دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1395 - 10:38

سرپیچی ماموران از دستور ترامپ/ 872 پناهجو وارد آمریکا شدند

یک سند وزارت امنیت داخلی آمریکا نشان می دهد که با وجود دستور ترامپ مبنی بر منع ورود هر پناهو به خاک آمریکا، 872 پناهجو طی هفته جاری وارد آمریکا شده‌اند.
کد خبر : 155235

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، بر اساس اسناد وزارت امنیت داخلی ایالات متحده که به رویت خبرنگار رویترز رسیده، با وجود دستور روز جمعه دونالد ترامپ در مورد ممنوعیت موقت ورود پناهجویان تمام کشورها به آمریکا، دولت این کشور این هفته با مستثنی کردن 872 پناهجو از این دستور اجرایی، اجازه ورود این افراد به خاک آمریکا را صادر کرده است.


یک مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا که نخواست نامش فاش شود معافیت این افراد از دستور اجرایی اخیر ترامپ را تایید کرده و گفته این پناهجویان «در حال انتقال» در نظر گرفته شده‌اند، زیرا قبل از اجرایی شدن دستور ترامپ، اقدامات مربوط به اسکان مجددشان در خاک آمریکا انجام شده بود. به این ترتیب ماموران اجرایی دولت ترامپ، دستور اخیر او را درباره این پناهجویان نادیده گرفته‌اند.


پناهجویانی که در حال آماده شدن برای اسکان مجدد هستند، معمولا ارتباطات شخصی‌شان را قطع می‌کنند و تمام دارایی‌هایشان را واگذار می‌کنند و این موجب می‌شود در صورت لغو ناگهانی فرآیند اسکان مجدد، در وضعیت به شدت آسیب‌پذیری قرار بگیرند.


این معافیت‌ها که توسط وزارت‌خانه‌های امور خارجه و امنیت داخلی آمریکا اعطا شده در حالی است که اعتراضات بین‌المللی به دستور اجرایی ترامپ در زمینه مهاجرت و سفر اتباع سایر کشورها به ایالات متحده بالا گرفته و ترامپ بر منع ورود هر پناهجویی به آمریکا تاکید کرده است. منتقدان می‌گویند، این دستور در برخی موارد به روشنی به نهادهای دولتی مسئول اجرای آن اطلاع‌رسانی نشده است.


طی آخر هفته گذشته، اتباع 7 کشور مسلمان از جمله ایران که هدف دستور اجرایی ترامپ قرار گرفته بودند، در حین ورود به آمریکا بازداشت، به کشورهای مبدا اعزام و در برخی موارد از سوار شدن به هواپیماهای عازم آمریکا منع شدند. به علاوه، این سند نشان می‌دهد بیش از 200 مسافری که در فرودگاه‌های آمریکا از هواپیما پیاده شده بودند، از ورود به خاک این کشور منع شدند.


بیش از 735 نفر در فرودگاه‌ها مورد بازجویی ماموران گمرکی و حفاظت مرزی امریکا قرار گرفته‌اند که از این تعداد 394 نفر شهروندان دائمی قانونی آمریکا و دارنده گرین کارت بوده‌اند.


ترامپ گفته این دستور اجرایی که روز جمعه به امضا رسید، برای حفاظت از ایالات متحده در مقابل «ورود تروریست‌های خارجی» طراحی شده است.


این دستور تمام پناهجویان را به مدت 120 روز از ورود به خاک آمریکا معاف می‌کند تا طی این مدت مقامات دولت آمریکا تصمیم بگیرند که چگونه از تهدید آمیز نبودن خارجیانی که وارد این کشور می‌شوند، اطمینان حاصل کنند.


872 پناهجویی که این هفته پذیرش شدند، با استفاده از فرآیندهای اتخاذ شده در دولت اوباما مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بر اساس فرآیندهای اتخاذ شده در دولت آمریکا این کار معمولا دو سال طول می‌کشد و شامل چندین نوبت مصاحبه و بررسی سوابق اشخاص است.


وزارت امنیت داخلی آمریکا یکشنبه شب اعلام کرد که دارندگان گرین کارت اجازه خواهند داشت سوار هواپیماهای عازم آمریکا شوند، اما در حین ورود به خاک آمریکا مورد بررسی‌های بیشتر قرار خواهند گرفت.


بر اساس دستورالعمل کلی صادر شده از سوی وزارت امنیت دالی آمریکا، برخی از اتباع این 7 کشور مسلمان از جمله ایران ممکن است در طی بررسی‌های مورد به مورد اجازه ورود به خاک آمریکا را پیدا کنند.


دموکرات های کنگره و برخی از کشورهای خارجی از جمله متحدان کلیدی آمریکا روز دوشنبه ترامپ را به خاطر این دستور اجرایی تحت فشار قرار دادند.


سناتورهای دموکرات تلاش کردند کنگره را وادار به رای دادن به طرحی کنند که دستور ترامپ را لغو می‌کند، اما با ممانعت سناتورهای جمهوری‌خواه مواجه شدند. دین فینستین، سناتور دموکرات گفت، وی 27 حامی برای تصویب این طرح داشته است. اما به موجب مقررات سنا، تنها مخالفت یک عضو مانع از رای‌گیری در این باره می‌شود و سناتور جمهوری‌خواه تیم کاتن مانع از بررسی این موضوع شده است.


چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا گفته که وی عصر دوشنبه طرحی را با هدف پایان دادن به این ممنوعیت ورود به آمریکا ارائه خواهد کرد، هرچند که این اقدام شانس چندانی برای تصویب شدن از سوی کنگره که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته