دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1394 - 16:53
کارشناسان و نمایندگان مجلس به آنا پاسخ دادند

آیا پرونده فساد با «سکوت رسانه‌ها» بسته می‌شود؟!

وزیر دادگستری پس از حضور وزیر کشور در مجلس و ارائه توضیحاتی که به عذرخواهی ختم شد، از رسانه‌ها خواست تا دیگر این موضوع را پیگیری نکنند.
کد خبر : 15617

گروه سیاسی- مصطفی سعیدی: پس از حضور وزیر کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و گزارش از ورود پول‌های کثیف به سیاست که با عذرخواهی عبدالرضا رحمانی فضلی از قول رسانه‌های منجر شد، مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری در جمع خبرنگاران از رسانه‌ها خواست تا دیگر موضوع پول‌های کثیف را ادامه ندهند.


پورمحمدی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در جمع خبرنگاران درباره‌ موضوع پول‌های کثیف که وزیر کشور از آن خبر داده بود، گفت: قرار است که شما این موضوع را ادامه ندهید و بنده در گفت‌وگوی ویژه گفتم که ما باید نسبت به تعیین و تکلیف هزینه انتخاباتی اقدام کنیم. به نظرم باید موضوع پول کثیف تکلیفش روشن شود البته سیاست‌گذاری لازم در این زمینه انجام شده که از مجمع تشخیص به دولت و نهایتا از دولت به مجلس می‌رود.


وی افزود:‌ کار مهم این است که پول ناروا و غیرقانونی و ناصواب هر کجا که برود ما آن را قبول نکنیم، بخصوص در محیط انتخاباتی. ما باید این موضوع را کنترل کنیم البته پول کثیف نباید این‌چنین در رسانه‌ها و افکارعمومی و اظهارنظرها پرداخته می‌شد. اکنون این موضوع به کشمکش سیاسی تبدیل شده است و استفاده سیاسی و بهره‌برداری سیاسی از این موضوع غلط است.


درخواست سکوت رسانه‌ای از سوی وزیر دادگستری، واکنش‌های متفاوتی در پی داشت که خبرنگار آنا با برخی نمایندگان مجلس و فعالان مطبوعاتی به تحلیل و بررسی آن پرداخت.


فتاحی: نباید اجازه دهیم که در مبارزه با مفاسد مطبوعات کنار گذاشته شوند



عابد فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به حضور وزیر کشور در جلسه علنی مجلس و گزارش وی از احتمال ورود پول‌های کثیف به سیاست، اظهار کرد: به نظر بنده اگر این هفته شاهد حضور وزیر کشور در صحن علنی مجلس بودیم به دلیل پرداختن رسانه‌ها و حساسیت آنها بر مسئله پول‌های کثیف بود.


وی با اشاره نقش رسانه‌ها در پردازش موضوع پول‌های کثیف گفت: درباره موضوع‌ پول‌های کثیف، تحلیل و نقد و بررسی‌های متفاوتی را در چند ماه اخیر منتشر کردند و بنده برعکس بسیاری از همکارانم که معتقدند وزیر کشور در جلسه روز یکشنبه شکست‌خورده از مجلس بیرون رفت، بر این باورم که در طول دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی این روز یکی از پرشورترین روزهای مجلس بود.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه «اگر پیش از این و در دولت قبل نیز این هشدارها داده می‌شد، امثال «بابک زنجانی» و «تمساح خلیج» رشد نمی‌کردند»،‌ تأکید کرد:ما نباید اجازه بدهیم که مطبوعات در زمینه مبارزه با مفاسد کنار گذاشته شوند، اگر این اتفاق بیفتد ما نمی‌توانیم به حقایق برسیم و در جامعه بدون اطلاع‌رسانی، فسادها بیشتر می‌شود.


نماینده ارومیه در مجلس، معتقد است که مسئولان باید به مطبوعات و رسانه‌ها عزت و قدرت بدهند تا خبرنگاران و رسانه‌ها بدون ترس و دلهره به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی بپردازند.


فتاحی در پایان با قدردانی از رسانه‌ها خاطرنشان کرد: بنده از اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در موضوع پول‌های کثیف تشکر می‌کنم چراکه اگر رسانه‌ها نبودند ما وزیر کشور را برای ارائه این گزارش به مجلس دعوت نمی‌کردیم و اگر وزیر کشور نمی‌آمد و هشدار نمی‌داد، از وجود افراد میلیاردری که قصد نفوذ در قدرت و سیاست دارند خبر نداشتیم.


بنده به عنوان یک نماینده از وزیر کشور سپاسگزارم که به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزیر کشور در جلسه علنی مجلس حضور یافت، به نظر بنده خدمتی که رحمانی‌فضلی در جلسه روز یکشنبه برای مردم و نظام انجام داد، قابل احترام است.


قاضی‌پور: رسانه‌ها در تفحص از سازمان تأمین اجتماعی کمک زیادی به ما کردند/ سکوت رسانه‌ها به استبداد منجر می‌شود



نادر قاضی‌پور نماینده دیگر ارومیه نیز در گفت‌وگو با آنا، درباره وظیفه رسانه‌‌ها در اطلاع‌رسانی مفاسد و مواضع مسئولان در برخورد با آنها اظهار کرد: هر جا رسانه‌ها ورود و موضوعی را نقد و درباره آن شفاف‌سازی کردند، سالم‌سازی در پی داشته است.


این نماینده مردم که در هیئت تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی عضویت داشته است، با بیان اینکه «در روند بررسی تخلفات سازمان تأمین اجتماعی دولت سابق، رسانه‌ها کمک زیادی به تفحص از این سازمان کردند»، گفت: زمانی که ما با خبرنگاران مصاحبه می‌کنیم و از وقوع یک فساد خبر می‌دهیم، کسانی‌ که از موضوع اطلاعاتی دارند آن را با ما در میان می‌گذارند و مسئولان نیز نسبت به موضوع حساس می‌شوند.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اضافه کرد: به عنوان نمونه، زمانی که از طریق رسانه‌ها اعلام شد یکی از دکل‌های نفتی ایران گم شده است، افرادی که از موضوع اطلاع داشتند با مسئولان تماس گرفتند و درباره جزئیات آن خبر دادند.


وی در ادامه به حضور وزیر کشور در جلسه علنی مجلس و گزارش وی درباره ورود پول‌های کثیف به سیاست اشاره و تصریح کرد: ما نباید در کشور اختلاف به وجود بیاوریم، اگر وزیر کشور اسنادی از ورود پول‌های کثیف به سیاست و انتخابات در اختیار دارد باید از طریق دستگاه‌های مربوطه اقدام کند و رسانه‌ها نیز موضوع را پیگیری کنند.


قاضی‌پور ادامه داد: رحمانی‌فضلی باید بگوید پول‌های کثیف در اختیار چه کسانی است و قاچاقچیان مواد مخدر در کدام دوره افرادی در مجلس داشتند و این افراد در این دوره مجلس بودند یا ادوار گذشته مجلس. این‌ موارد باید مشخص شود و رسانه‌ها نیز باید به وظیفه اطلاع‌رسانی خود بپردازند.


نماینده ارومیه در مجلس با تأکید بر اینکه «رسانه‌ها وظیفه دارند برای شفاف‌سازی موضوعات جامعه اقدام کنند»، گفت: اگر رسانه‌ها این کار را نکنند و از آنها بخواهیم که در برابر مفاسد سکوت کنند، به تدریج اختناق در جامعه حاکم می‌شود، اختناق نیز منجر به استبداد و استبداد نیز به فساد ختم می‌شود که برای نظام بسیار مضر است.


قاضی‌پور خاطرنشان کرد: رسانه‌ها واسط ارتباطی بین مسئولان و مردم هستند که اطلاعات را از طریق منابع خود و مسئولان در مردم اختیار مردم می‌گذارند و در برخورد با مفاسد پیشگام هستند.


فیاض زاهد: پول کثیف در غیبت رسانه‌ها شکل می‌گیرد/ مسئولان به جای دعوت به سکوت از رسانه‌ها بخواهند گزارش دهند



فیاض زاهد نیز در گفت‌وگو با آنا، درباره واکنش مقامات دولتی به انعکاس رفتار وزیر کشور در رسانه‌ها اظهار کرد: پول کثیف در غیبت رسانه‌ها شکل می‌گیرد. در جامعه‌ای که رسانه‌های قدرتمند و مستقل حضور داشته باشند، اجازه نمی‌دهند که زحمت پیگیری این مسئله به دوش مقامات قضایی بیفتد.


زاهد در تشریح این اظهار نظر خود گفت: رسانه‌ها به عنوان قدرت ناظر، جامعه را شفاف می‌کنند و در این حالت کمتر سیاست‌مداری به خودش جرأت می‌دهد که به پول‌های کثیف دست بزند و بر این اساس، نظامی مبتنی بر دست‌کش‌های سفید و دست‌های پاک شکل می‌گیرد.


وی ادامه داد: وقتی مسئله فساد را به اتاق‌های دربسته و در محفل‌ها و انجمن‌ها، بدون حضور رسانه‌ها و به دور از چشم مردم مطرح و بررسی می‌کنند، امکان بروز هرگونه مفسده‌ای وجود دارد.


زاهد با اشاره به اظهارات مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری که از رسانه‌ها خواسته است ماجرای پول کثیف را ادامه ندهند،‌ گفت: به جناب پورمحمدی توصیه می‌کنم که نه تنها اجازه سکوت به رسانه‌ها را ندهد، بلکه از رسانه‌ها بخواهند که به عنوان چشمان بیدار جامعه، مسائل مربوط به فسادهای سیاسی و مالی را گزارش دهند.


این روزنامه‌نگار معتقد است که مسئولان ما نیازمند بازنگری در افکارشان هستند. چون اگر رسانه‌ها حضور داشته باشند، کار آنها هم راحت‌تر خواهد شد. چون رسانه‌ها به نظام قضایی بیشتر کمک می‌کنند.


وی در مورد مسئله وجود پول کثیف در عرصه سیاست تصریح کرد: بدیهی است که ثروت و قدرت یکدیگر را دوست دارند و همدیگر را پیدا می‌کنند.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: ماکیاولی در کتاب شهریار خود لذت این دو را به صورت تئوریک به ما نشان داده است. هرجا قدرت باشد ثروت به آن نزدیک می‌شود. از طرفی ثروت هر وقت زیاد شد، به قدرت میل پیدا می‌کند.


زاهد تأکید کرد: فقط در جوامعی که انتخابات آزاد، رسانه‌های مستقل و احزاب قدرتمند وجود دارند و منتقدان از امنیت لازم برای آزادی نظر خود برخوردار هستند، فساد کمتر دیده می‌شود.


وی گفت: فساد در کشورهای پیشرفته هم رخ می‌دهد، ولی با سیستم‌ها و ابزارهایی که در اختیار دارند سطح آن را محدود می‌کنند و کاهش می‌دهند.


فیاض زاهد اظهار کرد: طبع بشر فسادپذیر است و حتما باید تابع نظارت باشد. هرجا قدرتی وجود دارد باید امکان نظارت بر آن نیز باشد، تا به این ترتیب راه تمایل به سوء‌استفاده از موقعیت محدود شود.


سلطانی: امثال بابک زنجانی‌، مصداق ورود پول کثیف به عرصه قدرت هستند/ رسانه‌ها بازوی برخورد با مفاسد هستند



امیرعباس سلطانی در گفت‌وگو با آنا، درباره سخنان مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، درباره موضوع پول‌های کثیف که گفته بود دیگر رسانه‌ها این موضوع را ادامه ندهند، اظهار کرد: من اعتقاد دارم اگر رسانه‌ها در مسائل مرتبط با مفاسد اقتصادی و اختلاس‌هایی که می‌شود ورود نکنند، رسالت خود را انجام نداده‌اند.


عضو کمیته پیگیری پرونده «بابک زنجانی» با بیان اینکه «سکوت رسانه‌ها در برابر فسادهای جامعه، نوعی خیانت است»، گفت: اگر امثال بابک زنجانی‌ها و دیگران که فسادهای مالی گسترده‌ای انجام دادند و اموال بیت‌المال را به غارت بردند، دستگیر و تحت پیگیری‌های قانونی قرار گرفتند، یکی از عمده دلایل آن افشاگری رسانه‌ها بود.


نماینده بروجن در مجلس افزود: رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی دقیق و آماده‌سازی اذهان عمومی، برخورد با مفسدان و اختلاس‌گران را پیگیری می‌کنند و به نوعی بازوی برخورد با متخلفان هستند.


وی در پاسخ به این سؤال که «شما آیا به دلیل همکاری که رسانه‌ها درخصوص افشاگری پرونده بابک زنجانی داشتید، در طول این مدت تذکری دریافت کردید؟» تصریح کرد: بله، دو،سه بار احضار شدم؛ اما بر اساس اصل 86 قانون اساسی بنده موظفم به عنوان یک نماینده مجلس وظیفه قانونی خودم را انجام دهم و تا زمان محاکمه بابک زنجانی و بازگشت بیت‌المال انجام وظیفه خواهم کرد.


عضو کمیسیون انرژی مجلس، همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا در بررسی پرونده بابک زنجانی به اسنادی از دخالت در انتخابات برخوردید؟» گفت: پول‌هایی که در اختیار بابک زنجانی بود، پول مردم بوده است و پول کثیف محسوب می‌شود که احتمال دارد با هدف نفوذ در قدرت و سیاست هم هزینه شده باشد، البته درباره اسناد آن باید از قوه قضائیه سؤال کنید. اما این خود مصداقی برای ورود پول کثیف به عرصه قدرت است.


جعفرزاده ایمن‌آبادی:‌ فرمان سکوت به رسانه‌ها در برابر مفاسد، یعنی تعطیلی رسالت آنها



غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نیز در گفت‌وگو با آنا، درباره نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی مفاسد موجود در کشور گفت: شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی، از وظایف و رسالت رسانه‌هاست و رسانه باید همیشه مطالبه‌گر حقوق مردم و سمبل آگاهی‌بخشی در جامعه باشند.


نماینده رشت در مجلس به حضور وزیر کشور در جلسه علنی مجلس و اظهارات وزیر دادگستری درباره سکوت رسانه در موضوع پول‌های کثیف اشاره و تصریح کرد: اینکه وزیر کشور در جلسه علنی مجلس حضور پیدا می‌کند و از واردات 27 هزار خودرو توسط کمیته امداد خبر می‌دهد، به نوعی او فقط کد داده است و پیگیری این موضوع علاوه بر مسئولان برعهده رسانه‌ها نیز است؛ نمی‌توان از آنها خواست تا سکوت کنند و به وظیفه خود عمل نکنند.


وی تأکید کرد: درخواست و دستور سکوت به رسانه‌ها در برابر مفاسد، به معنای تعطیلی رسالت آنهاست.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه «رسانه‌ها باید در چارچوپ قانون، کار خود را انجام دهند»، خاطرنشان کرد: یکی از بهترین سیستم‌های نظارتی در کشور رسانه‌ها هستند که البته تعداد کمی از آنها اخلاق را رعایت نمی‌کنند، اما در مجموع رسانه‌ها باید با حفظ حرمت و حقوق افراد به مسائل روز جامعه و کشور ورود کنند و چشم بینای جامعه و رابط بین مردم و مسئولان باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته