دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تکاپوی کسبه برای دریافت بیمه‌نامه پس از سانحه پلاسکو

با وجود اینکه قدمت بیمه‌های آتش‌سوزی و سوانح و حوادث در کشور محدود به یکی دو دهه اخیر نیست، اما با این حال مدیران بسیاری از واحدها و مجتمع‌های بزرگ همچنان اعتقادی به ضرورت وجود بیمه ندارند؛ قاعده کلی که به نظر می‌رسد پس از سانحه ساختمان پلاسکو روند تغییر به خود گرفته و مراجعت‌ها به شرکت‌های بیمه را افزایش داده است.
کد خبر : 155017

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، 600 واحد تجاری ساختمان پلاسکو 30 دی‌ماه طعمه حریق شد و و طبق آمارها تنها 210 واحد تجاری آن دارای بیمه‌نامه بودند که به گفته همتی، رئیس کل بیمه مرکزی این واحدها هم به صورت انفرادی و داوطلبانه اقدام به دریافت بیمه‌نامه کرده‌ بودند.


اما بر اساس اظهارات معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران ۳ هزار ساختمان در تهران به لحاظ ایمنی، وضعیتی مشابه وضعیت ساختمان پلاسکو را دارند. این در حالی است که به گفته محسن پیرهادی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران وضعیت 40 درصد ساختمان‌های تولیدی و تجاری خیابان‌ جمهوری هم مشابه پلاسکو است.


در این میان تعداد ساختمان‌هایی که دارای بیمه‌نامه برای پوشش حوادث و سوانح هستند، بسیار محدود است و طبق اعلام سیف امکان الزام هیات رئیسه این مجتمع‌ها برای دریافت بیمه ساختمان در شرایط فعلی وجود ندارد.


سیف با انتقاد از اختیاری بودن بیمه‌های آتش‌سوزی و زلزله گفته بود: ما درباره اجباری شدن این بیمه‌ها مشکل داریم. در حالی که در یک مجتمع اداری و یا تجاری باید کل واحدها بیمه باشند، چرا که در صورت بروز سانحه برای یک واحد مانند حادثه پلاسکو، باقی واحدها نیز درگیر می‌شوند.


رئیس کل بیمه مرکزی همچنین از ارایه پیشنهادهایی برای الزام ساختمان‌های به دریافت بیمه به دولت خبر داد که بر اساس آن هیات‌ مدیره مجتمع‌های اداری و تجاری را ملزم به خرید بیمه خواهند شد. همچنین شورای شهر نیز به دنبال ایجاد الزاماتی از طریق شهرداری در این باره است.


اما از موضوع الزامی شدن خرید بیمه‌نامه‌ها که گذر کنیم، مراجعات مردم پس از سانحه پلاسکو به شرکت‌های بیمه برای خرید بیمه‌نامه‌ها نیز در نوع خود جالب است. هرچند که به نظر می‌رسد با گذشته چند صباحی از حادثه پلاسکو، این نیاز در مردم کمافی‌ السابق باز هم رنگ می‌بازد.


البته برخی از واحدها و ساختمان‌های تجاری هم سعی در الزام ساکنان و کسبه برای خرید بیمه‌نامه دارند و اعلان‌های مربوطه را نیز بر برد مجتمع قرار می‌دهند. نمونه این امر در یکی از مجتمع‌های تهران وجود دارد که به نظر می‌رسد گام خوبی در جهت افزایش فرهنگ بیمه در کشور باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته