دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش هفتگی بورس تهران:

کاهش 0.8 درصدی شاخص کل/ افزایش تنش سیاسی بین‌الملل عامل سرمایه‌گریزی از بازار سرمایه

بازار سهام درهفته گذشته  تحت تاثیر بازگشایی نماد بانک ملت آغاز شد و انتظار سهامداران برای بازگشایی دیگر نمادهای بانکی احتیاط را در دستور کار آنها قرار داد. این موضوع به همراه افزایش تنش های سیاسی بین الملل میان ایران و آمریکا سرمایه گریزی از بازار سرمایه را در پی داشته است و در نهایت در آخرین روز کاری هفته گذشته با باز گشایی نماد بانک تجارت باز هم شاخص کل افت شدیدی را تجربه کرد. البته در روزهای دو شنبه و سه شنبه هفته تحت تاثیر سفر هیات تجاری و سیاسی کشور فرانسه به ایران شاهد رونق نسبی در بازار بودیم.
کد خبر : 156077

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، در بازار جهانی نیز تصمیمات غیر منتظره رییس جمهور آمریکا و افزایش تنش‌های سیاسی در آمریکا که موجب اخراج وزیر دادگستری این کشور شده است و همچنین درگیری حقوقی آمریکا با آلمان، موجب افت ارزش دلار شد و در پی آن بهای جهانی طلا افزایش یافته است. در بازار داخل نیز دلار با 0.2 درصد افت به 3802 تومان رسیده است.


در روند معاملات هفته گذشته شاخص کل بورس تهران با افت 0.8 درصدی به 77414.9 واحد رسیده که محدوده کمینه 4 ماه اخیر است. از سوی دیگر شاخص فرابوس در این هفته 1.5 درصد رشد داشته است. گروه بانک و در صدر آن، بانک تجارت بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشته و از سویی دیگر گروه خودرو و ساخت قطعات از افت بیشتر شاخص کل جلوگیری کرده‌اند. سایپا و ملی صنایع مس ایران نیز به ترتیب بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشته‌اند.


در میان صنایع، گروه استخراج نفت و تنها شرکت حاضر در این گروه یعنی حفاری شمال بیشترین افت هفتگی را داشته‌اند. انتشار اخبار مثبت مختلف در مورد بانک‌های ملت و تجارت نتوانست جلوی افت این گروه را بگیرد و شاخص گروه بانکی در پی افت سنگین بانک تجارت 5.6 درصد افت داشته است. پس از کش و قوس‌های فراوان، نماد بانک تجارت در آخرین ساعات معاملاتی هفته بازگشایی شده و مطابق انتظار ارزش سهام این بانک با افت سنگین 33.8 درصدی مواجه شده است. قبلا مدیر عامل بانک تجارت از ثبت شکایت این بانک در دادگاه اتحادیه اروپا برای مطالبه خسارات وارده در زمان تحریم ها با هدف صیانت از منافع سهامداران و مشتریان بانک خبر داده بود.


همچنین در اخبار هفته گذشته مشاهده می شود که با تصویب هیأت وزیران، به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده شده تا از محل حساب مازاد دارایی‌های خارجی ایران نزد بانک مرکزی، بدهی‌های دولت به بانک‌های عامل را تا سقف 146.2 هزار میلیارد ریال تسویه کند. بر اساس این مصوبه بانک‌های ملت، تجارت و صادرات به ترتیب ۱۷,۲ هزار، ۳۲ هزار و ۲۵ هزار میلیارد ریال از مطالباتشان از دولت را دریافت می‌کنند.


از سوی دیگر بر اساس مصوبه هیأت دولت و جهت حمایت از صنعت سیمان، وزارت راه مجاز به خرید دو میلیون تن سیمان شده است. به گفته دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، تأمین مالی این طرح به صورت ال سی داخلی توسط بانک مسکن انجام خواهد شد و براساس توافق به عمل آمده با وزارت راه، پول کارخانجات نسیه‌ای پرداخت نخواهد شد.


آمارهای اقتصاد کلان


به گزارش مرکز آمار، در 12 ماه منتهی به دی ماه 95 نرخ تورم شهری سالانه 6.9 درصد و نرخ تورم شهری نقطه به نقطه در دی ماه 6.3 درصد است. ماه گذشته این نرخ‌ها به ترتیب 7.2 و 5.7 درصد اعلام شده بودند. این مرکز در گزارش دیگری برای 12 ماهه منتهی به دی ماه 95، نرخ تورم سالانه روستایی را 7.1 درصد و همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه روستایی را در دی ماه 7.1 درصد اعلام کرده که هر دو نرخ نسبت به اعلام قبلی در آذرماه، 0.1 واحد درصد کاهش داشته‌اند. بانک مرکزی نیز نرخ تورم نقطه به نقطه در سمت تولید کننده را برای دی ماه امسال 8.5 درصد اعلام کرده است.


انجمن جهانی آهن و فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که در سال 2016 تولید فولاد ایران با رشد 10.8 درصدی به 17.9 میلیون تن رسیده است. بر اساس این گزارش، ایران با سهم 1.1 درصدی از کل تولید فولاد جهان، چهاردهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است.


بانک جهانی نیز به تازگی گزارشی از پیش‌بینی قیمت کالاها در سال 2017 منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، قیمت نفت برای سال‌جاری، 55 دلار به ازای هر بشکه پیش‌بینی شده است. همچنین قیمت فلزات نیز 11 درصد افزایش خواهد یافت که علت این افزایش، کاهش بیشتر عرضه و افزایش تقاضا از طرف چین و اقتصادهای پیشرفته اعلام شده است. نمودار بانک جهانی نشان می‌دهد قیمت کالاها در سه گروه کشاورزی، فلزات و انرژی که طی سال‌های 2011 تا 2016 روندی نزولی داشته، در سال 2017 با افزایش روبه‌رو خواهد بود و بر خلاف این روند، قیمت فلزات گران بها به علت افزایش نرخ بهره و کاهش سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن، 7 درصد کاهش خواهد یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته