دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1395 - 17:05
با ترمیم خطوط لوله فازهای ١٩ و ١٦ طی دو هفته آتی؛

تولید روزانه گاز از پارس جنوبی به بیش از ٥٠٠ میلیون متر مکعب می رسد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تولید روزانه٤٨٠ میلیون متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی گفت: با ترمیم خطوط لوله فازهای ١٩ و ١٦ تا دو هفته دیگر، تولید گاز کشور از این میدان به بیش از ٥٠٠ میلیون متر مکعب در روز می رسد.
کد خبر : 156724

به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محمد مشکین فام از ترمیم خطوط لوله دریایی فازهای ١٩ و ١٦ پارس جنوبی تا پایان بهمن ماه امسال خبر داد و گفت: با بازسازی بخش اسیب دیده این خطوط، تولید بیش از یک میلیارد فوت مکعب گاز از سکوهای مربوطه تا دو هفته دیگر آغاز می شود.


مشکین فام گفت: هم اکنون شرایط بازسازی خطوط دریایی فازهای ١٩ و ١٦ بطور کامل آماده شده و متعاقب پایداری وضعیت جوّی دریا، عملیات ترمیم این خطوط آغاز می شود.


مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه علل این حوادث از سوی تیم های فنی و تخصصی درحال بررسی است ، اظهار کرد: تلاش می کنیم در سریع ترین زمان ممکن تعمیرات مربوطه را انجام داده و با اتصال مجدد منابع گازی فراساحل به بخش خشکی، برای پالایشگاه هرکدام از فازهای ذکر شده ، یک میلیارد فوت مکعب گاز ارسال کنیم.


مشکین فام تاکید کرد ؛ با وجود حادثه ایجاد شده، همت و تلاش کارکنان سکوهای دریایی شرکت نفت و گاز پارس موجب شده تا نه تنها با هیچ گونه افت تولیدی در پارس جنوبی مواجه نشویم، بلکه به میزان تولید گاز کشور از این میدان افزوده شود.


وی میزان تولید فعلی گاز از پارس جنوبی را بیش از ٤٨٠ میلیون متر مکعب در روز برشمرد و افزود: با بهره برداری مجدد سکوهای این فازها و سکوی ١٧B ، تولید گاز از این میدان تا پایان اسفندماه به حدود ٥٤٠ میلیون متر مکعب خواهد رسید.


مشکین فام با اشاره به اینکه سکوی ١٩A بطور کامل در حال بهره برداری است، گفت: از مجموع تولیدات این سکو و همچنین با استفاده از گاز ترش فازهای ٦تا٨ ،روزانه ٢٨ میلیون متر مکعب گاز در فاز ١٩ شیرین سازی و به شبکه سراسری ارسال می شود.


مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به تولید گاز سکوی فاز ٢١ اشاره کرد و گفت: این سکو با ظرفیت تولید ٢٨ میلیون متر مکعب گاز درحال بهره برداری است و بخشی از گاز ترش آن به پالایشگاه خشکی فازهای ٢٠ و ٢١ و بخشی نیز به پالایشگاه فازهای ١٥ و ١٦ منتقل می شود.


وی با بیان اینکه تلاش برای راه اندازی تمامی بخش های فازهای ١٩ و٢٠ و ٢١ تا پایان امسال و طبق برنامه از پیش تعیین شده ادامه دارد، گفت: مجموعه کارفرما و پیمانکار مطابق این برنامه تلاش می کنند، با این حال تصمیم نهایی درباره بهره برداری رسمی از این فازها، توسط وزارت نفت و رئیس جمهوری محترم اتخاذ می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته