شرایط پرداخت مستمری از کار افتادگی به بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، براساس قوانین این سازمان، در صورتی که بیمه شده طبق نظر کمیسیون پزشکی 66 درصد و بیشتر از توان خود برای کار را از دست داده باشد، چه این صدمه بر اثر حوادث ناشی از کار و بیماری حرفهای باشد و یا اینکه بر اثر حوادث و بیماریهای عادی بیمه شده باشد، از کار افتاده کلی شناخته میشود.
براساس ضوابط سازمان تأمین اجتماعی در صورتی که از کار افتادگی بیمه شده بین 10 تا 33 درصد باشد و بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار دچار آسیب شده باشد استحقاق دریافت غرامت مقطوع نقص عضو را خواهد داشت.
براین اساس اگر میزان کاهش توانایی کار بیمه شده بر اساس نظر کمیسیون پزشکی بین 33 تا 66 درصد باشد، در صورتی که صدمه وارده به بیمه شده بر اثر حوادث ناشی از کار باشد وی از کار افتاده جزیی ناشی از کار شناخته میشود.
همچنین چنانچه بیمه شدهای در اثر حوادث غیر ناشی از کار و یا بیماریهای عادی آسیب دیده و توانایی خود را حسب نظر کمیسیونهای پزشکی پیشبینی شده در قانون تامین اجتماعی به صورت کامل از دست بدهد در چارچوب قانون و با احراز شرایط قانونی مورد حمایت قرار میگیرد.
براساس این گزارش، در این صورت مستمری تنها به بیمه شدهای تعلق میگیرد که ظرف 10 سال قبل از تاریخ وقوع حادثه غیر ناشی از کار یا شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی کلی، دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان بوده و نیز ظرف یک سال قبل از تاریخ وقوع حادثه یا بیماری مورد بحث دارای 90 روز سابقه پرداخت حق بیمه باشند.
همچنین بیمه شدگانی که طبق نظریه پزشک معالج به عنوان از کار افتاده کلی معرفی میشوند در صورتی که نظر پزشک معالج توسط کمیسیون پزشکی تایید شود برای برقراری مستمری از کارافتادگی باید با در دست داشتن نظریه کمیسیونهای پزشکی بدوی یا تجدید نظر، تصویر شناسنامه بیمه شده و افراد تحت تکفل خویش، کارت ملی و تصویر سند ازدواج به آخرین شعبه تامین اجتماعی که دریافت کننده حق بیمه آنان است، مراجعه کنند.
انتهای پیام/