دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1394 - 14:55
در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه‌های استان فارس؛

جمال‌زاده بر آزاداندیشی جوانان در دانشگاه‌ها تاکید کرد/ ایجاد خودباوری در نسل جوان و سازنده

نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر توجه به آزاداندیشی جوانان در دانشگاه‌ها و بیان فعالیت‌های کاری و سیاسی در دانشگاه‌ها را مهم ارزیابی کرد.
کد خبر : 15517

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر عبدالرضا جمال زاده در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان فارس در واحد لارستان اظهار کرد: شما بزرگان، متولیان فرهنگی و هادیان جامعه هستید و می‌توان گفت چون شما در دانشگاه کار می‌کنید، متولیان یا هادیان عقول جامعه هستید و این موضوع مسئولیت شما را سنگین‌تر می‌کند.


جمال زاده با بیان این موضوع که شما مسئولان فرهنگی بنا به حضورتان در دانشگاه که یک مجموعه علمی است و بنا به لباسی که پوشیده‌اید، مسئولیتی که پذیرفته‌اید هادیان این استادان و دانشگاهیان به سمت راستی و درستی‌ها، و پرهیز از کژی‌ها و انحرافات هستید، گفت: شما هدایت گر انسان‌هایی هستید که می‌خواهند عده‌ای دیگر را هدایت کنند به سمت درستی‌ها و حقایق و شما باید آنان را به صراط اقوم که‌‌ همان قرآن و به صراط مستقیم که‌‌ همان اهل بیت (ع) است، هدایت کنید.


نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان های فارس، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر با بیان اینکه باید یک سری کارهایی را صورت بدهیم تا امور فرهنگی ما قوی‌تر، دقیق‌تر و تاثیر بیشتری بر مخاطب و جوانان ما داشته باشد، اظهار کرد: نکته اول ایجاد خود باوری در نسل جوان و سازنده، که اگر بتوانیم خود باوری را در این نسل پیدا کنیم و دانشجو را به ظرفیت‌های درونی خودش آگاه سازیم و او را از خود باختگی به مفاهیم غرب دور کنیم یک گام مهم و ارزشمند در این راه برداشته‌ایم.


جمال زاده نیاز‌های فرهنگی بر اساس تحولات تاریخی و اجتماعی و فناوری را نکته دوم دانست و ادامه داد: ما نمی‌توانیم یک برنامه فرهنگی یکسان برای هر زمان و هر قومی داشته باشیم امروزه جوانان فقط در اختیار من و شما نیستند، جوانان ما با ابزار‌ها و رسانه‌های مختلف و امکانات پیشرفته‌ای در ارتباط هستند و غذاهای گوناگون فرهنگی که بعضا خیلی از این‌ها ضد فرهنگی است در حال تغذیه هستند و در این شرایط نمی‌توانیم با یک نسخه همه این درد‌ها و این برنامه‌ها را پاسخگو باشیم و نیاز داریم که این موارد را بررسی مجدد کنیم و مطالب را مطابق با تاریخ روز و زمان به پویایی برسانیم.








جمال زاده:‌ امروز آموزش زبان فارسی در برخی از دانشگاه‌های خارجی هم تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است و نسل جوان ما باید دانشمندان زبان فارسی و آثار و تاریخ ارزشمند آنان را بشناسد و ما نیز وظیفه داریم دشمنان هویت ملی را به جوانانمان بشناسانیم

وی افزود: نکته سوم که بسیار مهم است اینکه جامعه انسانی را باید با در نظر گرفتن ویژگی‌های انسانی آنکه ما اسمش را روح فرهنگی می‌گذاریم مخاطب قرار دهیم. یعنی صحبت‌های ما با آن روحیات و حکمت‌های انسانی و ساختاری که خداوند متعال در نهاد انسان به ودیعه گذاشته است مطابقت داشته باشد یعنی امور فوق با فطرت انسانی هماهنگی داشته باشد.
جمال زاده نادیده نگرفتن کارهای گذشتگان در امور فرهنگی را نکته چهارم قلمداد کرد و افزود: ما باید بررسی تاریخ و پرداخت به مسایل تاریخ گذشته کشورمان را جزء کارهای فرهنگی قرار دهیم و باید غیر از مباحث دینی و اسلامی تاریخ کشورمان، تاریخ علم، عرفان و ادب را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده، بزرگان فقهی، فرهنگی و ادب کشورمان را به او معرفی کنیم و آنگاه خواهیم دانست که چه ظرفیت عظیمی در اختیار ماست برای کارهای فرهنگی جوان ما که ممکن است دچار گسست فرهنگی شده باشد و ریشه‌های خودش را نشناسد.
وی توجه به زبان فارسی و آموزش آنکه امروز مورد توجه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دکتر میرزاده قرار گرفته است، بسیار ارزشمند قلمداد کرد و خاطر نشان کرد: امروز آموزش زبان فارسی در برخی از دانشگاه‌های خارجی هم تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است و نسل جوان ما باید دانشمندان زبان فارسی و آثار و تاریخ ارزشمند آنان را بشناسد و ما نیز وظیفه داریم دشمنان هویت ملی را به جوانانمان بشناسانیم تا نسل جوان با درک مناسب هویت ملی خود را حفظ کند و هیچ اشکالی نخواهد داشت که، سعدی و حافظ‌شناسی، فردوسی و مولوی‌شناسی که دنیایی از معارف و عرفان است، را جزء کارهای فرهنگی قرار دهیم.
جمال زاده شناخت کاستی‌ها و ضعف‌ها و ارائه راهکار‌ها بر اساس آن و نظر سنجی از دانشجویان در مورد برنامه‌های فرهنگی را نکته پنجم برشمرد و در توضیح نکته ششم یادآوری کرد: برای برنامه ریزی فرهنگی علاوه بر شناسایی ضعف‌ها و کاستی‌ها باید با مشارکت همگانی همراه باشد و در این مورد مهم هست که با خود جوان نیز صحبت شود.
وی لزوم توجه به کتاب، روزنامه، مجله، تولیدات موسیقی سمعی و بصری، تئاتر و تعزیه، توجه به موزه‌ها و برنامه‌های بزرگداشت شهدا، جزء کارهای فرهنگی دانست که باعث می‌شود دانشجوی ما به امور فرهنگی میل و علاقه بیشتری نشان دهد.



جمال زاده توجه به آزاداندیشی جوانان در دانشگاه‌ها و بیان فعالیت‌های کاری و سیاسی در دانشگاه‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم با اهتمام و تلاش مضاعف شما که متولیان فرهنگی باشید و مسئولان نهاد‌ها و مدیران فرهنگی، همه ما شاهد شکوفایی رشد و ترقی فرهنگ اسلامی این مرزو بوم باشیم.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان فارس نیز در ادامه با تشکر از فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در واحد لارستان، اظهار کرد: ما موظف هستیم که بستر فرهنگی مناسبی را طراحی کنیم که امور سیاسی در این بستر فرهنگی صورت پذیرد.








زاهدی: واحد لارستان با ۱۰۰ عضو هیئت علمی دارد که ۷۰ درصد بومی و ۴۵ درصد با درجه دکترا مشغول به فعالیت هستند و با ۱۰۰ پرسنل که ۴۰ درصد آنان در در بخش‌های خدماتی همچون خوابگاه ۷۰۰ نفری خواهران و ۵۰۰ نفری برادران و در امر هدایت و رانندگی ۶ دستگاه ناوگان شهری، مشغول بکار هستند

حجت الاسلام حمید محمودیان از طرح ضیافت اندیشه‌ها ویژه استادان تقدیر و تشکر کرد و گفت: این طرح به نحو مطلوبی در حال اجر است و در زمینه پژوهش فکری استادان هم فعالیت‌های خوبی صورت پذیرفته است.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان فارس نکاتی را درباره تشکل‌های سیاسی، ارتباط با تشکل‌ها و کانون‌ها مطالبی را عنوان کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان نیز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی لارستان در سال ۱۳۶۶ با سه رشته تحصیلی کار‌شناسی جغرافیا، زبان و ادبیات انگلیسی و کاردانی دامپزشکی با ۱۸۲ دانشجو در یک ساختمان اجاره‌ای و با یک مینی بوس کرایه‌ای کار خودش را آغاز کرد.


اسعد زاهدی با بیان این موضوع که در آغاز کار واحد هیچ امکاناتی نداشتیم، اظهار کرد: امروز که من در خدمت شما هستم با افتخار اعلام می‌کنم که این دانشگاه با ۷۰ رشته تحصیلی در رشته‌های کار‌شناسی و کاردانی، ۲۲ رشته تحصیلی در مقاطع ارشد و ۴ رشته در مقطع دکترا در این واحد میزبان ۳۶۰۰ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی لارستان و ۶۰۰ دانشجو در دانشکده سما و حدود ۱۵۰۰ دانشجو در مراکز اقماری دانشگاه هستیم.


وی خاطرنشان کرد: لارستان یکی از واحد‌هایی است که بیشترین مرکز اقماری را دارا است، شامل ۴ مرکز گراش، بیرم، اوز و خنج که مرکز جویم و مهر هم بصورت غیر رسمی مشغول به فعالیت هستند و خوشبختانه همه مراکز ما از امکانات خوبی برخوردار بوده و زیان ده نیستند.


رئیس واحد لارستان تصریح کرد: چیزی که مهم است جذب خود یاری مردمی است که همه مردم در ساخت و ساز دانشگاه کمک کرده‌اند به نحوی که در مرکز خنج ۱۰ هزار متر مربع ساختمان ساخته شده، در بیرم ۳ هزار متر به علاوه یک مسجد در گراش در حدود ۴۰۰ میلیون تومان کمک نقدی و در مرکز اوز ۵ میلیارد تومان جذب کمک‌های خیرین داشته‌ایم.


زاهدی گفت: واحد لارستان با ۱۰۰ عضو هیئت علمی دارد که ۷۰ درصد بومی و ۴۵ درصد با درجه دکترا مشغول به فعالیت هستند و با ۱۰۰ پرسنل که ۴۰ درصد آنان در در بخش‌های خدماتی همچون خوابگاه ۷۰۰ نفری خواهران و ۵۰۰ نفری برادران و در امر هدایت و رانندگی ۶ دستگاه ناوگان شهری، مشغول بکار هستند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان از ساخت ساختمان‌های در خور و شان دانشجویان و استادان در این مجموعه یاد و آرزو کرد که حضور عزیزان در این واحد موجب دلگرمی، راهنمایی و ارشاد ما شود.
رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان هم گزارش کاملی از شرح فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته در واحد را ارائه کرد و بعد از بحث و تبادل نظر درباره مسایل فرهنگی از سوی مدیران و روسای دفا‌تر فرهنگ اسلامی استان و شرح تصمیماتی در این راستا، جمال زاده، اسدی، محمودیان، حجت الاسلام دکتر نوربخش امام جمعه شهر لار که به جمع حاضر پیوسته بود به همراه سایر روسای دفا‌تر فرهنگ اسلامی استان و به اتفاق اسعد زاهدی رئیس واحد و هیئت رئیسه و کارکنان با حضور در کنار قبور مطهر دو تن از شهدای جاوید الاثر جدید پیمان کردند.


امام جمعه شهر لار نیز با تشکر از فعالیت‌های فرهنگی و کارهایی که در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی لارستان صورت گرفته، تقدیر و از ایجاد رابطه مثبت و پویا دانشگاه با بیت امام جمعه تشکر کرد.


حجت الاسلام دکتر نوربخش همچنین اسعد زاهدی رئیس واحد را از افراد موفق و توانمند در امور فرهنگی و اجرایی دانست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته