دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1395 - 14:25
امید خبر داد

آئین‌نامه راه‌اندازی مراکز علمی کاربردی در خارج از کشور تصویب شد/ تعطیلی مراکز بدون دانشجو تا پایان سال

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بر لزوم ارتقای کیفیت مراکز این دانشگاه تاکید کرد و از خارج‌شدن مراکزی از زیرمجموعه این دانشگاه، که مدت زمان زیادی فعال نبوده‌ و دانشجویی نداشته‌اند، خبر داد.
کد خبر : 156332

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدحسین امید در چهل‌و‌دومین گردهمایی روسای واحدهای استانی این دانشگاه به جزئیات دومین جلسه شورای مرکزی دانشگاه اشاره کرد و گفت: «این جلسه با حضور وزیر علوم برگزار شد که در آن آئین‌نامه راه‌اندازی مراکز علمی کاربردی در خارج از کشور به تصویب رسید. براساس این آئین‌نامه امکان ایجاد مراکز علمی کاربردی در کشورهای هم‌جوار فراهم می‌شود.»


رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: «در این جلسه، آئین‌نامه نظارت و ارزیابی دانشگاه نیز به تصویب رسید، بنابراین، از این به بعد در چارچوب این آئین‌نامه مسائل نظارتی دانشگاه شکل قانونی پیدا می‌کند و به زودی به واحدهای استانی ابلاغ می‌شود. در این جلسه درباره مراکز وابسته به دانشگاه و مراکزی که به دانشگاه وابسته نیستند نیز تصمیم‌گیری شد که بر این اساس از شورای مرکزی اجازه گرفته شد تا مراکز وابسته دانشگاه در چارچوب مصالح دانشگاه و براساس شرایط موجود به موسسات دولتی متقاضی، بخش خصوصی و یا سایر مراکز واگذار شوند.»


امید افزود: «درباره مراکزی که وابسته نیستند و از صلاحیت لازم را ندارند یا دانشجوی کافی ندارند نیز تصمیماتی گرفته شد تا کد رشته‌محل‌هایی که کمتر از 10 دانشجو دارند، حذف شوند و یا اگر مراکز به گونه‌ای بودند که استانداردهای لازم را نداشتند، پذیرش دانشجو در آن مراکز متوقف شود یا با مراکز دیگر تجمیع و ساماندهی شوند.»


او گفت: «همه آئین‌نامه‌های شورای مرکزی برای ارتقای کیفیت دانشگاه است، علی‌رغم مصوبه شورای گسترش و الزامات قانونی در ارتباط با مسائل کیفی و تعیین تکلیف مراکز، اغلب مراکز علمی و کاربردی فاقد اساسنامه مشخص، چارچوب‌های قانونی و شناسنامه مالی و مالیاتی هستند. با اختیاراتی که از شورای مرکزی دریافت کرده‌ایم و با دریافت مجوزهای لازم از هیات امنا، کار ساماندهی مراکز را به زودی آغاز می‌کنیم.»


او به پذیرش دانشجو در بهمن امسال در دانشگاه جامع علمی کاربردی اشاره کرد و گفت: «در گام اول حرکت به سوی ماموریت‌گرایی در بهمن امسال، از بین 12 هزار کدرشته محلی که متقاضی دوره بودند تنها برای حدود ۴۵۰۰ کدرشته محل با چارچوب‌های جدید دانشگاه که شایستگی پذیرش دانشجو را داشته‌اند، از سوی دانشگاه مجوز صادر شده است. تا پیش از مهر 96 وضعیت مراکز تعیین تکلیف می‌شوند و مراکز باید اساسنامه خود را ارائه و تکلیف قانونی خود را مشخص کنند و دارای شناسنامه شوند؛ چراکه از این تاریخ به بعد مجوز ادامه فعالیت به مراکز خارج از این چارچوب قانونی اعطا نمی‌شود. همچنین تا پایان امسال باید مراکزی که مدت طولانی فعال نبوده‌اند و دانشجو نداشته‌اند، از لیست مراکز خارج شوند.»


امید در ادامه گفت: «در گذشته به تعدادی از موسسات آموزش آزاد که صلاحیت برگزاری دوره‌های مقطع‌دار را نداشتند، دوره‌های کاردانی و کارشناسی داده شده است که این اقدام اکنون برای دانشگاه مشکلاتی را ایجاد کرده است. دانشگاه جامع به هیچ عنوان به غیر از مراکز علمی کاربردی، تولی‌گری هیچ جایی را نمی‌پذیرد. بنابراین، این موسسات چنانچه مایل به پذیرش دانشجو در زیرمجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند، باید تا قبل از پذیرش سال آینده، تکلیف خود را معلوم کنند و با عنوان مرکز علمی کاربردی مجوز بگیرند. موسسات آموزش آزاد مجوز برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت را دارند و تک پودمان نیز می‌توانند برگزار کنند اما امکان برگزاری دوره‌های کاردانی و کارشناسی را ندارند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته