دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1395 - 12:05
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

آیین‌نامه امحای کالاهای قاچاق به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است/ کشف 8 هزار میلیارد کالای قاچاق طی 10 ماه

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه هم‌اکنون آیین‌نامه امحای کالاهای قاچاق به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است، گفت: تا به امروز 33 میلیارد کالای قاچاق را در کشور امحا کرده‌ایم، این در حالی است که امسال 8 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده است.
کد خبر : 156869

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حبیب‌الله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همایش تخصصی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مجموع کشفیات کالای قاچاق طی 10 ماه گذشته 8 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است، اظهار کرد: این حجم در مقایسه با کل سال 94 که 5 هزار میلیارد تومان بوده‌، نزدیک به 60 درصد افزایش داشته است.


وی با بیان اینکه بیشترین میزان کشفیات متعلق به نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات است، اضافه کرد: درخصوص امحای کالاهای کشف شده ما در برهه‌ای از زمان محدودیت آیین‌نامه داشته‌ایم. امروز این آیین‌نامه تدوین و ابلاغ شده است و منع و محدودیت وجود ندارد و در واقع این آیین‌نامه امحای کالاهای قاچاق را تسهیل می‌کند و عمل به این آیین‌نامه الزامی است.


رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اصل عملکرد این ستاد بر امحای قاچاق کالاست، زیرا اگر چنین نباشد این کالا مجددا وارد چرخه اقتصادی کشور می‌شود، عنوان کرد: در تلاش هستیم هم‌اکنون که منع قانونی وجود ندارد، اقدامات موثرتری را انجام دهیم، زیرا هم‌اکنون حجم گسترده‌ای از کالاهای قاچاق در انبارها دپو شده است.


وی در پاسخ به انتقاداتی که گفته می‌شود کالاهای کشف شده معدوم نمی‌شوند و این به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، توضیح داد: حجم کشفیات عمده در سال 95 نسبت به سال 94، 4 برابر تخمین زده شده است و در واقع تا به امروز 33 میلیارد تومان کالای قاچاق را امحا کرده‌ایم که البته در تلاشیم تا پایان سال و مدت زمان باقی‌مانده حجم کالاهای امحا شده را افزایش دهیم.


حقیقی با بیان اینکه اولویت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه قبل از مبادی ورود است، تصریح کرد: مبارزه با قاچاق کالا در حوزه قبل از مبادی، بعد از مبادی، مسیر و مقصد و سپس سطح عرضه است که اولویت ما باید مبادی ورودی باشند.


وی با بیان اینکه گمرک در مبادی نقش تعیین‌کننده‌ای برعهده دارد، اظهار کرد: گمرک باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی انجام دهد تا امکان قاچاق کالا به داخل کشور وجود نداشته باشد و در واقع اکنون که پنجره واحد گمرک فعال شده است، این موضوع می‌تواند در راستای شفاف‌سازی کالاهای قاچاق وارد شده به کشور موثر باشد. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که بالا بردن تجهیزات در مبادی ورودی از جمله دست‌ داشتن دستگاه ایکس‌ری می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای را در کاهش ورود کالاهای قاچاق به داخل کشور داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته