دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ظریف: برجام برای همه کشور ها فرصت ساز بود

وزیر امور خارجه ایران برجام را فرصتی برای تمام کشور های جهان دانست و گفت: امنیت بی نظیر امروز ایران ناشی از اعتماد به مردم و حضور مردم در عرصه سیاسی، اقتصادی و فناوری کشور است.
کد خبر : 155300

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، محمدجواد ظریف روز سه شنبه در همایش مشترک تجاری ایران و فرانسه در محل اتاق بازرگانی ایران ضمن تقدیر از توسعه تجاری میان ایران و فرانسه گفت: برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک که حاصل سفر رئیس جمهوری کشورمان به پاریس در بهمن ماه سال پیش است باحضور همکارم آقای آیرو وزیر خارجه فرانسه امروز در وزارت خارجه تشکیل می‌شود .این موضوع بیش از هر چیز نشان دهنده اراده دو کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی است.


وی در ادامه با اشاره به افزایش میزان مبادلات تجاری دو کشور در یکسال گذشته گفت: میزان مبادلات دو کشور در 11 ماه سال 2011 و بعد از اجرایی شدن برجام به یک میلیارد و 700 میلیون یورو رسیده است که رشد سه برابری نسبت به قبل را نشان می دهد. البته از نظر ما ظرفیت اقتصادی ایران و فرانسه بسیار فراتر از این ارقام است.


ظریف در ادامه با اشاره به مزیت‌های بسیار زیاد اقتصادی ایران گفت: از مهمترین مزیت‌های اقتصادی کشور ایران می‌توان به منابع غنی معدنی، موقعیت ممتاز جغرافیایی، رشد علمی، جمعیت جوان و قابلیت بالا در مدیریت بحران های اقتصادی اشاره کرد. وی گفت: این ویژگی ها ایران را تبدیل به شریکی قابل اطمینان برای سایر کشورها می کند.


ظریف در ادامه افزود: وظیفه ما تسهیل روابط است و کار اصلی بر عهده کارآفرینان، تجار و صنعتگران در بنگاههای خصوصی است که موتور محرکه پیشرفت اقتصادی و گسترش روابط اقتصادی به حساب می آیند. جمعیت جوان رشد علمی منابع طبیعی و رشد اقتصادی ایران به عنوان شریکی قابل اعتماد برای تولید مشترک برای صادرات فراهم شده که در آینده نزدیک اولین محصولات ایران و فرانسه برای بازار داخلی و صادرات تولید خواهد شد.


وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به تحولات سیاسی آمریکا و اروپا گفت: جمهوری اسلامی آماده همکاری دراز مدت و پایدار مبتنی بر منافع مشترک با کشورهای اروپایی است. در این میان قطعا کنشگران اقتصادی بخش خصوصی نقش مهمی را در این مسیر خواهند داشت و جمهوری اسلامی از آنها حمایت می کند. اقتصاد درون زا و برون گرا محور اصلی راهبرد اقتصادی ایران برای دهه های آینده است.


وی ادامه داد: در مدت سه سال تورم بالای ٤٢ درصد و رشد منفی نزدیک منفی ٧ درصد به گونه ای مدیریت شد که هم اکنون به تورم ٩ درصد و رشد ٧ درصدی رسیده است. البته بخش زیادی از این توفیق در زمان تحریمهای ظالمانه علیه ایران حاصل شد که این امر نمایانگر اصل قابل اتکا بودن اقتصاد ایران است.


ظریف در پایان گفت: احتیاط های بی موردی توسط برخی بانک‌های بزرگ اروپایی باعث بهره برداری کمتری از برجام شده اما اطمینان دارم با فرانسه به عنوان یک شریک مهم ایران بتوانیم با تلاش مشترک ورود بانکهای بزرگ به این روند را تسهیل کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته