دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست پرحاشیه پرسش و پاسخ فیلم «ماه گرفتگی«

اطیابی: خواستم بگویم اگر میرحسین موسوی سکوت کرده بود، الان رییس جمهور بود!

نشست پرسش و پاسخ فیلم «ماه گرفتگی» به کارگردانی مسعود اطیابی و با حواشی و یحث های سیاسی برگزار شد.
کد خبر : 155998

به گزارش گروه فرهنگی آنا؛ مسعود اطیابی، کارگردان فیلم در ابتدای نشست گفت: با وجود اینکه عده ای سالن را ترک کردند، خوشحالم که امکان گفت‌وگو وجود دارد و اگر همان افراد در جشنواره فیلمی داشته باشند قطعا آثارشان را خواهم دید.


وی با بیان اینکه داستان فیلم را دقیقا در واقعیت دیده بودم، ادامه داد: طبیعتا فیلم کامل نیست و هنر کامل تنها از آن خدا است و از شما می خواهم خودتان را سانسور نکنید و اگر حرفی دارید در این نشست مطرح کنید.


هادی انباردار، تهیه کننده گفت: تولید «ماه گرفتگی» بسیار سخت بود و سعی کردیم که کار را به جشنواره سال قبل برسانیم که این اتفاق نیفتاد. گاهی شرایط ایجاد می شد که همکاری با این پروژه برای عده ای سخت می شد، با این حال گروه خوبی را در تولید داشتیم.


انباردار بیان داشت: خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه اینستاگرام به دلیل پخش ابن فیلم قطع شده است، در حالی که اصلا. نمی دانم قطع شدن فضای مجازی چه ارتباطی به پخش فیلم ما دارد و اینگونه اخبار ما را دچار استرس می کرد.


اطیابی درباره نشان دادن لباس شخصی ها در زندان اوین گفت: در فیلمم همان چیزهایی که وجود دارد را نشان داده ام، البته فضا را بسیار سردتر از واقعیت به تصویر کشیدم و پیشنهاد می کنم زندان را ببینید و بعد خودتان درباره سکانس های زندان اوین دز فیلم قضاوت کنید.


اطیابی درباره سکانس مسجد لولاگر گفت: فضای این لوکیشن را دقیقا شبیه به عکس های موجود بازسازی کرده ام و در حقیقت نباید وارد ایرادات خنده دار گشت، با این حال از همان ابتدا گفتم که فیلمم دارای نقض هایی است.


انباردار درباره به تصویر کشیدن عکس میرحسین موسوی علی رغم ممنوع التصویر بودن وی گفت: ما کار را دو روز برای کوچک بودن پوستر موسوی متوقف کردیم، البته زمانی که پوستر را نصب کردیم مورد ماخذه قرار گرفتیم که چرا پوستر موسوی در خیابان نصب شده است ولی زمانی که گفتیم در حال فیلمبرداری هستیم، دیگر مشکلی پیش نیامد.


اطیابی در ادامه گفت: اتفاقات به تصویر کشیده در فیلم واقعا در سال 88 رخ داده و ما درباره گفتمان غلطی که آن سال بین رجال سیاسی وجود داشت، حرف زدیم. بر این باورم اگر موسوی سکوت کرده بود الان رییس جمهور بود و احمدی نژادی که مردم را خس و خاشاک خواند، اشتباهی حرف زد.


اطیابی گفت: بین 100 بازیگری که فیلمنامه را خواندند تنها 2 نفر همان ابتدا گفتند که بازی نمی کنند ولی مابقی یا سر پروژه دیگری بودند و یا بعدا تحت فشار از طریق مختلف اعلام کردند که حاضر به بازی نیستند ولی کامبیز دیرباز از همان ابتدا مدنظر ما بوده است.


انباردار در پاسخ به این سوال که قبلا عنوان شده بود با علیرام نورایی درباره این پروژه صحبت شده است، گفت: ما برای انتخاب بازیگران با افراد زیادی صحبت کردیم ولی بازه زمانی ما در نهایت به گونه ای شد که توانستیم با دیرباز همکاری کنیم


دیرباز در همین زمینه افزود: حق طبیعی هر کارگردانی است که لیست بلندی از بازیگران را داشته باشند و حق مسلم هر بازیگری نیز است که حضور و یا عدم حضور در فیلمی را انتخاب کند و حتی بسیار خوشحال می شدم که علیرام این فیلم را بازی کند، با این حال با توجه به حواشی قلاده های طلا و پایان نامه، بنده نیز نگرانی های داشتم ولی چون شخصیت اطیابی را می شناختم، پذیرفتم و اگر پیشنهاد بازی در این فیلم از طرف هر فرد دیگری بود، قطعا بیشتر درباره حضورم تحقیق می کردم .


دیرباز گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که بازیگر نقش شمر را کتک می زنند، ولی آن فردی که نقش شمر را بازی می کند، نیتش این است که تعزیه زنده بماند حتی اگر کتک بخورد، من نیز نیتم بالایی بود حتی اگر برای بازی در این فیلم، چوب بخورم.


اطیابی درباره ارزش افزوده فیلم «ماه گرفتگی» تصریح کرد: فیلم قطعا سالیان بعد مرجعی خواهد شد و در این خصوص مطمئن هستم و حرف های گفته شده در فیلم، حرف کمی نبوده است، شاید عده ای دیالوگ خس و خاشاک را دوست داشته باشند ولی این دیالوگ که اگر آن فرد 4 سال سکوت می کرد را دوست ندارند.


انباردار درباره فروش فیلم گفت: قطعا هر کسی که فیلمی را تولید می کند یه مخاطب و فروش آن فکر می کند و سعی کردیم در فیلم نگاه عادلانه داشته باشیم و فصل نمایش فیلم نیز باید قبل از انتخابات باشد، چرا که مشخص نیست فضا بعد از انتخابات چطور خواهد بود و اصلا امکان نمایش پیدا می کند یا خیر.


اهالی رسانه به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تمام تحریم هایی که امروزه شاهد آن هستیم مربوط به سال 88 است و توقع مان این است که تمام اتفاقات آن هشت ماه را در این فیلم به تصویر می کشیدید، با گفتن بیانیه سیاسی نخوانید، سینما است نه رسانه ملی، ابن چه سوالی است، واکنش نشان دادند و به دوربینی که روی میز به سمت خبرنگاران نصب شده بود، اعتراض کردند.


انباردار تصریح کرد: زمانی که درخواست پروانه ساخت را ارائه کردیم، تلاش کردند که ما را از ساخت این فیلم منصرف کنند و به راحتی پروانه را صادر نکردند، با این حال گفتم این فیلم قطعا ساخته خواهد شد و چه بهتر است که کارگردانی آن را اطیابی بر عهده بگیرد تا شاهد باشیم فیلم به اصطلاح به یک سمت غش نکند.


اطیابی درباره تغییرات اعمال شده در فیلمنامه گفت: خوشحالم که دو طیف سیاسی از فیلم راضی نیستند و شاید در این میان خدا راضی باشد.


اطیابی درباره برنده شدن فیلم در سودای سیمرغ گفت: جشنواره فیلم فجر متعلق به سینمای ایران است و باید همه فیلم ها را ببینم تا نظر دهم و قطعا در جشنواره فیلم های بهتری از فیلم بنده حضور دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته