دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دادو ستد پرحجم سهام سایپا در کسادی بازار سهام ایران خودرو

طی معاملات روز جاری سرمایه گذاران شاهد معاملات پر قدرتی در گروه خودروساز به ویژه لیدر نارنجی پوش بودند که این روند موجب داد و ستد پر حجم سهام "خساپا" در سقف قیمت های مجاز روزانه گردید.
کد خبر : 155410

به گزارش گروه اقتصادی آنا از بورس نیوز، هاشم یکه زارع به عنوان مدیر عامل این غول خودروساز در مجمع عادی سالیانه به سهامداران شرکت قول داد که روند نامطلوب سهام پایان یابد و دیگر شاهد بی تفاوتی مدیران این مجموعه به بازار سرمایه نباشیم قولی که هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت.


امروز حدود 395 میلیون سهم "خساپا" در حالی با تشکیل صف های میلیونی خریداران مورد معامله قرار گرفت که در مقابل جاده مخصوص، شرکت ایران خودرو چندان نتوانسته مورد توجه فعالان بازار قرار گیرد و تنها به معامله حدود 39 میلیونی در روند متعادل و البته گاه مثبت و گاه منفی قیمت سهام خود اکتفا کند.


این در حالی است که بر خلاف این روندهای معاملاتی، آمارهای مقایسه ای میان عملکرد این دو غول خودروساز و اخبار پیرامون آنها، بیانگر واقعیت های دیگری است که جالب توجه به نظر رسیده و قابل تأمل است.


بر این اساس، بررسی آمارهای مقایسه ای چند متغیر مهم پیرامون "خساپا" و "خودرو" حاکی از آن است که از نظر میزان تولید و به تبع آن میزان و مبلغ فروش، شرکت ایران خودرو به مراتب عملکردی بالاتر از ساپیا دارد. بطوریکه سایپا در حالی برای سال مالی 95 خود تولید 426 هزار دستگاه انواع خودرو را در برنامه پیش بینی کرده که این رقم در شرکت ایران خودرو 580 هزار دستگاه می باشد. به عبارت بهتر میزان تولید خودرو در مجموعه آبی پوشان 1.4 برابر میزان تولیدات نارنجی پوشان جاده مخصوص است.


همچنین از نظر مبلغ فروش نیز "خودرو" با برآورد حدود 228 هزار میلیارد ریال درآمد برای امسال، حدود 2.5 برابر سایپا فروش خواهد داشت که با احتساب آن حاشیه سود عملیاتی ایران خودرو 1.8 برابر خودروسازی سایپا به دست می آید.


این در حالی است که شرکت سایپا 2.2 برابر ایران خودرو زیان انباشته تلفیقی را تا پایان سال مالی 94 خود به ثبت رسانده است. حال آنکه "خودرو" در مقابل 5003 میلیارد تومان زیان انباشته "خساپا" تنها 2322 میلیارد تومان زیان انباشته تلفیقی دارد.


اما تمام این نکات مثبت در حالی پیرامون متغیرهای "خودرو" در مقایسه با سایپا وجود دارد که بر خلاف آن، ارزش بازاری این غول خودروساز به دلیل عملکرد نامطلوب تیم مدیریتی آن پیرامون روند قیمتی سهم و بازار سازی های انجام شده در بورس کمتر از ارزش بازاری سایپاست. بطوریکه ارزش بازاری 4566 میلیارد تومانی "خودرو" تنها 0.9 برابر ارزش بازاری 4813 میلیاردی رقیب خود می باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته