دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1395 - 14:07
در صحن علنی شورای شهر مطرح شد:

تندگویان: قالیباف موضع خود را اعلام کند؛ استعفا می‌دهد یا عذرخواهی می‌کند؟/ حافظی: تجهیزات مصوب برای آتش‌نشانان خریداری نشده است

اعضای شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش عملکرد قالیباف در خصوص حادثه پلاسکو نظرات خود را اعلام کردند.
کد خبر : 156633

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، در سیصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران اعضای شورای شهر نسبت به گزارش قالیباف واکنش‌هایی را از خود نشان دادند.


محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران با اشاره به قوانینی که قالیباف در خصوص آنها صحبت کرد، گفت: می‌توان کوله‌باری از قوانین را پیدا کرد که اعلام کنیم ما مسئولیتی در رابطه با حوادث نداریم. با طرح قوانین از سوی شهردار تهران مبنی‌بر اینکه شهرداری مسئولیتی نداشته و وزارت کار باید پاسخگو باشد، این شبهه ایجاد می‌شود که قانون راه فراری برای مسئولان ایجاد کرده است، اما این در حالی است که قانون برای رفع شبهات تدوین شده است.


تندگویان با بیان اینکه اگر بحرانی در تهران اتفاق افتاد، یکی از افرادی که می‌تواند در بحران ورود پیدا کند قالیباف است، عنوان کرد: اگرچه قالیباف مدیر خوبی در حوزه مدیریت بحران است، اما باید مشخص شود که وی به عنوان یکی از مسئولان فعال در حوزه مدیریت بحران شهر، چه دوره‌های تخصصی را در این رابطه دیده است.


وی اضافه کرد: در بحرانی که اتفاق افتاد، باید مشخص شود که متخصصین حاضر در این بحران چه کسانی بودند.


تندگویان با انتقاد از تکذیب اخبار در صحنه حادثه پلاسکو اضافه کرد: تکذیب متعدد اخبار اعصاب مردم را به بازی گرفته بود و باید مشخص می‌شد مسئولیت اعلام اخبار به طور دقیق برعهده چه کسی باید باشد.


عضو شورای شهر تهران در رابطه با مسائل مطرح شده پیرامون وضعیت تجهیزات آتش‌نشان‌ها توضیح داد: اینکه روی لباس آتش‌نشان‌ها GPS نصب نشده و اینکه بعضی از آتش‌نشان‌ها با خود بی‌سیم به همراه نداشتند، نشان نمی‌دهد که تجهیزات آتش‌نشان‌ها استاندارد است.


تندگویان خواستار اعلام موضع شهردار تهران در رابطه با حادثه پلاسکو شد و گفت: از آقای قالیباف می‌خواهم تا موضع خود را اعلام کند که در حادثه پلاسکو قصد دارد استعفا دهد یا عذرخواهی می‌کند؟ اگر لازم به عذرخواهی است، چه نهادی باید از شهروندان عذرخواهی کند؟


تجهیزات مصوب شورای شهر برای آتش‌نشان‌ها خریداری نشده است


در ادامه جلسه رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست، سلامت و خدمات شورای شهر تهران با بیان اینکه قوه‌قضائیه در موضوع املاک ثابت کرد که جدی عمل می‌کند و در موضوع پلاسکو نیز قوه‌قضائیه باید مقصر را اعلام کند، عنوان کرد: رسیدگی به بحران در سه مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد: پیش از بحران، بعد از بحران و حین بحران. اما باید به این موضوع توجه شود که اتاق بحران شهرداری در حال خاک خوردن است.


وی درباره بودجه سازمان آتش‌نشانی توضیح داد: در افزایش بودجه املاک خریداری شده برای سازمان آتش‌نشانی نیز لحاظ شده این در حالی است که نباید چنین باشد.


حافظی با تاکید بر اینکه باید اعلام شود چرا تجهیزات مصوب شورای شهر برای سازمان آتش‌نشانی خریداری نشده است، عنوان کرد: در حادثه پلاسکو شهرداری تهران تجهیزاتی را از سایر نهادها گرفت که شورای شهر برای خرید آنها بودجه مصوب کرده و باید مشخص شود چرا شهرداری نسبت به خرید آنها اقدام نکرده است.


وی خواستار عذرخواهی شهردار تهران از مردم شد و افزود: به دلیل تعلل ایجاد شده در امور، شهردار تهران باید از مردم عذرخواهی کند.


در بحث حادثه پلاسکو باید مسئولیت تمام دستگاه‌ها مشخص شود


رضا تقی‌پور، دیگر عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر به عنوان متولی اصلی حادثه پلاسکو به زوایای مختلف موضوع می‌پردازد، عنوان کرد: متولی امور ایمنی شهرها تعیین نشده است و برای بررسی جامع موضوع حادثه پلاسکو لازم است مسئولیت تمامی دستگاه‌ها مشخص شود.


سخنگوی شورای شهر تهران بر لزوم بررسی وظایف تمامی دستگاه‌ها در رابطه با بحث ایمنی تاکید و اضافه کرد: اختیارات دستگاه‌ها باید مشخص شود. فرصت یادگیری برای جلوگیری از اشتباهات ایجاد شده است، اما متاسفانه برخی افراد با طرح مسائل حاشیه‌ای اجازه نمی‌دهند این موضوع با راهکارهای علمی پیگیری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته