دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1395 - 10:37
محسن حاجی میرزایی *

واگذاری طرح‌های عمرانی دولت!

کد خبر : 155862

بخشی از وقت جلسه دیروز هیات دولت به استماع و بررسی گزارش سازمان برنامه و بودجه از اقدامات و نتائج واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی اختصاص داشت. واگذاری طرح های عمرانی به چند دلیل، ضروری و مهم است:


اول. یکی از موضوعات مهم و راهبردی در اداره کشور، فراغت دولت از تصدی‌گری و تمرکز بر نقش‌های حاکمیتی و تنظیم‌گری است. تصدی های دولتی به بزرگ شدن دولت و اشتغال آن به امور غیر ضروری و انصراف از یا کاستی در مأموریت‌های اصلی منجر می شود، هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد و به دلیل اقتضائات و شرائط خاص بخش دولتی از کارائی و اثربخشی لازم برخوردار نخواهد بود. درآمدهای سرشار نفتی و اشتیاق به دخالت در همه امور به تدریج دولت‌های ما را بزرگ کرده است و از تحرک مناسب آن کاسته است. از سالها قبل، موضوع کاستن از تصدی ها و اهتمام به ماموریتهای حاکمیتی مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته است اما همچنان وابستگی به رویه های پیشین، توفیق در سبک کردن بارهای تصدی را با مانع جدی مواجه کرده است.


دوم. در طی چند دهه اخیر موضوع طرح های نیمه تمام یکی از دغدغه های مهم دولتها بوده است و معمولا ضمن انتقاد از دولتهای قبلی به خاطر ایجاد تعهداتی فراتر از ظرفیت منابع مالی در دسترس، خود نیز عملا به دلایل متعددی بر آن افزوده اند (این دلائل را می توان جداگانه مورد بحث قرار داد). تعیین تکلیف این طرح ها یک ضرورت مهم است. طولانی شدن اجرای طرح ها موجب افزایش هزینه های آن می شود، ارزش اقتصادی آن را به دلیل تاخیر در بهره برداری به چالش می کشد و به شکل گیری نوعی حس ناکارآمدی در جامعه نسبت به مدیران منجر می شود.


سوم. منابع دولتی برای پاسخگویی به نیازهای متنوع و بسیار گسترده توسعه و پیشرفت کشور از کفایت لازم برخوردار نیست و شتاب دادن به روند پیشرفت و تعالی کشور به منابعی بسیار بیشتر از منابع دولتی نیاز دارد و به همین دلیل جلب مشارکت سرمایه های داخلی و خارجی برای عمران و آبادانی کشور یک ضرورت راهبردی است.


بنابراین، واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی هم از جهت کاستن از بار تصدی‌های دولتی، تسریع در تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام و هم کاستن از هزینه های عمرانی و جاری دولت یک اقدام اساسی و مهم است که در دیدار هیات دولت با مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید ایشان قرار گرفت و از تاثیر این اقدام در توسعه اشتغال سخن گفتند. در برنامه های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز واگذاری 2500 طرح عمرانی به بخش خصوصی تصریح شده است.


گزارش سازمان برنامه هرچند از توفیق دولت در واگذاری 2529 طرح و عملکردی بیش از هدف تعیین شده در سال جاری حکایت دارد اما با عنایت به حدود 500 هزار میلیارد تومان طرح های نیمه تمام در کشور به نظر می رسد که این روند بایستی شتاب و دولت و مجلس با حذف و اصلاح موانع پیشروی این اقدام، زمینه را برای افزایش هرچه بیشتر واگذاری ها مساعد کنند.


* دبیر هیأت دولت


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب