دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1395 - 16:17
زهرا احمدی‌پور:

هنر تولید صنایع دستی وارد آموزش رسمی در مدارس شود/ صنایع‌دستی برای بقا در بازار، باید روزآمد شود

مراسم قدردانی از برگزیدگان نخستین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، امروز 13 بهمن‌ماه با حضور زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بهمن نامورمطلق معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، محمدحسین ایمانی‌خوشخو رئیس کمیسیون هنری و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 155774

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، زهرا احمدی‌پور ضمن اعلام اینکه موزه سنگ امروز در خراسان افتتاح خواهد شد، گفت: خوشحالم که دهه فجر را از روز گذشته با رویدادهای خوبی شروع کردیم که می‌تواند برای عرصه فرهنگ و هنر ماندگار باشد.


وی یادآور شد: روز گذشته در سالن شماره 1 فرودگاه سرود خمینی‌ ای امام ثبت ملی شد و به عنوان بخشی از میراث انقلاب اسلامی به ثبت رسید. امروز در سال‌های پایانی دهه سوم انقلاب، اولین جشنواره صنایع‌دستی را برگزار می‌کنیم و در تلاش هستیم که سال آینده بیش از یک مرکز و در بیشتر از یک شهر جشنواره صنایع‌دستی را برپا داریم که البته این امر با توجه به تنوع و گوناگونی فعالیت‌هایی که صنایع‌دستی می‌کنند، سال آینده شور و هیجان بیشتری را شاهد باشیم.


زهرا احمدی‌پور عنوان کرد: اگر قرار باشد از شرایط اقتصادی و شرایط سیاسی بحرانی گذر کنیم، نیاز به برگشت و رجوع به صنایع‌دستی داریم که می‌تواند فرصت اشتغال را نیز فراهم کند و امکان سرمایه‌گذاری با میزان کمتری از اعتبارات را به وجود آورد و به واسطه ورود این هنر به عرصه هنر، به حفظ ریشه‌ها و عوامل پیونددهنده ما کمک کند. اراده‌ای که در وجود صنعتگران است باعث روزآمد شدن و باز کردن راه به بازارهای خارجی می‌شود. در نتیجه آینده خوبی در صنایع‌دستی ایجاد ‌شود.


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: مراقبت از صنایع‌ در دست فراموشی و احیای آن و همچنین راه‌اندازی خانه‌های صنایع‌دستی نشان از عزم در بدنه سازمان میراث فرهنگی که اجازه ندهد صنایع‌دستی دچار مشکل شود. در این میان مشکلی چون بیمه هنرمندان و صنعتگران که خارج از اراده سازمان است، از سوی این سازمان در دست پیگیری قرار گرفته تا هرچه زودتر مشکلاتش مرتفع شود.


وی افزود: امسال سال اقتصاد مقاومتی است و یکی از بسته‌ها تقویت صنایع‌دستی که در استان‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی داشته باشیم. سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با نظارت خود کمک کرده تا فرصتی پیش‌روی صنعتگران قرار گیرد.


احمدی‌پور درخصوص مشکلاتی که برای صنعتگران صنایع‌دستی که در بناهای تاریخی نمایشگاه برگزار می‌کنند گفت: ما تلاش می‌کنیم تغییر کاربری برخی بناها نتواند به فعالیت صنایع‌دستی صدمه وارد کند. این مساله هرچه زودتر برطرف می‌شود.


وی در ادامه سخنانش به برپایی بازارچه‌ها برای صادرات صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: این امر با حمایت معاونت صنایع‌دستی در حال پیگیری است و همچنین در بخش مناطق آزاد سعی داریم پایانه‌های اختصاصی صنایع‌دستی داشته باشیم.


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن اشاره به اهمیت کیفیت صنایع‌دستی بیان کرد: کیفیت در تولید صنایع‌دستی به ماندگاری صنایع‌دستی در بازار کمک می‌کند و ورود کالاهای نامرغوب که بخش اعظم آن وارداتی است و رقیب صنایع‌دستی داخلی محسوب می‌شود، با هماهنگی‌های انجام‌ شده واردات صنایع‌دستی بی‌کیفیت کاهش خواهد یافت و ما امیدواریم که شاهد ورود صنایع‌دستی خارجی در بازارهایمان نباشیم.


وی افزود: در این میان خودمان نیز باید فکر کنیم که اگر قرار باشد صنایع‌دستی در بازار بماند، باید روزامد شود و از بسته‌بندی مناسب و کیفیت خوبی برخوردار باشد؛ در این صورت صنایع‌دستی در چرخه فروش دچار مشکل نمی‌شود.


احمدی‌پور افزود: طرح دیگری که معاونت صنایع‌دستی اجرایی می‌کند، رابطه مدارس با صنایع‌دستی است که فردا دومین نمایشگاه آن راه‌اندازی خواهد شد. اگر بخواهیم صنایع‌دستی به کالاهای زندگی وارد شود، کودکان باید مصرف‌کنندگان صنایع‌دستی شوند، بنابراین در این روند باید تولید آن را یاد بگیرند تا تمایل به استفاده از آن پیدا کنند. این باعث می‌شود هنر به آموزش در مدارس رسمی بازگردد. البته ممکن است آموزش در شأن هنر نباشد، ولی قطعا این حرکت راهی برای آموزش هنرهای سنتی خواهد شد. اگر در هر کلاسی یک نفر نسبت به فعالیت‌ در حوزه صنایع‌دستی اقبال پیدا کند، پرورش آن برای ما کافی است و به آن به عنوان یک فن، حرفه‌ و صنعت و پشتوانه فعالیت می‌پردازد.


وی در پایان سخنانش بر اینکه صنایع‌دستی باید تبدیل به سرمایه‌ برای کشور شود، تاکید کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته