دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1395 - 14:52
درگفت‌وگو با آنا؛

مصطفی هاشمی: جوانگرایی اصولی در تیم ملی نداریم/ رفتن بائرمن به سود بسکتبال ایران است

مربی تیم بسکتبال شیمیدر گفت: معتقدم به صورت کلی رفتن بائرمن به سود بسکتبال ماست، چرا که بودن او چیزی به قدرت بسکتبال ما اضافه نمی‌کرد.
کد خبر : 158103

مصطفی هاشمی مربی باسابقه بسکتبال ایران که این فصل هدایت تیم شیمیدر را پذیرفته در خصوص جوانگرایی که در تیم ملی صورت گرفته و اینکه تیم فعلی این شانس را دارد که در آینده بتواند بسکتبال ایران را به رتبه‌های قابل قبولی در مسابقات قاره‌ای و جهانی برساند،‌ به خبرنگار ورزشی آنا گفت: «در ابتدا باید دید پروسه جوانگرایی چگونه بوده است. آیا شایسته‌سالاری در این پروسه مدنظر قرار گرفته است. آیا پله‌های نردبان ترقی را ملی‌پوشان جوان یک به یک گذرانده‌اند. آیا می‌توان این اطمینان را داد که هیچ ملی‌پوشی از پله اول به پله هشتم نپریده است. آیا این تیمی که در رقابت‌های غرب آسیا شرکت کرد، همه موجودیت جوان بسکتبال ما بود؟»


هاشمی یادآور شد: «کسی نمی‌تواند منکر قدرت صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد حدادی شود. یک زمانی فردی را می‌بینی که بسکتبال نمی‌داند و می‌گوید تیم در آینده خوب می‌شود ولی زمانی با فردی مواجه می‌شویم که مغرض است و واقعیت‌ها را نمی‌گوید. همین که ستاره‌های بسکتبال ما در لیگ چین هستند و جایی در لیگ خودمان ندارند، اینکه فقط حامد حدادی در تیم ملی حضور دارد، ضعف بسکتبال ماست. من اگر حرفی می‌زنم هدفم کمک به گسترش خانواده بسکتبال است. وقتی ستاره های بسکتبال ما که در لیگ چین هستند تا 3 سال دیگر می‌توانند در سطح اول تیم ملی باشند اما بیرون مانده‌اند به ضرر بسکتبال ملی ماست.»


سرمربی شیمیدر خاطرنشان کرد: «بسکتبال ایران برای موفقیت نیاز به آن دارد که لیگ قدرتمندی داشته باشد. لیگ آینه تمام نمای بسکتبال ماست. وقتی لیگ فعلی را با لیگ 7 سال پیش مقایسه می‌کنیم شاهد تفاوت فاحشی هستیم. برای همین هم نمی‌توان انتظار خروجی مناسبی را برای تیم ملی داشت. چرا دیگر خبری از تیم‌های مهرام و ذوب‌‌‌آهن نیست. چرا قدرت در بین تنها چند تیم است و مابقی نمی‌توانند بختی برای پیروزی داشته باشند. چرا ما در شرایط هر سال دریغ‌ از پارسال قرار گرفته‌ایم؟ چرا پشتوانه‌سازی لازم در لیگ بسکتبال ما انجام نمی‌شود و خبری از بازیکنان خوب خارجی نیست؟ دلیلش این است که رویکرد مناسبی در بسکتبال‌مان نداریم و برای همین هم اسپانسرها از لیگ بسکتبال دور شده‌اند.»


هاشمی افزود: «ما در رقابت‌های غرب آسیا قهرمان نشدیم. با نگاهی به توان کلی بسکتبال‌مان می‌بینیم که جای نیکخواه بهرامی، حدادی، کامرانی، حامد آفاق و حسن‌راده که مصدوم بود در تیم ملی خالی بود .تیم ملی با تمام موجودیت خود به مصاف حریفان رفت اما این تیم مغلوب لبنانی می‌شود که با تیم قدرتمند گذشته فاصله دارد. در این تیم یک بازیکن 37 ساله به نام‌ عمرالخطیب حضور دارد و یکی دو بازیکن خارجی که کیفیت‌شان بهتر از مابقی بسکتبالیست‌های لبنانی بود که همگی در سطح معمولی بازی می‌کردند. باخت ما به چنین تیمی جای تامل دارد و نشان می‌دهد ما با روزهایی که قدرت اول آسیا بودیم، فاصله داریم.»


سرمربی شیمیدر در ادامه گفت‌وگو با آنا، خاطرنشان کرد: «من معتقدم بازیکنانی که الان در تیم ملی بسکتبال حضور دارند، شایسته بازی در بسکتبال ملی ایران هستند؛ اما آنها باید در کنار باتجربه‌هایی مثل نیکخواه، کامرانی و حدادی رشد و تعالی پیدا کنند و نواقص خود را رفع کنند. آنها باید در لیگی باکیفیت حضور پیدا کنند تا از خارجی‌ها خوب هم نکات جدیدی را یادبگیرند.»


هاشمی در پایان درباره رفتن بائرمن گفت: «انتقادات به حضور این مربی زیاد بود و حالا رفتن ناگهانی‌اش هم به نوعی برای ما ایجاد دردسر کرده است. اگرچه من معتقدم به صورت کلی رفتن بائرمن به سود بسکتبال ماست، چرا که بودن او چیزی به قدرت بسکتبال ما اضافه نمی‌کرد و وی نتوانست در رقابت‌‌های قهرمانی آسیا در چین ایران را قهرمان کند. بائرمن در سطح این بود که برای تیم‌های پایه ما مربی و مدرس خوبی باشد و حالا فدراسیون بسکتبال می‌تواند گزینه شایسته‌تری را به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته