دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1395 - 12:54

روسیه: روند سه‌جانبه نظارت بر آتش‌بس سوریه آغاز شد

وزیر امور خارجه روسیه گفت سازوکارهایی که ایران، ترکیه و روسیه برای نظارت بر آتش‌بس در سوریه ایجاد کرده بودند، وارد فاز اجرایی شد.
کد خبر : 155650

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری روسیاالیوم، سرگئی لاوروف در افتتاحیه کمیته همکاری‌های روسیه-کشورهای عربی در ابوظبی گفت: «به‌طور کلی آتش‌بس (در سوریه) برقرار است. روسیه، ترکیه و ایران سازوکارهای لازم برای نظارت بر هماهنگی‌های توافق آتش‌بس را به‌وجود آورده‌اند.»


لاوروف افزود: «این توافق که در مذاکرات هفته گذشته در آستانه به دست آمد بر لزوم مشارکت همه گروه‌های مخالف مسلح سوری تاکید دارد تا با پیوستن به (توافق) آتش‌بس به سوی مذاکرات سیاسی حرکت کنیم.»


وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته (سه‌شنبه) راهی امارات شد. طبق اصول مورد توافق در پیمان‌نامه ویژه ایجاد کمیته روسیه و چهار کشور عربی در سال 2009، در چنین نشست‌هایی وزیر امور خارجه روسیه به‌عنوان رئیس هیات روس، احمد ابوالغیظ دبیرکل اتحادیه عرب و وزیران امور خارجه سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، تونس و الجزایر در سال جاری) و همچنین موریتانی به‌عنوان کشور میزبان نشست سال گذشته و امارات به‌عنوان میزبان نشست سال جاری حضور خواهند یافت.


قرار است در پایان نشست این کمیته بیانیه سیاسی مشترکی صادر شود.


ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود در این نشست طرف‌ها به تبادل نظر درباره تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا با محوریت هماهنگی تلاش‌ها میان روسیه با کشورهای عربی خواهند پرداخت. این هماهنگی‌ها با هدف بهبود اوضاع در منطقه انجام می‌شود.


علاوه بر این، طرف‌ها درباره موضوعات مشترک ازجمله مبارزه با خطر تروریسم و فعالیت گروه‌های تروریستی در برخی کشورهای خاورمیانه، افق‌های حل بحران در منطقه در چارچوب تلاش‌ها با هدف ازسرگیری مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل و ایجاد مناطق خالی از سلاح کشتار جمعی به رایزنی می‌پردازند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته