فولادی از خارج از کشور خریداری نشده اظهار داشت: ما هیچ علاقه‌ای نداریم که کالای مورد نیاز خود را از خارج از کشور تهیه کنیم بلکه بحث ما این است که کالاهای ساخت داخل باید ارتقا یابند و در مدت زمان مقرر تحویل داده شوند ضمن اینکه معتقدیم که تکنولوژی وارد کشور شده و بتوانیم خودمان کار باکیفیت را در داخل کشور تولید کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته