دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل بیمه ایران:

پرداخت خسارت پلاسکو ادامه داد / خرید سهام یک بانک در دستور کار

مدیرعامل بیمه ایران میزان تعهد این شرکت بیمه را برای پرداخت خسارت سانحه پلاسکو 33 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: 55 پرونده تشکیل شده برای دریافت خسارت سانحه پلاسکو هنوز عملیاتی نشده است که عمده آنها مربوط به ساختمان ضلع شمالی هستند و در صورت فک پلمپ، ظرف 3 روز پرداخت خسارت می‌شوند.
کد خبر : 156871

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محسن پورکیانی در نشست خبری امروز خود که به منظور تبین ابعاد و جزئیات اقدامات بیمه ایران در حادثه پلاسکو تشکیل شد، با بیان اینکه مجموعا 160بیمه‌گزار ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه ایران بودند، افزود: از این تعداد 125 بیمه‌گزار به صورت مستقیم اقدام به خرید بیمه‌نامه کرده‌ بودند که در روز نخست پرداخت خسارت‌ها، برای هر 125 مورد تشکیل پرونده صورت گرفت.


وی تصریح کرد: 35 بیمه گزار نیز به واسطه دریافت وام از سوی بانک ملزم به خرید بیمه‌نامه شده‌ بودند که خسارات به بانک پرداخت می‌شود.


پورکیانی ادامه داد: بر اساس نسبت میزان دریافتی مبالغ بیمه‌نامه‌ها و سقف تعهدات، شرکت بیمه ایران باید 550 برابر خسارت پرداخت کند و تا کنون نیز 8 میلیارد و 300 میلیون تومان پرداخت کرده‌ایم.


وی با بیان اینکه پرداخت خسارت‌ها در اسرع وقت آغاز شد، گفت: تلاش کردیم تا برای کاهش بار روانی کسبه پلاسکو، پرداخت خسارت‌ها را به موقع انجام دهیم. در کشورهای پیشرفته وظیفه دولت تنها امداد و نجات و وظیفه شرکت‌های بیمه پرداخت خسارت است اما از آنجا که فرهنگ بیمه در کشور ما توسعه نیافته بنابراین همه ساختمان تحت پوشش شرکت‌های بیمه نبودند.


بیمه آتش‌سوزی اختیاری است


پورکیانی عنوان کرد: اگر تعداد بیش‌تری از واحدهای ساختمان پلاسکو بیمه بودند شاید شمار کم‌تری از آتش‌نشانان نیز به شهادت می‌رسیدند چرا که تعدادی از کسبه فاقد بیمه‌نامه به اجبار وارد ساختمان شده و آتش‌نشانان نیز ناگزیر برای نجات جان آنها به داخل ساختمان رفتند.


مدیرعامل بیمه ایران با بیان اینکه بیمه‌های آتش‌سوزی اختیاری هستند، ابراز کرد: ما بیش‌تر به دنبال گسترش فرهنگ بیمه و تشریح ضرورت‌های داشتن بیمه‌نامه هستیم تا مقوله بیمه جزیی از سبد هزینه‌ای خانوار و واحدهای تولیدی باشد.


رشد 150 برابری خرید بیمه نامه پس از سانحه پلاسکو


وی بیان کرد: عموما مردم پس از بروز سانحه‌ای به فکر خرید بیمه‌نامه می‌افتند و این واکنش نیز بیش‌تر به علت هیجان حادثه بروز می‌کند.


پورکیانی ادامه داد: ما طرح جامع اصناف را ارایه کردیم و جلساتی را نیز با رئیس اتاق اصناف ایران داشتیم تا سازماندهی جدیدی برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن واحدهای بیش‌تری شکل گیرد.


وی تاکید کرد: پس از سانحه پلاسکو خرید بیمه‌نامه رشد 150 برابری داشته است و این فرصت خوبی است تا شرکت‌های بیمه مردم را متوجه ضرورت بیمه کنند.


امکان تاسیس بانک نداریم


وی درباره تصمیم بیمه ایران برای احیای بانک پیش از انقلاب این شرکت و یا تاسیس بانک جدید تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته بانک‌ها از دل بیمه‌ها بیرون می‌آیند اما در کشور ما این رویه عکس است. بیمه ایران پیش از انقلاب اسلامی صاحب بانک بیمه ایران بود اما پس از انقلاب این بانک به اشتباه در بانک ملت ادغام شد.


مدیرعامل بیمه ایران تاکید کرد: صنعت بیمه اکنون بانک ندارد و بر اساس ضوابط و مقررات ما نتوانستیم بانک بیمه ایران را نیز احیا کنیم. از آنجایی که امکان تاسیس بانک جدید هم بر اساس مقررات برای ما وجود ندارد بنابراین به دنبال این هستیم تا بخشی از سهام بانکی که اکنون شرایط خوبی دارد را خریداری کنیم.


کاهش توانگری مالی بیمه ایران به معنای ناتوانی آن در پرداخت خسارت نیست


پورکیانی درباره کاهش توانگری مالی بیمه ایران گفت: کاهش توانگری مالی بیمه ایران مربوط به سال 94 است که در سال 95 اعلام شد. عوامل مختلفی در کاهش توانگری شرکت‌های بیمه موثرند که از آن دست می‌توان میزان خسارت منظور شده در حساب شرکت‌های بیمه را عنوان کرد.


به گفته وی، بیمه ایران طی چند سال اخیر به دنبال شفاف‌سازی مالی بوده و به همین منظور هم به شکل کامل ذخایر خسارات را گرفته است که این امر موجب تقویت بنیه شرکت می‌شود.


پورکیانی با بیان اینکه توانگری مالی بیمه ایران 83 درصد بود، عنوان کرد: ما باید طبق آیین‌نامه ارزیابی انجام داده و نتایج را به سازمان بازرسی می‌فرستادیم که این سازمان نیز میزان توانگری مالی بیمه ایران را تائید کرد اما بیمه مرکزی به علت مغایرت با آئین‌نامه 28 و 58 شورای عالی بیمه توانگری بیمه ایران را از 83 درصد به 41 درصد کاهش داد.


مدیرعامل بیمه ایران اظهار کرد: البته کاهش توانگری مالی بدین معنا نیست که بیمه ایران توان انجام تعهدات خود را ندارد بلکه می‌توانیم همه خسارت‌های متعهد شده را پرداخت کنیم.


وی ادامه داد: در همین زمینه هم 6 سناریو را برنامه‌ریزی کردیم که یکی از آنها افزایش سرمایه است و بنا داریم تا سرمایه بیمه ایران را از 3 هزار و 400 میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.


پورکیانی گفت: بخشی از این افزایش سرمایه از محل فروش شرکت‌های بیمه‌ای هستند که دولتی باقی مانده‌اند و بخشی دیگر از محل فروش سایر دارایی‌ها تامین می‌شود.


وی افزود: امیدواریم بتوانیم پیش از پایان سال افزایش سرمایه بیمه ایران را انجام دهیم. افزایش سرمایه در شرکت‌های خصوصی اقدام سهل و اسات است اما از آنجا که بیمه ایران یک شرکت دولتی محسوب می‌شود بنابراین این امر کمی دشوار خواهد بود.


تحقق 3 درصد پیش‌بینی افزایش ضریب نفوذ بیمه در برنامه ششم


پورکیانی درباره پیش‌بینی افزایش ضریب نفوذ بیمه در برنامه ششم توسعه کشور گفت: در برنامه ششم ضریب نفوذ بیمه 7 درصد پیش‌بینی شده است در حالی که برای تحقق این 7 درصد باید صنعت بیمه سالیانه 51 درصد رشد داشته باشد که تحقق این امر چندان سهل به نظر نمی‌رسد.


وی خاطر نشان کرد: اکنون ضریب نفوذ بیمه در کشور 2 درصد است که شاید صنعت بیمه بتواند به ضریب نفوذ 3 تا 3.5 درصد دست یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته