دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1395 - 11:28
در پاسخ به آنا

سخنگوی وزارت امور خارجه: به زودی تحریم‌های ایران علیه آمریکا اعلام می‌شود/عمر البشیر در ازای دریافت سکه موضع‌گیری می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و نشست آستانه مهمترین محور پرسش‌های رسانه‌ها بودند.
کد خبر : 156816

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی در این باره که وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا اعلام کرده بود که اقداماتی علیه شخصیت های حقیقی یا حقوقی آمریکایی اعمال خواهد کرد؛ این اقدام در چه مرحله‌ای است و قرار است چه زمانی نهایی شود؟ گفت: «در قبال تحریم‌های غیر عادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران، ما اعلام کردیم که قصد داریم تعدادی از موسسات و افراد و شرکت‌هایی که آمریکایی هستند و در کمک به عناصر تکفیری و تروریست‌های منطقه مثل داعش و دیگر گروه‌ها بوده اند و در کنار دیگر گروه‌ها به سرکوب فلسطین و مردم فلسطین پرداخته‌اند در لیست تحریم قرار دهیم.»


او در پاسخ به سوال خبرنگار آنا افزود: «این موضوع در حال بررسی است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند و فکر می‌کنم به زودی بتوانیم لیست این افراد را اعلام و منتشر کنیم.»


قاسمی درباره محور سفر نماینده روسیه به ایران نیز گفت: «رایزنی‌های مستمری بین ایران و روسیه در دوران اخیر وجود دارد و در دیدار دیروز، آخرین تحولات سوریه مورد بررسی قرار گرفت و تفاهماتی انجام شد و امیدوارم این تفاهمات در ادامه اجلاس مسکو و آستانه و مسیر پیش رو باشد و سه کشور بتوانند در مسیر آتش بس کمک بهتری داشته باشند.»


وی افزود: «اجلاس استانه که امروز برگزار می‌شود یک اجلاس کاملا کارشناسی و فنی است و وظیفه آن هماهنگی لازم برای ایفای نقش برجسته‌تر برای حفظ آتش بس در سوریه است و هیات کارشناسی ایران روسیه و ترکیه حضور دارند و از حضور دیگر کشورها اطلاعی ندارم و بحث حضور اردن برای من جدید است.»


اقدامات رژیم صهیونیستی آب در هاون کوبیدن است


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد ائتلاف میان انگلیس، رژیم اسراییل و آمریکا علیه ایران و ادعای اخیر نخست وزیر این رژیم گفت: «آرزو برجوانان عیب نیست. به هرحال رژیم صهیونیستی همواره از این آرزوها داشته و خواهد داشت. همواره در طول حیات جمهوری اسلامی ایران، تل آویو در هر دوره‌ای که توانسته یارگیری انجام داده و در نهایت علیه منافع جمهوری اسلامی، مسلمین و مردم مظلوم فلسطین تلاش‌های خود را داشته است.»


وی در ادامه با اشاره به فرصت‌طلبی رژیم صهیونیستی گفت: «در حال حاضر این رژیم احساس می‌کند فرصتی به وجود آمده و می‌خواهد از آن به طور کامل استفاده کند. اما سوال اینجاست که آیا می‌تواند به ائتلاف دست پیدا کند؟ ائتلاف معانی و ابعاد خودش را دارد. من تصور نمی‌کنم و فکر می‌کنم از آرزوهای خام و خیالاتی است که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است.»


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: «اکنون فکر نمی‌کنم نه شرایط جمهوری اسلامی ایران و نه شرایط منطقه و جهان اجازه دهد چنین اتفاقی رخ دهد. فکر می‌کنم سایر کشورهایی اروپایی دارای عقلای قوم زیادی هستند و نهایتا با دقت و خردورزی بیشتری جایگاه جمهوری اسلامی و جهان اسلام و همچنین وضعیت رژیم صهیونیستی را محاسبه می‌کنند و سپس تصمیم‌گیری انجام می‌دهند. به هر حال این تلاش‌ها قطعا از جانب رژیم صهیونیستی وجود دارد و خیلی هم این اقدام غیرطبیعی نیست.»


قاسمی در ادامه تصریح کرد، فکر می‌کنم این اقدامات بیشتر آب در هاون کوبیدن است و آنها آرزوهای خود را با این سخنان بیان می‌کنند. به هر حال آنها مشغول تلاش‌های خود هستند، اما من چندان امیدوار نیستم که آنها بتوانند به این اهداف خبیث خود نایل شوند.


وی در خصوص مواضع تند نخست وزیر انگلیس علیه ایران نیز گفت: «به هر حال باید گفت که انگلیسی‌ها مواضع نابجا، غلط و بی ربطی را به تازگی مطرح کردند. خانم می در سفری که به بحرین داشتند و در نشست شورای همکاری خلیج فارش شرکت کردند، الفاظ تندی را بیان کردند و ما هم اعتراض سیاسی و دیپلماتیک خودمان را مطرح کردیم و پاسخ آنها را دادیم. فکر می‌کنم این نوع برخوردها نیز غیر واقع‌بینانه و تا حدی فرصت‌طلبانه است و تحت شرایط خاصی رخ می‌دهد و بعید می‌دانم، انگلستان در دراز مدت در این چارچوبی که اکنون در خصوص آن صحبت می‌کنیم اقدامی صورت دهد. چرا که آنها اگر بیش از دیگر کشورها با حوزه نفت، خلیج فارس و جهان اسلام آشنا هستند.»


سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به وضعیت بحرانی انگلستان پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا عنوان کرد، فکر می‌کنم وضعیت بحرانی که انگلستان پس از خروج از اتحادیه اروپا با آن روبرو شد و عواقب جانبی که این خروج به همراه داشت،نهایتا لندن را مجبور کرد تا گرایشی صوری را به درآمدهای نفتی حوزه خلیج فارس و نگاهی هم به دولت جدید آمریکا داشت تا بتواند آنچه که از دست داده و یا می‌تواند از دست دهد را تثبیت کند و تا حدی جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرد. فکر نمی‌کنم انگلستان بتواند بیش از این در میان مدت، واقعیت‌های تاریخی و واقعیت‌های موجود در منطقه را نادیده بگیرد و یک بعدی به مسایل نگاه کند و جایگاه ایران را در منطقه و جهان فراموش کند.»


صحبت‌های مقامات دولت جدید آمریکا برایمان مهم نیست


بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت جدید واشنگتن از زمانی که راس حکومت قرارگرفت، موضع گیری سختی درباره ایران به خصوص در بحث موشکی داشته است و برخی دولت های منطقه نیز در موج جدید ایران هراسی شریک بوده اند، به اعتقاد برخی از کارشناسان موضع گیری های تند و ناگهانی دولت ترامپ درصدد عصبانی کردن ایران در عرصه بین المللی است. چه اندازه با این موضع موافق هستید و شما چه راه کاری برای این موضع اندیشیده اید؟ گفت: «بحث موشکی و مسایل داخلی ایران، موضوعی است که به دولت، حاکمیت و مردم ایران مربوط است و ما در مورد منافع و مصالح ایران، خودمان تصمیم می‌گیریم و نه نیاز به مشورت داریم و نه صحبت با دیگران.»


قاسمی افزود: «آنچه که از دولت جدید بر می‌آید نشان می‌دهد که هنوز دولت تا استقرار کامل فاصله دارد و به شکل قابل قبولی که انتظار می‌رود، دولت به صورت یک دولت مستقر وجود ندارد.»


وی ادامه داد: «صحبت‌هایی گفته می‌شود که ضد و نقیض است و با هم تطابق ندارد. بعضی صحبت‌ها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدید آمیز است و ما از آن زیاد تعجب نمی‌کنیم. خیلی هم برایمان مهم نیست.»


سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: «ما عادت کردیم در بیش از سه دهه با حاکمیت‌های مختلف در آمریکا که از این گونه صحبت‌ها بشنویم اما فکر می‌کنم واقعیت‌ها خودشان را در زمان لازم و مناسب نشان می‌دهند و شرایط را بر دیگران تحمیل می‌کنند.»


قاسمی تصریح کرد: «منتظریم وضعیت کمی جلوتر برود و یک ارزیابی دقیق‌تر و بهتری از دولت آمریکا داشته باشیم. من هنوز فکر می‌کنم باز هم باید صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد. منتظر باشیم تا ببینیم در عمل نهایتا دولت آمریکا چگونه می‌خواهد در مورد مسایل داخلی خودش، اروپا و جهان که یک آشفتگی ایجاد کرده، عمل کند. باید صبور بود و کمتر صحبت کرد و بیشتر تماشا کرد.»


وی درباره استفاده از بحث حمایت ایران از حوثی از سوی آمریکا و برخی دیگر برای ایجاد فضای ایران هراسی گفت: «ایران هراسی مدت‌هاست که در مقاطع مختلف سوژه‌های متفاوت داشته است. در مقطعی بحث اعراب مطرح بود و اکنون نیز بحث یمن مطرح است و سعی می‌کنند آن را به جمهوری اسلامی گره بزنند. یمن بحث تحمیلی دولت عربستان و کشوری است که اکنون چیزی از آن باقی نمانده است و شنیدن وضعیت آنها دردآور است. یمن نه نیاز به کمک ما دارد و نه دیگران.»


واکنش به اظهارات عمر البشیر


قاسمی درباره سخنان اخیر عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان درباره دخالت ایران در این کشور بیان کرد: «هر گونه دخالت ایران در سودان را رد می‌کنم. مدت‌هاست که هیچ رایزنی و روابطی نداریم و این حرف منطقی نیست و به نظر می‌رسد از همان حرف‌هایی است که در ازای دریافت سکه یا مبالغ دیگری ممکن است بیان شود. این صحبت از بالا فرموده و دستور داده شده است. چطور یک نفر در رایزنی فرهنگی ایران در سودان می‌تواند و وحشت و خطر ایجاد کند و عقیده و ایمان عده زیادی را تغییر دهد. به نظرم این صحبت ها قابل پرداختن و توجه نیست.»


وزیر امور خارجه کویت برای میانجیگری به ایران نیامده بود


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه کویت به ایران و اینکه حامل پیام امیر کویت برای رئیس‌جمهوری ایران بوده است و در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر و این پیام چرا همچنان شاهد اتهام زنی های کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران هستیم، گفت: «سفر وزیر امور خارجه کویت به تهران مدت‌ها بود که مطرح شده بود شاید بیش از 6 یا 7 ماه این موضوع مطرح بود و به دلایلی که بیشتر فنی بود تنظیم تاریخ برای همان مقطع انجام شد و وزیر امور خارجه کویت حامل پیام امیر کویت بود.»


وی ادامه داد: «ما این سفر را از ابتدا سفری دو جانبه در چارچوب همکاری دوجانبه و تمایل ایران که همواره علاقمند به همکاری با همسایگان بوده است می‌دانستیم. از دیرباز هم با کویت روابط متوازنی داشتیم و در این سفر نیز وزیر امور خارجه کویت دو دیدار با آقای ظریف و روحانی انجام داد که پیام امیر کویت را تقدیم کرد.»


قاسمی خاطرنشان کرد: «در این دیدارها در خصوص مسائل دو جانبه صحبت کردیم و البته موضوع مهم برای هر دوطرف مسائل منطقه بود که در خصوص موضوعات حول و حوش ایران و کویت گفت‌و‌گو کردیم و دیدگاه‌های خودمان را مطرح کردیم. برخلاف آنچه در برخی از رسانه‌ها مطرح شد این سفر مطلقا به منظور میانجیگری نبود و بیشتر تبادل نظر و رایزنی انجام شد. سفر مفیدی بود و ما پاسخ پیام امیر کویت را نیز خواهیم داد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: «از سوی دیگر این سفر در پاسخ به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کویت به عنوان اولین کشور منطقه‌ای بود که بعد از برجام در سال گذشته انجام شد.»


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه به روسیه در هفته آینده در راستای برجام بیان کرد: «مقامات وزارت امور خارجه دائما بر اساس موضوعاتی که پیش می‌آید در سفر هستند و این سفر هم می تواند انجام شود. ما با روسیه در حوزه‌های مختلف چه هسته‌ای و چه دیگر مسائل دائما در ارتباط و رایزنی هستیم و ادامه خواهیم داد. دیروز هم فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در تهران با دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار داشت.»


وی تصریح کرد: «درباره تاریخ و چگونگی این سفر صحبت زیادی نمی‌توانم بکنم و در این مورد که وضعیت روابط پوتین و ترامپ چگونه خواهد بود و اینکه روابط خوبی خواهند داشت و این سفر می‌تواند تأثیری در کشور ثالث داشته باشد موافق نیستم و قابل توجه نیست.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته