دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1395 - 10:44

اولین تحریم‌های ترامپ علیه ایران در راه است

دولت جدید آمریکا احتمالا امروز (جمعه) تحریم‌های جدیدی را علیه چند شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی اعمال خواهد کرد.
کد خبر : 156042

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از رویترز، منابع آگاه روز پنجشنبه گفتند، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با هدف افزایش فشارها بر تهران و مقابله با آنچه رفتارهای بی ثبات کننده ایران توصیف شده، به زودی تحریم‌های جدیدی را علیه چند نهاد ایرانی وضع خواهد کرد.


این منابع گفتند، دولت جدید آمریکا در اولین اقدام ملموس خود از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در 20 ژانویه (1 بهمن) خود را برای وضع تحریم‌های جدیدی علیه بیش از 24 نهاد ایرانی آماده می‌کند. همین دیروز بود که ترامپ تاکید کرد که در خصوص ایران «هیچ گزینه‌ای از روی میز برداشته نشده است.» منابع آگاه افزودند، انتظار می‌رود تحریم‌های جدید علیه ایران روز جمعه اعلام شود.


تحریم‌های جدید که به موجب دستورات اجرایی موجود در زمینه تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی اعمال خواهند شد، اولین اقدام تهاجمی آمریکا علیه ایران در چهارچوب دولت دونالد ترامپ خواهد بود.


این منابع گفتند، این بسته تحریمی که تعدادی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایرانی را هدف قرار خواهد داد به گونه‌ای طراحی شده تا توافق هسته‌ای سال 2015 بین ایران و قدرت‌های جهانی را نقض نکند.


منابع مذکور اضافه کردند، کار روی تحریم‌های جدید علیه ایران از مدتی قبل آغاز شده بود و تصمیم ایران برای آزمایش موشکی بالستیک در روز یکشنبه، به اجرایی شدن تصمیم ترامپ در زمینه اعمال تحریم‌های بیشتر کمک کرده، هرچند که واشنگتن، تهران را به نقض توافق هسته‌ای متهم نکرده است.


کاخ سفید از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.


یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «به عنوان سیاست معیار، ما در مورد تصمیمات در زمینه اعمال تحریم‌ها قبل از اعلام رسمی صحبتی نمی‌کنیم.»


موضع واشنگتن علیه تهران زمانی سرسختانه‌تر شد که روز چهارشنبه زمانی که مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ اعلام کرد که پس از آزمایش موشکی اخیر، واشنگتن به صورت رسمی تهران را «تحت نظارت قرار داده است،» و یک مقام ارشد آمریکایی نیز گفت که واشنگتن در حال بررسی نحوه پاسخگویی به این اقدام است.


علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر عالی ایران، دیروز گفته بود که کشورش تسلیم تهدیدات «بی اثر» یک «فرد بی تجربه» در مورد برنامه موشکی بالستیک خود نخواهد شد.


ولایتی در سخنان خود به طور مشخص به هیچ مقام آمریکایی ای اشاره نکرده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب