کارگردان «موقت»: بعد از جشنواره، فیلم را دوباره تدوین میکنیم
به خبرنگار فرهنگی آنا، نشست خبری فیلم سینمایی «موقت» در ساعات پایانی دوشنبه شب با حضور امیر عزیزی کارگردان، حسن آقاکریمی تهیه کننده، علی تبریزی مدیر فیلمبرداری، علیرضا حسن خانی منتقد، نازنین فراهانی بازیگر در برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست امیر عزیزی گفت: «این نخستین تجربه نمایش اولین فیلمی که ساختهام در سینما بود برای همین صحبت کردن برایم سخت شده است. این فیلمنامه حدود ۴ یا ۵ سال در ذهن من بود و بالاخره فیلم همانی شد که در ذهن داشتم.»
وی در پاسخ به سوالی درباره ریتم کند فیلم گفت: «این فیلم در ۹۰ دقیقه ساخته شده و ساختار آن چیزی بود که همیشه مد نظر داشتم و برای نوع پلانبندیها شاید ریتم فیلم کند به نظر برسد اما بعد از جشنواره در نسخه این اثر بازنگری میکنیم.»
کارگردان فیلم "موقت" درباره هماهنگسازی بازیگران با نابازیگران فیلم گفت: «در این فیلم نمیتوانستیم تمرین دورخوانی انجام دهیم، زیرا مادرم و خواهرم قرار بود بازی کنند و برای یکدستسازی بازی از آقاکریمی خواستم اجازه دهد دفتر فیلمسازی را در منزلمان مستقر کنیم و بازیگران فیلم در طبقه پایین خانه با خواهر و مادر من زندگی کردند و به این تلفیق برای کار رسیدیم.»
عزیزی درباره همکاری با پرویز شهبازی در این فیلم گفت: «شهبازی پذیرفت مشاور پروژه باشد اما به دلیل مشکلات مالی، تولید به تعویق افتاد اما برای یک کارگردان فیلم اولی حضور یک کارگردان بزرگ مثل شهبازی در پروژه حتی برای چند ساعت کافی و تاثیرگذار است.»
این کارگردان سینما در ادامه گفت: «بیان خانواده برای من مهم بود، زیرا در خانوادهای پر جمعیت بزرگ شدم و در چنین خانوادهای میشود جدایی داشت و دوباره آشتیها و وصل را تجربه کرد. سعی کردم تصویر خانوادهای را نشان دهم و اتصال آن را پس از درهم ریختگی نشان دهم.»
عزیزی در پایان گفت: «ساخت این فیلم دشوار بود و ۵۰ بار شوتینگ انجام شد، این اولین فیلم من بود و با کمک دوستان ساخته شد، از همه آنها تشکر میکنم. پلانهای ما به شکلی است که باید حس را منتقل کند و این کار سخت است و با وسواس آن را انجام دادیم.»
وی ادامه داد: «مسئولان سینما چارهای جز این ندارند که به اکران فیلمهایی از این دست کمک کنند، امیدوارم عدم اعتماد به جوانان و هم نسلان ما کم شود تا این خمودگی کمتر جلوه کند.»
حسن آقا کریمی در ادامه درباره همکاری با یک فیلمساز جوان گفت: «امیر عزیزی به سختی بر خواستههایش پافشاری کرد و من هم میخواستم این اختیار را داشته باشد و چیزی که میخواهد را بسازد. در سالن متوجه شدم که فیلم با مخاطبان ارتباط برقرار کرد و هدف ما نیز همین بود که محقق شد.»
وی همچنین از احسان رسول اف برای حمایت از ساخت این فیلم یاد کرد.
این تهیهکننده سینما اظهار کرد: «تلاشهایی برای تدوین مجدد صورت گرفت و یکی دیگر از همکاران با سابقه سینما تلاش به تدوین فیلم با شکل دیگری کرد اما اساسا ساختار فیلم از بین میرفت.»
آقاکریمی در ادامه درباره نسبت اقتصاد سینما و سینمای تجربی توضیح داد: «تجربه در کنار اقتصاد سینما اهمیت دارد و باید کار هنری تجربی ساخته شود؛ توجه به اقتصاد در تولید یک اثر سینمایی طبیعی است اما معتقدم تجربیاتی همچون فیلم موقت نباید با اقتصاد گره بخورد و باید نگاه بلند مدت داشته باشیم.»
وی در پاسخ به سوالی درباره حضور کیانوش عیاری برای تدوین این فیلم گفت: «کیانوش عیاری آمد و فیلم را تدوین کرد اما نگرش وی با عزیزی متفاوت بود و دو دیدگاه یکسان وجود نداشت و نظر ما این بود که کلیت فیلم اولویت داشته باشد.»
علی تبریزی مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی نیز در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کنترل نور در این فیلم تاکید کرد: «موقت یکی از جذابترین فیلمهایی است که کار کردهام؛ این اثر سینمایی شاید به ظاهر به دلیل تک لوکیشن بودن ساده به نظر برسد اما این فیلم پیچیدگیهای خاص خود را داشت. جذابیت فیلم در دکوپاژ امیر بود و این فرم جدید برای من جذاب بود.»
وی در ادامه درباره این ریتم گفت: «میتوانیم دوباره فیلم را تدوین کنیم اما این کار فیلم را به یک فیلم دیگر تبدیل میکند، ساختاری که در ذهن داشتیم از ابتدا همین بود و اگر قرار باشد تدوین کلاسیک انجام دهیم فیلم تبدیل به یک فیلم کوتاه میشود.»
نازنین فراهانی درباره همکاری با یک فیلمساز اول گفت: «امسال با دو فیلمساز اول کار کردم که تجربه با امیر عزیزی و مصطفی احمدی هردو تجربههای خوبی بود و من لذت بردم. جوانان پرایده و به روز کار میکنند، سینمای جهان را پیگیری میکنند، ایدهآل نگاه میکنند و به راحتی از جزئیات عبور نمیکنند.»
وی درباره نقش خواهر بزرگ یک خانواده که حمایت مادرانه در فیلم دارد گفت: «فیلمنامه را ۳،۴ سال قبل خوانده بودم در این ۳ سال وقت داشتم تا شخصیت را پیدا کنم، این شخصیت یک انسان معمولی است که ازدواج کرده و جدا شده و بار خانواده را به دوش میکشد و کافی بود که شخصیت را درک کنم تا اجرا شود.»
این بازیگر سینما در ادامه همکاری با پگاه آهنگرانی و نگار جواهریان را خوب توصیف کرد و افزود: «با پگاه آهنگرانی قبلا کار کرده بودم و روحیات او را میشناختم اما تجربه خوبی با نگار جواهریان به عنوان اولین تجربه همکاری مشترک داشتیم و ارتباط خوبی بود.»
فراهانی در پاسخ به سوالی درباره دیده شدن بازیگران در فیلم گفت: «نگاه من به فیلم به این شکل نیست برای نقش زحمت کشیده شده و اعتماد به کارگردان دارم که به کار خود اهمیت بدهد و برای من فیلم و در جایگاه مناسب قرار گرفتن مهم است.»
انتهای پیام/