دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1395 - 14:59
رئیس انجمن علوم اعصاب ایران:

برگزاری «هفته آگاهی از مغز»/ ورزش هدفمند عامل مهمی در افزایش توانایی مغز است

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران از برگزاری هفته آگاهی از مغز خبر داد و گفت: ورزش هدفمند عامل مهمی در افزایش توانایی مغز است و سبب می‌شود تا فاکتورهای رشد در مغز تولید شود و این فاکتورها علاوه بر اینکه در یادگیری و فعالیت‌های خلاقانه موثر است، موجب رشد و شکل گیری مدارهای جدید و حفظ مدارهای مغزی خواهد شد.
کد خبر : 156548

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی انجمن علوم اعصاب ایران، دکتر محمد تقی جغتایی، دبیر علمی هفته آگاهی از مغز با اعلام این خبر گفت: این هفته سال‌هاست که در دنیا نامگذاری شده و کشورهای پیشرفته جهان برنامه‌هایی را به همین مناسبت اجرا می‌کنند، و امسال برای دومین بار برنامه‌های متنوعی متناسب با سن و با توجه به نیاز اقشار گوناگون جامعه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: هدف از نامگذاری این هفته به نام «هفته آگاهی از مغز» و اجرای برنامه‌های آموزشی در ارتباط با مغز و کارکردهای آن، «ارتقای بهداشت مغز در جامعه است»، چون مغز فرمانده بدن و ارگانی است که تمام فعالیت‌ها، رفتار، غرایز، هیجانات، اراده و تفکر را رهبری می‌کند؛ به همین دلیل دانشمندان و محققان به دنبال آن هستند که بتوانند عامه مردم را از آگاهی مغزشان اطلاع پیدا کنند و به بهداشت و سلامت مغزشان توجه بیشتری کنند و همانطور که دیگر ارگان‌های بدن را چکاپ می‌کنند مغزشان را نیز چکاپ کنند.
رئیس انجمن علوم اعصاب ایران افزود: ارتقای بهداشت مغز در جامعه به دو منظور انجام می شود اول اینکه افراد یاد بگیرند که چگونه توانایی مغزشان را افزایش دهند و سپس افراد جامعه با راه‌های پیشگیری از کاهش قوای جسمی و ذهنی مغز آشنا شوند. در واقع آگاهی رسانی از ویژگی و توانایی مغز، چگونگی توانمندسازی و جلوگیری از کاهش توانایی مغز از طریق برنامه‌های این هفته اطلاع رسانی می‌شود.
جغتایی اکثریت افراد جامعه را مخاطبان این برنامه‌های آموزشی معرفی کرد و گفت: برنامه‌های پیش بینی شده برای عموم مردم، به خصوص کودکان، دانش آموزان، دانشجویان و افراد میانسال که در آستانه سالمندی قرار دارند، قابل استفاده خواهد بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به یکی از روش‌های تقویت توانایی مغز ادامه داد: به عنوان مثال «ورزش هدفمند» عامل مهمی در افزایش توانایی مغز است و سبب می‌شود تا فاکتورهای رشد در مغز تولید شود و این فاکتورها علاوه بر اینکه در یادگیری و فعالیت‌های خلاقانه موثر است، موجب رشد و شکل گیری مدارهای جدید و حفظ مدارهای مغزی خواهد شد.
مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی گفت: اهم برنامه‌های هفته «آگاهی از مغز» با همکاری سازمان‌های مختلف از جمله، آموزش و پرورش، شهرداری تهران، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، وزارت علوم و سازمان‌های مردم نهاد اجرا خواهد شد.


بر اساس این گرارش، هفته آگاهی از مغز در هفته اول اسفندماه برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: مغز
ارسال نظر
هلدینگ شایسته