دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آب‌منگلی‌ها آبروی سینما را بردند/ از فحاشی پولاد تا کتک‌کاری طرفداران مسعود کیمیایی

طرفداران و کباده‌کشان مسعود کیمیایی که بی‌شباهت به قهرمان فیلم‌هایش نبودند، چشم‌شان را روی همه‌چیز بستند و در سالن نشستند و در لابی برج از خجالت منتقدان کیمیایی درآمدند و یکی از خجالت‌آورترین شب‌های سینمای ایران را خلق کردند.
کد خبر : 156471

سعید طاهری، خبرنگار فرهنگی آنا- فیلم «قاتل اهلی» مدتی پس از مرگ عباس کیارستمی کلید خورد و گروه تمام تلاش خود را کردند تا فیلم به جشنواره سی و پنجم فیلم فجر برسد. پس از مدتی و با نزدیک شدن به ایام جشنواره، اختلاف میان تهیه کننده و کارگردان بالا گرفت. ابتدا کیمیایی نامه‌ای منتشر کرد و مدعی شد که تهیه کننده بدون هماهنگی، وسایل سر صحنه را تحویل داده و فیمبرداری را متوقف کرده است. اعتراض‌های مسعود کیمیایی و پسرش، پولاد کیمیایی باعث شد تا شورایی تشکیل شود و رای به فیلمبرداری صحنه‌های باقی مانده داده شد.


نسخه اول و دوم


در تمام این مدت منصور لشکری قوچانی، تهه‌کننده فیلم سکوت کرده بود و هرگز گفت‌وگویی انجام نداد و به رای شورای حکمیت هم اعتراضی نکرد و نسخه مورد تایید مسعود کیمیایی تهیه شد. به گواه آن‌ها که هر دو نسخه را دیده‌اند، نسخه دوم نه تنها ضعیف‌تر شده که فقط نقش پولاد کیمیایی را پررنگ کرده و مدت زمان بازی‌اش را بیشتر کرده است. چند کلیپ از پولاد کیمیایی در حال خوانندگی به فیلم اضافه شده که ارتباطی هم به داستان ندارد.


انتقادهایی که جدی گرفته نشد


با نزدیک شدن به جشنواره تهیه کننده گفت‌وگویی کرد و مدعی شده بیش از 6 ساعت راش گرفته شده و می‌توان با آن یک مینی‌سریال ساخت! لشکری‌قوچانی در روزهای بعد جلسه‌ای برای اصحاب رسانه برگزار کرد و در دفتر کارش، اسناد و مدارک همکاری با مسعود کیمیایی را رسانه‌ای کرد. او مدعی شد که فیلمی که ساخته شده شباهت زیادی به فیلمنامه‌ای که بر مبنای آن قرارداد ساخت «قاتل اهلی» بسته شده، ندارد. نکته‌ای که پرویز پرستویی هم در نامه‌ای که در رسانه به قول او منتشر شد، به آن اشاره کرد و از کیمیایی انتقاد کرد.


کلیپ‌های تبلیغاتی پولاد


تا قبل از نمایش فیلم در برج میلاد، هیچ‌کس اعتراض‌های تهیه کننده و بازیگر فیلم را جدی نمی‌گرفت و به مسعود کیمیایی اعتماد داشتند اما با رونمایی از «قاتل اهلی»، شاهکار آخر مسعود کیمیایی، مشخص شد نگرانی و اعتراض تهیه‌کننده و بازیگر فیلم، بی‌ربط هم نبوده و نسخه‌ «قاتل اهلی» که مسعود کیمیایی صحنه‌هایی را به آن اضافه کرده است، نسخه‌ای ضعیف و از هم گیسخته‌ ا‌ست. مشخص شد که اعتراض‌ها به نقش پولاد در تصمیم پدر برای اضافه کردن چندین صحنه به فیلم به این دلیل بوده که مدت زمان بازی او در فیلم بالاتر برود. فیلم با کلیپی از پولاد کیمیایی شروع می‌شود و در طول فیلم چند کلیپ دیگر از پولاد به عنوان خواننده نشان داده می‌شود که هیچ ارتباطی به فیلم ندارد و حذف کردن‌شان فیلم را یک‌پارچه‌تر می‌کند.


از اکران در برج تا فحاشی پولاد کیمیایی


همه می‌دانستند پرحاشیه‌ترین فیلم جشنواره امسال پس از حذف «کاناپه»، «لرد» و «کارت پرواز»، آخرین ساخته مسعود کیمیایی است؛ آن هم نه به خاطر محتوای فیلم و موضوع سیاسی نصفه و نیمه‌اش.


دعوای تهیه‌کننده و کارگردان و آماده شدن دو نسخه متفاوت از «قاتل اهلی» که هر کدام از طرف‌ها ادعای داشتن نسخه بهتر را دارند، جدی‌ترین جنجال جشنواره سی و پنجم بود و با وجود تمام تلاش‌ها و آشتی‌کنان‌های صوری و خواهش و تمنا از مسعود کیمیایی و منصور لشکری‌قوچانی برای آبروداری، همه می‌دانستند، بالاخره جنجال بالا می‌گیرد.


«قاتل اهلی»؛ البته نسخه مسعود کیمیایی روی پرده سالن برج میلاد پخش شد: تصاویر موازی از گفت‌وگوی سیاسی و تند پرویز پرستویی در نقش جلال سروش و کنسرت پولاد کیمیایی در نقش خواننده‌ای به نام بهمن، شروع فیلم بود. قصه فیلم، روایتگر جلال سروشی است که به خاطر بی‌پروایی و صداقتش، قصد جانش را کرده‌اند و بالادستی‌ها مشغول پرونده‌سازی برای کنار زدنش هستند و از طرفی تنها دخترش، عاشق بهمن شده است. در این میان پسر جوانی که از بچه‌گی یتیم بوده و توسط سروش بزرگ شده، نقش قهرمان قصه کیمیایی را بازی می‌کند. همان قهرمان بد! همان قیصری که از اولین فیلم همراه کیمیایی است و همچنان در فیلم‌هایش برای آرمان‌هایش آدم می‌کشد. جوان با معرفتی که با چاقو سراغ آدم‌های بد می‌رود و کلک‌شان را می‌کند و آخر سر هم با چاقویی در پهلو کشته می‌شود.


امیر جدید نقش قهرمان قصه کیمیایی را بازی می‌کند. بهترین بازیگر فیلم که جدای از دیالوگ‌های بد و خواسته‌های عجیب فیلمساز، نقشش را به نحو احسن بازی کرده و البته در این میان عاشق دختر سروش هم هست؛ دختری که از کودکی با او بزرگ شده اما دختر عاشق بهمن است...


«قاتل اهلی»، نسخه مسعود کیمیایی بسیار بدتر از نسخه‌ای است که تهیه‌کننده برای جشنواره آماده و ارسال کرده بود. حضور پولاد کیمیایی و پگاه آهنگرانی در فیلم کاملا اضافی است و حذف کردنشان نه تنها لطمه ای به فیلم نمی‌زند که به قصه سرعت هم می‌دهد. فیلم با کلیپ‌‌هایی از پولاد کیمیایی شروع، ادامه و پایان می‌یابد. قطعه‌هایی که پولاد در گفت‌وگویی اعلام کرده بود قصد انتشارشان در قالب یک آلبوم در آینده‌ای بسیار نزدیک دارد!


تهبه‌کننده بارها اعلام کرده بود که مسعود کیمیایی تحت تاثیر خواسته پسرش پولاد، قصد بالا بردن مدت زمان فیلم را دارد و این کار به کیفیت «قاتل اهلی» لطمه خواهد زد اما هیچ کس حرف لشکری‌قوچانی را باور نکرد و حق را به کیمیایی دادند که به گفته خودشان بزرگ سینمای ایران است. نسخه بزرگ سینمای ایران، نسخه ای بدتر است که فقط مدت زمان حضور پولاد و کلیپ‌های او به آن اضافه شده و به زور صحنه‌های حضور او در فیلم جا داده شده است.


«قاتل اهلی» فاجعه‌ای دیگر در کارنامه مسعود کیمیایی است. کارنامه‌ای که در این سال‌‌ها پر بوده از فیلم‌های ضعیف و ناامید‌کننده‌ای مثل «متروپل»، «جرم»، «رییس»، «محاکمه در خیابان» و... باید به این لیست بلند و بالا «قاتل اهلی» را هم اضافه کرد. فیلمی که آنقدر تماشاگرانش را خنداند که پولاد کیمیایی هم از کوره در رفت و با کمال وقاحت رو به مخاطبان فیلم در سالن فریاد زد: خفه شید...!


جنجال شروع می‌شود


«قاتل اهلی» در برج میلاد نمایش داده شد و با خنده‌های ممتد تماشاگران همراه شد. نکته‌ای که با عکس‌العمل زشت پولاد کیمیایی و توهین به حاضرین در سالن توسط این بازیگر همراه بود. همه به سالن سعدی برج میلاد رفتند تا در نشست پرسش و پاسخ شاهد رویایی تهیه‌کننده و کارگردان باشند. اتفاقی که با حواشی همراه شد. حواشی بسیار زیاد و جواب‌های نحقیرکننده مسعود کیمیایی به خبرنگار روزنامه جوان تا درگیری علی اعلایی (منتقد سینما) با محمود گبرلو (مسئول نشست)...


در نشست چه گذشت؟


پس از سوال‌های زیاد و جواب‌های عوامل، محمود گبرلو اعلام کرد به دلیل خستگی مسعود کیمیایی نشست تمام شده است ولی قبل از آن کارگردان و تهیه‌کننده روی یکدیگر را ببوسند. در همین لحظه علی اعلایی سمت محمود گبرلو حمله‌ور شد و ضمن اعتراض به در اختیار نداشتن میکروفون برای صحبت کردن، اعلام کرد استاد کیمیایی بزرگ سینمای ایران است و این مردک (تهیه‌کننده) باید پای استاد را ببوسند...! در همین لحظه فریدون جیرانی هم وارد شد و در دفاع از مسعود کیمیایی سخنرانی کرد و از حفظ احترام بزرگتر گفت و با این جواب مواجه شد: مگر سینما گود زورخانه است که احترام پیشکسوت واجب باشد؟! دعواها بالا گرفت و عده‌ای مسعود کیمیایی را از سالن خارج کردند و عده‌ای اعلایی را گرفتند و عده‌ای هم جیرانی را بازخواست کردند.


قیصر و برادران آب‌منگل وارد می‌شوند


حواشی تاسف‌برانگیر نشست پرسش و پاسخ فیلم «قاتل اهلی» بیش از دو ساعت طول کشید و سینماگران و مدعیان فرهنگ تا پاسی از شب در لابی برج میلاد به فحش دادن و داد و بیداد و گرفتن یقه یکدیگر مشغول شدند. طرفداران و کباده‌کشان مسعود کیمیایی که بی‌شباهت به قهرمان فیلم‌هایش نبودند، چشم‌شان را روی همه‌چیز بستند و در سالن نشست و در لابی برج از خجالت منتقدان کیمیایی درآمدند و یکی از خجالت‌آورترین شب‌های سینمای ایران را خلق کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب