دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1395 - 12:24

برگزاری نمایشگاه «نجوای قلم» در موزه ملی ایران

به مناسبت دهه مبارک فجر و سالروز جشن پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نمایشگاه و کارگاه آموزشی «نجوای قلم»در موزه ملی ایران برگزار شد.
کد خبر : 155636

به گزارش گروه فرهنگی آنا، نمایشگاه «نجوای قلم» که مروری بر آثار استاد وحید موسوی جزایری است به همراه کارگاه آموزش خط کوفی در آثار معاصر عصرگاه امروز سه شنبه ۱۲ بهمن در گالری موزه دوران اسلامی آغاز به کار کرد.


در مراسم گشایش این نمایشگاه نوکنده مدیر موزه ملی ایران ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت: این نمایشگاه به مناسبت دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در موزه ملی برگزار شده است و موزه ملی در خدمت یکی از بهترین اساتید هنر اسلامی است. استاد جزایری با تلاش‌های فراوان هنر ایرانی – اسلامی را زنده نگه داشته و پیوندی میان گذشته و حال برقرار کرده است. یکی از وظایف موزه ملی نشان دادن فرهنگ و هنر کشور به صورت ملموس است که برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها خود به نوعی احیا کردن هنرهای ایران اسلامی و آشنا کردن نسل جوان امروز با ذوق، هنر و اندیشه ثبت شده در تاریخ ایران به حساب می‌آید.


حمیدرضا قلیچ خانی نیز به عنوان دومین سخنران با اشاره به تالیفات و پژوهش های ارزشمند استاد جزایری گفت:امروز شاهد اوج گرفتن استاد جزایری با دو بال کار عملی و کار پژوهشی هستیم. بسیاری از افرادی که در انجمن خوشنویسی فعالیت دارند تاکنون حتی یک مقاله هم ارائه نکرده اند و به همین دلیل داشتن تالیفات و پژوهش‌های مختلف استاد جزایری باعث تمیز ایشان از سایر هنرمندان خطاطی شده است. توانایی و اعتماد به نفس ایشان و اشراف داشتن به کار یکی دیگر از خصوصیات مهم ایشان است. استاد جزایری از سال ۱۳۶۷ به صورتی حرفه‌ای، سبک‌هاى خوش نویسى سنتى: نسخ فارسی و ثلث را نزد اساتید، آغاز نمود.


در سال ۱۳۷۰تدریس در سطح پیشرفته‌ی سبک هاى فوق را در تهران آغاز کرد و در طی چند سال به کار آموزش خوش نویسی اشتغال داشت. تاکنون، آثار متعدد و متنوعی در زمینه‌ی این دو خط از سوی وی به چاپ رسیده است.


اهمیت مطالعه بر این خطوط (به ویژه خط نسخ)، به دلیل جاری بودن و کاربرد گسترده‌شان در هنر گرافیک و طراحی فونت هایی که همچنان بخش بزرگی از نوشتار معاصر را شامل می‌گردند ، همواره مو‌رد توجه جدی وی بوده‌ است.


در حاشیه آغازین روز نمایشگاه «نجوای قلم» کارگاه آشنایی با خط کوفی و چگونگی تاثیر و نفوذ این خط در هنر معاصر و نحوه نگارش خط کوفی بر روی آثار معاصر از سوی استاد جزایری برای علاقه‌مندان و شرکت کنندگان آموزش داده شد، همچنین در همین راستا شرکت کنندگان در کارگاه بازدید هدفمند از تالار قرآن موزه دوران اسلامی داشتند.


لازم به ذکر است این نمایشگاه از ۱۲تا ۲۲ بهمن در گالری موزه دوران اسلامی، موزه ملی ایران پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان خواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: موزه ملی ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته