دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 بهمن 1395 - 13:21

هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی 24 بهمن در دانشگاه تهران برگزار می‌شود/ تقدیر از 33 اثر برگزیده داخلی و خارجی

آخرین نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی صبح امروز با حضور دکتر سیدضا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و دبیر جشنواره و دکتر حسین میرزایی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و رئیس دبیرخانه هشتمین جشنواره فارابی برگزار شد.
کد خبر : 157199

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این نشست حسین میرزایی، رئیس دبیرخانه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: «این جشنواره روز یکشنبه 24 بهمن‌ در تالار علامه امینی دانشگاه تهران از آثار برگزیده تقدیر می‌کند. هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی تغییراتی در شیوه انتخاب آثار انجام داده است و ما آثار برگزیده و فاخر را در این جشنواره معرفی و از آنها تقدیر می‌کنیم. همچنین در برخی از حوزه‌ها و بخش‌ها، آثار برگزیده‌ای وجود ندارد.»


میرزایی ادامه داد: «خوشبختانه در این دوره توانستیم سامانه این جشنواره را به روزرسانی کنیم و برای اولین‌بار استادان و نخبگان آثار خود را از طریق سامانه و به صورت دیجیتال برای دبیرخانه ارسال کردند. غیر از طرح‌های پژوهشی، رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد هم در این جشنواره بررسی شدند.»


رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: «شورای سیاست‌گذاری این جشنواره ترکیبی از صاحب‌نظران و نام‌آوران گروه‌ها و بخش‌های علمی را در خود جای داده است. آنها در مراحل مختلف، داوری و پالایش آثار را انجام دادند.»


او به بخش خارجی جشنواره هم اشاره کرد و افزود: «نمایندگان بین‌الملل وزیر علوم، حوزه علمیه قم، رئیس موسسه ایران‌شناسی، نمایندگان یونسکو و وزارت امورخارجه در کمیته بررسی آثار خارج از کشور جشنواره فارابی حضور دارند. این آثار از سوی داوران بررسی شده است و در روز برگزاری مراسم جشنواره، آثار برتر اعلام می‌شوند. این آثار از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، روسیه، بلژیک، هلند و لبنان به این جشنواره ارسال شده است.»


او در ادامه گفت: «جوایز نقدی برگزیدگان این جشنواره نسبت به ادوار گذشته به طور کامل تامین شده است و روز برگزاری جشنواره به آنها اهدا می‌شود. نکته مهم اینکه در این جشنواره، زنان حضور قابل‌توجهی داشته‌اند و آثار زیای را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند، به طوری که 71‌درصد ارسال‌کنندگان آثار را آقایان و 29درصد از آنان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.»


به گفته میرزایی 4هزار و 136 اثر به دبیرخانه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی ارسال شده است که 33 اثر در نهایت به عنوان برگزیدگان جشنواره انتخاب شده‌اند.


در ادامه این نشست، سیدضیا هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم نیز گفت: «دوره هشتم جشنواره فارابی نسبت به ادوار گذشته مورد استقبال آن هم در سطح بسیار بالا قرار گرفته است. در این دوره داوران دقت‌نظر بسیاری نسبت به آثار داشته‌اند. همچنین برای حفظ جایگاه علمی برگزیدگان، تعداد آثار برگزیده را محدود کرده‌ایم و در بعضی از حوزه‌ها هیچ آثار برگزیده‌ای نداریم.»


هاشمی ادامه داد: «تولید و افزایش علم باید در کشور تداوم داشته باشد و ما همه تلاش خود را برای حرکت در این مسیر انجام می‌دهیم. جشنواره فارابی بستری برای معرفی آثار برتر دانشمندان کشور است. در دوره هشتم، دانشمندان جوان حضور چشمگیری داشته‌اند، یعنی تعداد کثیری از آثار برگزیده متعلق به جوانان است. حوزه‌های علوم انسانی در مدیریت جامعه و کشور بسیار حائز اهمیت هستند و ما از طریق برگزاری جشنواره فارابی سعی بر معرفی آثار برگزیده به جامعه و کشور هستیم. بنابراین این جشنواره می‌تواند نقش بسیار مهمی در مدیریت کشور و جامعه ایفا کند.»


او افزود: «33 اثر در هشتمین جشنواره فارابی برگزیده شده‌اند، در بخش داخلی 17 اثر، در بخش خارجی 7 اثر و در سایر بخش‌ها هم 9 نفر به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند.»


دبیر هشتمین جشنواره فارابی گفت: «ما از رئیس‌جمهوری برای شرکت در این جشنواره دعوت کرده‌ایم، اما ممکن است به دلیل مشغله‌های کاری موفق به حضور در این جشنواره نشوند، اما وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی از نمایندگان وزارت‌خانه‌ها در این جشنواره حاضر و از برگزیدگان تقدیر می‌کنند.»


هاشمی در پایان گفت: «نگاه جنسیتی به جشنواره بین‌المللی فارابی برای تقدیر از آثار ملاک عمل ما نبوده و نیست. از طرفی باید گفت که زنان پا‌به‌پای آقایان تلاش کرده‌اند و در جشنواره‌های بین‌المللی علمی و فرهنگی حضور خوبی از خود نشان داده‌اند. شاید از نظر کمیت با آقایان هم‌تراز نباشند، اما از لحاظ کیفیت چیزی کم ندارند. گروه‌ها و حوزه‌های فناوری، ادبیات، روانشناسی و علوم‌تربیتی، فقه و علوم قرآن حدیث بیشترین آثار را به خود اختصاص داده‌اند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته