دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

مدیر سابق دوهفته کارگردانان کن: آمده‌ام نسل جدید فیلم‌سازان ایرانی را ببینم

تهیه‌کننده فرانسوی و عضو هیات داوری بخش بین‌الملل سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر گفت: «آمده‌ام ایران تا با فیلمسازان جدید ایرانی آشنا شوم.»
کد خبر : 15731

پی‌یر آنری دولو در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا اظهار کرد: «پیش از این هفت بار به ایران مسافرت کرده‌ام . به یاد دارم موفقیت جهانی سینما ایران با امثال داریوش مهرجویی، پرویز کیمیاوی و بهمن فرمان‌آرا آغاز شد و من فیلم‌های آن‌ها را دنبال می‌کردم. اکنون هم به همین دلیل تصمیم گرفتم به جشنواره بیایم تا با نسل جدید فیلمسازان ایرانی آشنا شوم.»


مدیر سابق دوهفته کارگردانان کن یادآور شد: «به نظر من، سینمای ایران سینمایی نئورئالیستی است. نوعی از سینما که نحوه زندگی واقعی مردم در ایران را نشان می‌دهد. حتی فیلم‌های کیارستمی و دیگر کارگردانان معروف نیز، از جنس سینمای فانتزی نیست. سینمای ایران با هالیوود نیز قرابتی ندارد، بسیار رئالیست‌تر و شبیه‌تر به واقعیت و مردم ایرانی است تا فیلم‌های هالیوودی که تصویری دور از واقعیت از زندگی آمریکایی نشان می‌دهند.»


این سینماگر فرانسوی تاکید کرد: «کنجکاو بودم دوباره به ایران بیایم تا ببینم آیا تغییری نسبت به دفعات قبلی که به اینجا سفر کردم به وجود آمده است یا نه. من قبلا برای انتخاب گزیده فیلم‌های ایرانی برای شرکت در جشنواره کن به ایران آمده بودم، اما هیچ وقت، زمان آن مصادف با زمان برگزاری جشنواره فجر نبود.»


پی یر آنری دولو اظهار کرد: «فعلا فقط ۵ فیلم را دیده‌ام. اما فکر نمی‌کنم همه این آثار به یک شکل، مضامین را مورد بررسی قرار داده باشند. به عنوان نمونه امروز ما یک فیلم هندی دیدیم که مطمئنا تفاوت‌های زیادی با سینمای ایران دارد، چون مرتبط با زندگی فقیرانه مردم هند بود. و همین قضیه در مورد فیلم ژاپنی که دیروز دیدیم نیز صدق می‌کند.»


وی درباره جدایی بخش بین‌الملل جشنواره فجر گفت: «شما نمی‌توانید جشنواره بین‌المللی برگزار کنید و ۶۰ درصد فیلم‌های جشنواره را فیلم‌های ایرانی تشکیل بدهند؛ به همین دلیل به نظر من ایده خوبی است که این دو جشنواره به طور مجزا برگزار شوند. با این روش جشنواره داخلی هم تصویر جامعی از سینمای ایران نشان خواهد داد.»


پی‌یر آنری دولو، در سال ١٩۴٢ در فرانسه متولد شد. وى از کارگردانان مطرح جشنواره‌اى و از بنیانگذاران و مدیر کل بخش دوهفته کارگردانان کن از سال ١٩۶٩ تا سال ١٩٩٨، و مدیر کل جشنواره فیلم‌هاى تاریخى پوسک از سال ١٩٩٠ است.


دولو همچنین به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان به فعالیت پرداخته و از معروف‌ترین کار‌هایش می‌توان به «تابستان» (١٩۶٨)، «خاطره یک خودکشى» (١٩٧٣) و «بسیار ناکافى» (١٩٨٠) اشاره کرد.


در کنار بازیگرى و کارگردانى، وى از جمله اعضاى هیأت داوران در ۴٧ جشنواره بین‌المللى مانند جشنواره برلین، کن، ونیز، و ریو دو ژانیرو بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته