دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1395 - 14:35
به دنبال بارندگی و سیلاب اخیر؛

جازموریان پس از سال‌ها خشکسالی آبگیری شد

بارندگی‌های اخیر که منجر به روان شدن سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان شد، هامون جازموریان را جان تازه بخشید.
کد خبر : 157211

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، هامون جازموریان به عنوان یک منبع قابل توجه آب شیرین، در سنوات اخیر به عنوان کانون بحرانی ریزگردهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و کرمان مطرح شده بود که خوشبختانه با ورود سیلاب‌های فصلی به آن، بخشی از کارکردهای زیست محیطی تالاب مجددا احیا شد.


نیره پورملائی، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر افزود: میزان سیلاب ورودی به تالاب حدودا ۱۵ میلیون متر مکعب برآورد شده که در اثر ورود سیلاب به دنبال نزولات شدید جوی اخیر از حوضه آبریز این تالاب در سیستان و بلوچستان تامین شده است.
وی ادامه داد: تالاب جازموریان در غرب شهرستان دلگان و ایرانشهر، حدفاصل کوه‌های مکران و شاهسواران بین دو منطقه شکار ممنوع بزمان در استان سیستان و بلوچستان و منطقه حفاظت شده مارز در استان کرمان واقع شده است.


حوضه آبریز این پهنه تالابی ۶۹ هزار کیلومتر مربع است و وسعت آن از ۳۳۰۰ کیلومتر مربع در مواقع پر آبی تا ۲۵۰۰ کیلومتر مربع در مواقع کم آبی متغیر است. در اصطلاح محلی پوشش گیاهی را جاز می‌نامند و انبوهی و کثرت آن را موریان می‌گویند. به همین سبب، این تالاب به جازموریان معروف شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته