دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«اشنوگل»؛ تکه‌ای از زندگی شهدایی که زیر آب‌ حبس شدند

«اشنوگل» به سرگذشت غواص‌هایی که با دست و پای بسته زیرآب‌ها حبس شدند می‌پردازد.
کد خبر : 157070

سعید طاهری خبرنگار فرهنگی آنا؛ «اشنوگل» یکی دیگر از فیلم های حاضر در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر است که به جنگ هشت ساله می‌پردازد و برداشتی است از سرگذشت غم‌انگیز غواص‌هایی که با دست‌های بسته زیرآب‌ها حبس و شهید شدند.


این فیلم روایتی موازی از اتفاق‌های آن روزها و زمان حال است: دیدبانی که آن روزها در جنگ حضور داشته و دوران تلخ جنگ را به یاد دارد باید به ماموران اطلاعات جواب پس بدهد و از خاطرات آن روزها برای‌شان بگوید. فیلم با روایت‌های دیدبان از خاطراتش در جنگ هشت‌ساله پیش می‌رود و فیلمسازها مخاطب اثرشان را با خاطرات مرد همراه می‌کنند و بازمی‌گردانند...


«اشنوگل» از زبان دیدبان به زندگی فرماندهی می‌پردازد که در دست عراقی‌ها اسیر شده و سرنوشت طوری رقم می‌خورد که باید به دست زنی ایران که به کشورش پشت کرده و در اردوگاه اشرف است، شهید شود. فرماندهی که مفقودالاثر مانده و البته در انتهای قصه پیدا می‌شود...


«اشنوگل» با وجود پرداخت به موضوعی مقدس با ضعف‌هایی هم همراه ست. ضعف‌هایی که مختص به قصه‌پردازی و فیلم‌نامه نیست و در اجرا هم وجود دارند... فیلم از نشان دادن صحنه‌های جنگ عاجز است که البته می‌تواند از بودجه پایین فیلم هم نشات بگیرد و با وجود داستانی از قهرمان‌های آن سال‌های جنگ ایران و عراق، مخاطب از دیدن صحنه‌ای که فیلم به خاطرشان ساخته شده محروم است. از طرفی مشخص نمی‌شود دو شخصیت زن داستان که پس از انقلاب به ارودگاه اشرف عراق رفته‌اند و مسئول مستقیم کشتن فرمانده هستند، چرا از کشورشان رفته‌اند؟ کی از کشورشان رفته‌اند و اصلا چطور سر از قصه «اشنوگل» درآورده‌اند؟ البته موارد دیگری هم در فیلم وجود دارند...


اگر چشم روی این ایرادها ببندیم، «اشنوگل» فیلمی قابل قبول در بخش چشم‌انداز جشنواره است که تلاش می‌کند جست‌وجو برای یافتن پیکر فرمانده‌ای مفقودالاثر توسط نیروهای امنیتی قبل از ورود غواص‌های شهید به کشور را به تصویر بکشد...


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب