دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری:

درباره پلاسکو ملاحظه‌کاری سیاسی می‌کنند/ بی‌نتجیه ماندن تفاهم‌نامه آموزش کارگران و پیشگیری از حوادث کار

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری با تاکید بر اینکه درباره ساختمان‌ پلاسکو و ساختمان‌های نا ایمن مشابه ملاحظه‌ کاری سیاسی صورت می‌گیرد، گفت:‌مشابه ساختمان پلاسکو صدها مورد در کشور وجود دارد که در صورت بروز سانحه حتی امکان تردد و امدادرسانی به برخی وجود ندارد و نباید جان کارگران فدای ملاحظه‌کاری‌های سیاسی شود.
کد خبر : 157908

هادی ابوی در گفت‌ وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه ایمنی کارگران باید حرف نخست را در بازار کار بزند، افزود: درست است که بخش عرضه و تقاضا در بازار کار با هم تعادل ندارند و اکنون درگیر بیکاری هستیم اما محل کار ایمن برای کارگران حرف اول را می‌زند و فراهم کردن ایمنی جزو وظایف کارفرمایان است.


وی تصریح کرد: اتفاقی که برای پلاسکو افتاد یقینا هزینه و تبعات بسیار بیش‌تری داشت تا زمانی که اگر این ساختمان به علت نا ایمن بودن پلمپ می‌شد. هرچند با پلمپ ساختمان تعدادی از کارگران شغل خود را از دست می‌داند و بیکار می‌‌شدند اما اکنون بهای بیش‌تری را پرداخت کردند.


ابوی تاکید کرد: همه در جریان پلاسکو مقصر بودند اما اکنون توپ را به زمین هم می‌اندازیم در حالی که این امر اشتباه است. دولت، وزارت کار و شهرداری درباره این ساختمان قصور کردند اما اکنون نمی‌خواهند که این اشتباه را بپذیرند.


وی ادامه داد: مانند پلاسکو صدها ساختمان در سراسر کشور داریم. تنها در مشهد مقدس در کنار بارگاه امام رضا (ع) صدها کارگاه وجود دارد که با کوچکترین سانحه‌ای امکان امدادرسانی به آنها وجود ندارد.


دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ابراز کرد: پیش از این شاهد سانحه در بازار تهران بودیم. سپس نا ایمن بودن محیط کار و ریزش ساختمان پلاسکو را به چشم دیدیم و در هفته جاری هم تعدادی از کارگران جان خود را در اثر ریزش تونل متروی قم از دست دادند.


وی با تاکید بر اینکه در بحث ایمنی کارگران هیچ اقدام انجام نداده‌ایم، بیان کرد: کانون تشکل‌های صنفی کارگری تفاهم‌نامه 5 جانبه‌ای را طی مدت 2 سال برای آموزش کارگران و پیشگیری از حوادث ناشی از کار پیگیری کرد تا در نهایت به امضای وزارت کار، سازمان نظام مهندسی ساختمان، تامین اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای رسید اما از سال گذشته که برای اجرای تفاهم‌نامه به هر یک از نهادها مراجعه کردیم، به نتیجه‌ای نرسیدیم.


ابوی گفت: اکنون زمان گلایه نیست اما پس از سانحه پلاسکو تازه مسئولان به این جمع‌بندی رسیدند که برای اجرای این تفاهم‌نامه به ما کمک کنند.


وی اضافه کرد: آموزش ایمنی کوتاه مدت حرف اول را برای اشتغال کارگران می‌زند. با توجه به اینکه اکنون بیش از نیمی از کارگران هم به علت وضع موجود صنعت و تعطیلی کارخانه‌ها در بخش خدمات مشغول به کار هستند.


دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری بیان کرد: سانحه ساختمان پلاسکو تجربه تلخی بود و از همه مسئولان تقاضا داریم به جای اینکه به دنبال سلب مسئولیت و رفع اتهام از خود باشند، برای آموزش کارگر و کارفرما به ما کمک کنند.


وی از راه‌اندازی نخستین مرکز آموزش کارگران در مشهد همزمان با ایام دهه فجر خبر داد و خاطر نشان کرد: از کارگران هم درخواست داریم تا برای خود تشکل‌‌های صنفی تشکیل دهند چرا که یکی از وظایف این تشکل‌ها ارایه آموزش‌های ایمنی کار است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته