دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1395 - 11:36

جنگنده روسیه 3 سرباز ارتش ترکیه را کشت

در اثر بمباران تصادفی جنگنده‌های روسیه سه سرباز ارتش ترکیه کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند.
کد خبر : 157884

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت گاردین، صبح روز گذشته یک جنگنده متعلق به ارتش روسیه مناطقی در اطراف شهر الباب در شمال سوریه را که تحت کنترل داعش است مورد هدف قرار داد اما اشتباه هدف‌گیری باعث شد که شماری از سربازان ارتش ترکیه کشته و زخمی شوند.


بنا به این گزارش، این وضعیت نشان دهنده پیچیدگی‌های موجود در نبرد اطراف الباب است که چند هفته‌ای است از سوی سربازان ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت این کشور به محاصره در آمده است.


ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد جنگنده روسی ساختمانی متعلق به سربازان ارتش ترکیه را در ساعت 8:40 صبح روز پنجشنبه به تصور اینکه موضعی متعلق به داعش را بمباران می‌کند، هدف قرار داد. این بیانیه می‌افزاید که ولادمیر پوتین در تماس تلفنی با همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان با وی ابراز همدردی کرده است.


دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) ضمن تایید وقوع حمله جنگنده‌های روسیه گفت:‌ «این حادثه به دلیل فقدان هماهنی در جریان حملات هوایی روسیه رخ داد.»


روسیه و ترکیه به تازگی روابط خود را که پس از سرنگونی دو سال پیش یک جنگنده روسی در نزدیکی مرزهای سوریه از سوی ترکیه تیره شده بود، ترمیم کردند.


حادثه روز پنجشنبه همزمان با سفر مایک پومپئو، رئیس سازمان سیا به ترکیه انجام می‌شود. انتظار می‌رود که پومپئو با اردوغان و هاکان فیدان، رئیس سازمان امنیت ترکیه دیدار کرده و از جمله درباره سوریه، طرح‌هایی برای آزادسازی الباب و رقه بحث و مذاکره داشته باشند.


احتمالا مقامات ترک از پومپئو خواهند خواست که به صراحت اعلام کند آمریکا هیچ حمایتی از شبه نظامیان کرد در سوریه که آنکارا آنها را یک تهدید امنیتی می‌داند، نخواهد داشت. پیش‌تر دولت اوباما از کردها در نبرد با داعش حمایت می‌کرد.


طی روزهای گذشته شورشیان مورد حمایت ترکیه موفق شده‌ بودند حلقه محاصره شهر الباب را تنگ‌تر کرده و گروهی از آنها وارد این شهر استراتژیک تحت کنترل داعش شوند.


الباب اکنون از چند زاویه مورد حمله نیروهای مخالف داعش قرار گرفته است. در جبهه جنوب و غرب هواداران بشاراسد حضور دارند و در سایر مناطق شورشیان مورد حمایت ترکیه. نبرد بر سر الباب و تنوع نیروهای حاضر در آن نشان‌دهنده رقابت ژئوپولوتیک نیروهای مختلف در سوریه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته