دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1395 - 13:19

نیویورک تایمز: سکوت مرموز کشورهای اسلامی در مقابل دستور ترامپ

دستور ممنوعیت ورود پناهجویان به آمریکا با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. با وجود این، شماری از کشورهای متنفذ اسلامی هنوز هیچ واکنشی به این دستور نشان نداده‌اند. نیویورک تایمز در گزارشی به سکوت این دسته از کشورها پرداخته است.
کد خبر : 155001

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پس از دستور دونالد ترامپ مبنی‌ بر ممنوعیت ورود پناهجویان و اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا، دولت آلمان از این تصمیم انتقاد کرد. دولت بریتانیا اعلام کرد که از این تصمیم ناراضی است. دولت‌های فرانسه، کانادا و برخی سناتورهای جمهوری‌خواه در واشنگتن آشکارا از این تصمیم انتقاد کردند. اما در قاهره و ریاض یعنی در قلب جهان اسلام تصمیم ترامپ مبنی‌بر ممنوعیت ورود پناهجویان و اتباع 7 کشور اسلامی با سکوت مشخصی روبه‌رو بود.


ملک سلمان پادشاه عربستان، کشور میزبان اماکن مقدس اسلامی، روز شنبه با دونالد ترامپ به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. از محتوای این گفت‌وگوی تلفنی چیزی در این زمینه فاش نشده است. عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهوری مصر که به طور سنتی میزبان بزرگترین محققان اسلامی است نیز درباره این دستور چیزی نگفته است. حتی سازمان همکاری اسلامی، یک سازمان دارای 57 عضو در مقابل این دستور موضع‌گیری نکرده است.


رهبران ایران و عراق دو کشوری که از سوی دستور ترامپ مورد حمله قرار گرفته‌اند آشکارا موضع‌گیری کرده و اعلام کردند اقدامات تلافی‌جویانه در مقابل این دستور اتخاذ خواهند کرد.


سکوت دیگر کشورهای اسلامی درباره دستور ترامپ بازتاب نبود انسجام در میان این کشورهاست. حالا باید پرسید اگر سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل شود جهان اسلام چه واکنشی نشان خواهد داد؟


فقدان وحدت در میان کشورهای اسلامی از یک مشکل قدیمی ریشه‌ می‌گیرد. اگر چه آنها طبق اعتقادات‌شان یک امت به حساب می‌آیند اما منافع ملی آنها باعث شده تا کاملا از یکدیگر دور شوند. مشکلات دیگری نیز در این زمینه قابل اشاره است.


رامی خوری مدیر موسسه عصام فارس در دانشگاه آمریکایی بیروت می‌گوید: «کشورهای اسلامی در خاک خودشان مشروعیتی ندارند. آنها میان دو بحران گیر کرده‌اند؛ یکی عصبانیت مردمان خودشان و دیگری عصبانیت رئیس‌جمهوری جدید آمریکا


دونالد ترامپ عصر شنبه و ساعاتی پس از واکنش‌های جهانی به دستورش اعلام کرد که سیاست جدیدش به معنای ایجاد محرومیت در مقابل مسلمانان نیست و رسانه‌ها را متهم کرد که در این زمینه در حال انتشار اخبار دروغ هستند. با وجود این، مسلمانان می‌پرسند که چرا مسیحیان حاضر در خاورمیانه از دستور ترامپ خارج هستند.


در حقیقت اکثریت قربانیان داعش مسلمانان هستند که از سوی پیکارجویان داعش سر بریده شده، خفه شده یا آتش زده شده‌اند. اما الان همه آنها تحت دستور محروم کننده ترامپ قرار گرفته‌اند. ولی این موضوع باعث نشده تا رهبران کشورهای اسلامی برخی از منافع خود را قربانی منفعت گسترده‌تری کنند.


دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود سیسی را یک مرد بزرگ خطاب کرده و اخوان‌المسلمین را یک سازمان تروریستی نامیده بود. آنها هفته گذشته درباره احتمال سفر سیسی به آمریکا با یکدیگر گفت‌وگو کردند. این موضوع واجد این پیام برای سیسی است که او عمیقا مورد حمایت دولت جدید در آمریکا است. برای سیسی که همچنان با بحران مشروعیت در مصر روبرو است این حمایت، نعمت بزرگی به شمار می‌آید.


پاکستان، دیگر دولت اسلامی که شهروندانش حملات تروریستی در خاک آمریکا انجام داده‌اند نیز از فهرست ترامپ خارج بودند. ترامپ و نواز شریف، نخست وزیر پاکستان ساعاتی پس از اتمام انتخابات آمریکا با یکدیگر تلفنی گفت‌‌وگو کردند. این موضوع نشان می‌دهد که چرا اتباع پاکستان در فهرست تحریم‌های ترامپ قرار نگرفتند.


روز دوشنبه نیز ملک عبدالله دوم پادشاه اردن قرار است در واشنگتن با اعضای دولت ترامپ ملاقات کند. او نخستین رهبر سیاسی است که پس از دستور جدید ترامپ به آمریکا می‌رود. این سفر اوج چند پارگی میان کشورهای اسلامی را نشان می‌دهد.


اگر اندکی به گذشته برگردیم، می‌توانیم انسجام میان کشورهای اسلامی را ببینیم در ابتدای سال 2000 کشورهای اسلامی درباره مسائلی همچون بحران اسرائیل فلسطین و همچون بحران عراق وحدت نظر داشتند. اما اکنون جنگ‌های منطقه‌ای و طایفه‌ای آنها را کاملا چند پاره کرده است.


دونالد ترامپ بر این چندپارگی حساب باز کرده است. موفقت دستور او دقیقا منوط به تداوم نبود انسجام میان کشورهای اسلامی است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته